تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۳۰۱۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاونت طرح و توسعه شبکه های زهکشی آب و برق خوزستان خبر داد:
تعرض های غیرقانونی و پنهانی شرکت نفت و کشاورزان موجب آسیب به زهکش ها شده است
عدم تخصیص اعتبارات لازم، احداث بندهای خاکی توسط افراد محلی جهت تردد، احداث بندهای خاکی احداث شده توسط شرکت نفت و سمت عمود در جریان آب، انسداد و انحراف آب جهت احداث سازه توسط پیمانکاران موسسه جهاد نصر، افزایش کشت شلتوک برنج از 3 هزار به 15 هزار هکتارو ورود آب بی رویه به زهکش از جمله عوامل موثر در افزایش سطح آب زهکش ها است.
شهرهای شمالی خوزستان به طرح 550 هزار هکتاری پیوستند
خوزنیوز: تنی چند از خبرنگاران خوزستان از طرح زهکش های سی ام دی و ای ام دی در جنوب غربی خوزستان بازدید کردند تا خود شاهد تعرض هایی که از سوی برخی کشاورزان و پروژه های عمرانی به این زهکش ها می شوند قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار خوزنیوز معاونت طرح و توسعه شبکه های زهکشی آب و برق خوزستان در این بازدید با اشاره به عوامل موثر در افزایش سطح آب زهکشی گفت: هر چقدر ما سکوت می کنیم تا پاسخی به تهمت هایی که در خصوص سرریز زهکش ها مطرح می شود ندهیم اما دیگرام سکوت می کنند. اطلاعات منفی بازنشر می کنند.

حمیدرضا خدابخشی افزود: عدم تخصیص اعتبارات لازم، احداث بندهای خاکی توسط افراد محلی جهت تردد، احداث بندهای خاکی احداث شده توسط شرکت نفت و سمت عمود در جریان آب، انسداد و انحراف آب جهت احداث سازه توسط پیمانکاران موسسه جهاد نصر، افزایش کشت شلتوک برنج از 3 هزار به 15 هزار هکتارو ورود آب بی رویه به زهکش از جمله عوامل موثر در افزایش سطح آب زهکش ها است.

تعرض های غیرقانونی و پنهانی موجب آسیب به زهکش ها شده است
وی تاکید کرد: برای لایروبی و اصلاح بخشی از زهکش های موجود در دشت آزادگان به مبلغ 194 میلیاردتومان پول نیاز است که دولت باید اختصاص بدهد.

خدابخشی یادآور شد: اگر انسداد زهکش ها توسط عوامل انسانی صورت نگیرد میزان حجم زه آب های وارد شده به زهکش ها جای نگرانی وجود ندارد و زهکش ها جوابگوی تخلیه آن هستند چرا که این اتفاقات جزو عواملی محسوب می شود که موجب سرریز شدن آب از زهکش می شود.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگاران رسانه های خوزستان اظهار داشت:  موضوع لایروبی زهکش ها را با مکاتبه های مختلف به سطوح گوناگون دولت از جمله معاون رییس جمهوری، رییس هیات بازرسی طرح سفر مقام معظم رهبری، مدیرکل معاونت برنامه ریزی از سال 1391دنبال می کنیم اما هنوز اعتباری به آن تخصصی داده نشده است. 
تعرض های غیرقانونی و پنهانی موجب آسیب به زهکش ها شده است

معاونت طرح و توسعه شبکه های زهکشی آب و برق خوزستان با تاکید برتاثیر تعرض های گسترده که از دهه 70 به بعد در منطقه دشت آزادگان احداث شدند گفت: نبود آموزش های لازم به کشاورزان و هوشمندسازی سیستم آبیاری یکی از مجادله های همیشگی ما با جهاد کشاورزی و نبود آموزش به کشاورزان است. جهاد کشاورزی باید تکنولوژی را بکار گیرد و آن را به کشاورزان آموزش دهد تا کشاورزان از زمان شروع آبیاری شان مطلع شوند.

خدابخشی با اشاره به تاکید بر نظارت بر زهکش ها به منظور جلوگیری از تعرض های انجام شده افزود: احداث بندهای خاکی روی زهکش ها توسط شرکت نفت و کشاورزان افزود: کارشناسان سازمان آب و برق همواره بر روی زهکش ها نظارت می کنند اما این طور نیست که برای یک سازه 60 کیلومتری نظارت روزانه صورت بگیر چون آب جاری است و مسیر طولانی است.


وی یادآور شد انحرافی که توسط شرکت نفت در مسیر زهکش سی ام دی انجام شده و با توجه به اینکه انجام هرگونه پروژه درحریم و بستر آب های خوزستان باید با مجوز سازمان آب و برق خوزستان باشد این اقدام توسط شرکت نفت به صورت پنهانی انجام شده است. اگر شرکت نفت پیش از انجام عملیات روی زهکش ها موضوع را اطلاع می داد علاوه بر این که جلوی آن  را نمی گرفتیم بلکه راهکارهای کارشناسی را پیشنهاد می دادیم تا مشکلی برای زهکش ها ایجاد نشود.

 معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان یادآورشد: هنوز برای تعرض بدون مجوز شرکت توسعه نفت هنوز خسارتی از آن ها نگرفته ایم. سازمان محیط زیست دراین باره طرح شکایت کرده است اما ما طرح دعوی نکردیم به محض آماده شدن مستندات توسط دفتر حقوقی این کار را خواهیم کرد.

حمیدرضا خدابخشی با بیان این مطلب که سازمان آب و برق خوزستان یک سازمان توسعه ای و دورن گرا است گفت: سازمان آب و برق خوزستان به خاطر این که خدماتش بیرون شهر اتفاق می افتد بسیاری از مسایلش را رسانه ای نمی کند.
تعرض های غیرقانونی و پنهانی موجب آسیب به زهکش ها شده است
معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این که برای فعالیت نفت در هور العظیم برنامه و راه کار داشتیم بیان کرد: ما به شرکت نفت اعلام کردیم محیطی که قرار است خشک کنید باید به اندازه حفاری باشد و فقط نقطه را خشک کنید اما متاسفانه این کار را نکردند. همچنین هفته آینده مناقصه ای برای انتخاب پیمانکار زهکش، ایستگاه پمپاژ و فعالیت های تکمیلی انجام می شود.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرنگاران با اعلام اینکه شهرهای  شمالی خوزستان به طرح 550 هزار هکتاری پیوستند گفت: با پیگیری های انجام شده و کسب موافقت و مجوزهای لازم از مقامات کشوری، زمین های کشاورزی شهرهایی همچون ایذه، باغملک، مسجد سلیمان واندیکا به این طرح افزوده شدند و در قالب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری شبکه های آبیاری در این شهرهای احداث و توسعه خواهند یافت.

معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان با اعلام این خبر یادآور شد: پیش تر از این در طرح 550 هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان و ایلام سهمی برای زمین های کشاورزی شهرهای شمال خوزستان دیده نشده بود که خوشبختانه با پیگیری های لازم  انجام شده و کسب موافقت و مجوزهای لازم از مقامات کشوری، زمین های کشاورزی شهرهایی همچون ایذه، باغملک، مسجد سلیمان واندیکا به این طرح افزوده شدند و در قالب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری شبکه های آبیاری در این شهرهای احداث و توسعه خواهند یافت.

تعرض های غیرقانونی و پنهانی موجب آسیب به زهکش ها شده است
خدابخشی با تاکید بر تصویب اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری و تخصیص منابع آبی به این طرح گفت: آنچه که امروز از آن به عنوان طرح 550 هزار هکتاری رهبری در خوزستان یاد می شود در آغاز 800 هزار هکتار بوده است. براساس دستور مقام معظم رهبری و تایید ای از سوی پنج مقام مسئول، 500 هزار هکتار از اراضی خوزستان به عنوان زمین آبی تعیین شد که بنا بر طرح ارایه شده 800 هزار هکتار دیگر باید به آن اضافه شود و مجموع اراضی استان به یک میلیون و 300هزار هکتار اراضی آبی برسد.در واقع طرح مقام معظم رهبری طرح 800 هزار هکتاری است و هیچ کسی نیز حق ندارد از این عدد عدول کند.
وی ادامه داد: اجرای کامل طرح 800 هزار هکتاری با هزینه های بسیار سنگینی مواجه بود. به پیشنهاد موسسه جهاد نصر تصمیم بر این گرفته شد تا 550 هزار هکتار از این طرح اجرا شود. از این میزان 50 هزار هکتار در استان ایلام و 500 هزار هکتار در استان خوزستان قرار داد. هر چند که 300 هزار هکتار دیگر نیز به فراموشی سپرده نشده است و در آینده و با تخصیص منابع مالی لازم پیگیری خواهد شد.
 
تعرض های غیرقانونی و پنهانی موجب آسیب به زهکش ها شده است

همچنین در  جریان بازدید از زهکش های سی ام دی و ای ام دی فرشاد اسماعیل زاده، مدیر اجرایی شبکه حوزه کرخه با ارایه گزارشی از وضعیت و عملیات اصلاحی زهکش های دشت در اوایل سال 1370 احداث شد و طول آن 52 کیلومتر است.
وی با اشاره به اهداف اجرایی این دو زهکش بیان کرد: جمع آوری زهاب نواحی عمرانی یک و 2 و شبکه آبیاری و زهکشی حمیدیه راست، بخشی از اراضی جنوب کرخه نور و واحدهای عمرانی 6 و هفت، توسعه چمران از اهداف این زهکش ها است.

مدیر اجرایی شبکه حوزه کرخه افزود: این دو زهکش پیش از این برای پیشگیری از خسارت های ناشی از سیلاب های دهه 70 و نیمه دوم دهه 80 قبل از احداث سد کرخه ساخته شدند.
وی با اشاره به دلایل بروز مشکلات در این دو زهکش گفت: آبیاری غیر منطقی با الگوی کشت شبکه های مدرن احداث شده باعث سرریز سطحی آب شیرین به درون زهکش ها و آورد بیش از ظرفیت نظیر کشت شلتوک شده است.

تعرض های غیرقانونی و پنهانی موجب آسیب به زهکش ها شده است
وی گفت: همچنین احداث بندهای متعدد خاکی توسط پیمانکاران بنا به درخواست های متعدد اهالی جهت تردد به اراضی طرفین زهکش، احداث بندهای متعدد خاکی توسط شرکت توسعه نفت و شرکت های تابعه جهت عبور تاسیسات و خطوط لوله سیالات و ایجاد فضای سبز و احداث بندهای خاکی و شکاف برم های زهکش ها جهت ایجاد تالاب های صید پرندگان موجب بروز مشکلات در زهکش ها شده است.
اسماعیل زاده افزود: همچنین احداث ابنیه در مسیر زهکش ها توسط سازمان ها و ارگان های غیر، نظیر موسسه نصر و ایجاد مسیرهای انحرافی با ظرفیت عبور کمتر از مقطع اصلی باعث کاهش سرعت آب در زهکش شده است و وجود آب شیرین ناشی از آبیاری غیر اصولی سرریز شده به زهکش با سرعت کم ، تمرکز و تجمع نی در زهکش ها را به همراه داشته است.
وی اعزام ماشین آلاتی از قبیل بیل مکانیکی، لودر، تریلی کمرشکن، کمپرسی و تانکر حمل سوخت به منظور لایروبی و پاکسازی مقطع انتهایی زهکش به طول هشت کیلومتر از نیزار به طور کامل و حذف بندهای خاکی کل مسیر زهکش را از جمله اقدامات انجام شده در آن جا دانست.
تعرض های غیرقانونی و پنهانی موجب آسیب به زهکش ها شده است
:
:
:
آخرین اخبار