تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۳۰۶۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس خانه کارگر خوزستان گلایه کرد:
مقاومت کارفرمایان در تشکیل شوراها و تشکل‌های کارگری
رئیس خانه کارگر خوزستان نبود تشکل‌های کارگری در کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ استان را یک خلاء دانست و گفت:‌ مقاومت کارفرمایان در برابر تشکیل این تشکل‌ها به کارگران آسیب می‌رساند و اکنون در استان نیاز به توسعه و گسترش این تشکل‌ها است
رئیس خانه کارگر خوزستان نبود تشکل‌های کارگری در کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ استان را یک خلاء دانست و گفت:‌ مقاومت کارفرمایان در برابر تشکیل این تشکل‌ها به کارگران آسیب می‌رساند و اکنون در استان نیاز به توسعه و گسترش این تشکل‌ها است.

آقایار حسینی با اشاره به نبود تشکل‌های کارگری در واحدها و کارخانه‌ها بزرگ استان نظیر گروه ملی، نیروگاه رامین، فولاد کاویان و ... اظهار کرد: ‌طبق ماده 178 قانون کار و فصل ششم این قانون کارفرمایان نباید از ایجاد تشکل‌های قانونی کارگری جلوگیری کنند زیرا این تشکل‌ها در حقیقت بازویی برای کارفرمایان در راستای حل مشکلات کارگری محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که مطالبه‌گری مشکلات کارگران،‌ رسالت تشکل‌ها و شوراهای کارگری است، افزود: تشکل‌ها کارگری ‌از سوی دیگر می‌توانند پل ارتباط میان کارگران و مدیران واحد یا کارخانه خود باشند که این امر تسریع در رفع مشکلات کارگران را به دنبال خواهد داشت.

حسینی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه در خوزستان برخی کارفرمایان روی خوشی نسبت به تشکیل شوراها و تشکل‌های کارگری نشان نمی‌دهند و حتی در برابر تشکیل این شوراها و تشکل‌ها مقاومت می‌کنند این امر ممکن است ناشی از عدم آشنایی کارفرمایان با قوانین مربوط به تشکل‌های کارگری در قانون کار باشد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری کارفرمایان در خصوص ایجاد تشکل‌های کارگری عنوان کرد:‌ طبق قانون متناسب با جمعیت کارگران در واحدها، ‌شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌توان یک نماینده کارگری انتخاب کرد یا انجمن صنفی و  شورای اسلامی کارگری تشکیل داد که متاسفانه در شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ استان تشکل‌های کارگری به صورتی که باید باشد، تشکیل نشده و این امر یک خلاء است که به کارگران ما آسیب می‌رساند و در صورت ایجاد این تشکل‌ها مشکلات کارگران کاهش می‌یابد یا رفع می‌شود.

رئیس خانه کارگر خوزستان با بیان این‌که خوزستان از نظر دارا بودن تشکل‌های کارگری نسبت به کشور در وضعیت مطلوبی نیست، گفت: ‌عدم حضور بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت نظارت بر ایجاد تشکل‌های کارگری و نوع دیدگاه و مقاومت کارفرمایان نسبت به راه‌اندازی این تشکل‌ها از دلایل عدم ایجاد شوراها و تشکل‌های کارگری در برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های استان است.

حسینی تصریح کرد: ‌گاها رغبت کارگران نسبت به ایجاد تشکل‌های کارگری به علت تحمیل فشار از سوی کارفرمایان از بین می‌رود و گاهی هم تهدید به اخراج کارگران توسط کارفرمایان، مانع راه‌اندازی این تشکل‌ها در استان می‌شود.

وی با اشاره به نیاز به توسعه و گسترش تشکل‌ها و شوراها کارگری در خوزستان و عقب‌ماندگی استان در راه‌اندازی این تشکل‌ها اظهار کرد: ‌از مدیر کل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان انتظار می‌رود توجه و نظارت بر راه‌اندازی شوراها و تشکل‌های کارگری را در اولویت کار خود قرار دهد و نسبت به گسترش و توسعه این تشکل‌ها اقدام کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار