تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
کد خبر: ۱۳۰۱۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیش از یک هزار میلیارد ریال سهام در بورس خوزستان معامله شده است
در ۵ ماهه نخست سال جاری؛ بیش از یک هزار میلیارد ریال سهام در بورس خوزستان معامله شده است
 مدیر تالار بورس اهواز گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ارزش کل معاملات سهام به یک هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه خود در سال قبل ۱۹۵ درصد افزایش داشت.

 نیلوفر بحریه بعد از ظهر امروز در نشست خبری با تبریک هفته دولت اظهار کرد: مطابق با برنامه سوم توسعه اقتصادی، تالارهای منطقه ای در سراسر کشور ایجاد شد، بر همین اساس بورس منطقه ای خوزستان در بهمن ماه سال ۸۳ افتتاح شد که فعالیت خود را با سه شعبه کارگزاری آغاز کرد و این فعالیت تا سال ۸۸ ادامه داشت.

وی افزود: در ادامه،  بورس منطقه ای خوزستان به نوعی اداره کار را به شرکت کارگزاری سپردند یعنی تالار اختصاصی کارگزاری متولی بازار سرمایه در استان شد و بورس اوراق بهادر تهران از طریق ناظر خود بر این کارگزاری های استان نظارت داشت.

مدیر تالار بورس اهواز تصریح کرد: از سال ۸۸ تا ۹۲ مدیریت تالار با عنوان تالار اختصاصی شرکت کارگزاری در حقیقت در اختیار گذاشته شد و نظارت را فقط بورس تهران و آن هم از طریق ناظر انجام می شد، فقط سه کارگزار در مرکز استان حضور داشتند که با مشکلات بسیار زیاد معاملات را برای مردم انجام می دادند.

بحریه ادامه داد: سال ۹۲ با حمایت مسئولان استانداری موفق شدیم مجددا بورس منطقه ای خوزستان را راه اندازی کنیم و بورس اوراق بهادار تهران فعالیت خود را دوباره در استان خوزستان شروع کند. از سال ۸۳ که تعداد کارگزاری ها سه مورد بود در سال ۹۲ به ۱۳ کارگروه افزایش پیدا کرد و در حقیقت این ۱۳ شرکت کارگزاری در حال حاضر به ۱۷ شرکت کارگزاری در کل استان افزایش پیدا کرد.

۷۸۹ میلیون سهم معامله شد

وی در ارتباط با آمار معاملات پنج ماهه نخست سال جاری گفت: ارزش کل معاملات سهام در این مدت به یک هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه خود در سال قبل ۱۹۵ درصد افزایش داشت. از نظر تعداد سهام نیز امسال ۷۸۹ میلیون سهم معامله شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۳۱ درصد افزایش داشته است.

بحریه عنوان کرد: یک هزار و ۷۷۸ کد معاملاتی در بورس خوزستان ایجاد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است.

مدیر تالار بورس اهواز بیان کرد: از لحاظ ایجاد کدهای سهامداری در بین ۲۲ تالار منطقه ای به جز تهران رتبه ششم را داریم. تعداد شرکت های استانی که در بازار سرمایه بورس و فرابورس پذیرفته شده اند شامل ۱۵ شرکت هستند که ۹ شرکت بورسی هستند و ۶ شرکت دیگر نیز فرابورسی هستند. این ۱۵ شرکت همه دولتی هستند.

وی در ادامه افزود: در بورس موضوعی که همیشه مطرح است تأمین مالی برای شرکت هاست یعنی شرکت برای اینکه بخواهد بزرگ شود باید وارد بازار شود. بورس کمک می کند که این شرکت رشد و توسعه پیدا کند و باعث رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه و کشور شود.

لزوم تشویق شرکتهای بزرگ به بازار

بحریه اضافه کرد: شرکت های بزرگی در خوزستان داریم که دولتی هستند و در بازار، بورس و فرابورسی هستند. پتروشیمی مارون و امیرکبیر جزو ۲۰ نهاد بزرگ شرکت فرابورس هستند یعنی شرکت های بزرگ و استانی هستند ولی کافی نیست که به این ۱۵ شرکت بسنده کنیم و در بازار سرمایه باشند.

مدیر تالار بورس اهواز تصریح کرد: مدام پیگیر این هستیم که با توجه به پتانسیل خوزستان به ویژه در حوزه اقتصادی در شرکت هایی که شناسایی کرده ایم و واقعا شرایط ورود به بازار را دارند و به نفع توسعه استان هستند، فعالیت کنند. اگر تلاش شود تا این شرکت ها وارد بازار شوند باید آنها را ترغیب کرد.

وی ادامه داد: طی این سالها همیشه با افزایش تعدد شرکت ها مواجه بوده ایم ولی اینها دردی از استان دوا نمی کند. ۱۰۰ شرکت را شناسایی کرده که حتی اگر پنج مورد آنها را با ترغیب و تشویق به بازار ورود کنیم مطمئنا به رشد و توسعه استان خیلی کمک می کند.

بحریه در پایان تاکید کرد: همه مردم استان بدانند که بورس خوزستان هیچ سایتی ندارد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار