تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۳۰۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش آب بهای کشاورزی چالش بزرگ کشاورزان دزفول
افزایش چند برابری نرخ آب بهای محصولات کشاورزی در دزفول به یک چالش جدی برای کشاورزان این شهرستان تبدیل شده است
افزایش چند برابری نرخ آب بهای محصولات کشاورزی در دزفول به یک چالش جدی برای کشاورزان این شهرستان تبدیل شده است.

نرخ آب بهای کشاورزی بسیاری از محصولات کشاورزی نسبت به سال زراعی گذشته افزایش چند برابری داشته به طوریکه این رقم برای کشت محصولی چون کرفس تا 190 درصد نیز افزایش داشته است.

به گفته کشاورزان دزفول آب بهای کشت یک هکتار کرفس سال گذشته سه میلیون ریال بوده که این رقم با تعیین نرخ جدید از سوی سازمان آب و برق خوزستان به 13 میلیون ریال در کشت جدید افزایش یافته است.

افزایش نرخ آب بهای کشاورزی به مهمترین موضوع نشست کارگروه کشاورزی ، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول تبدیل شده به طوریکه فرماندار دزفول روز دوشنبه در این نشست ضمن انتقاد از نگاه یکسان در عملکرد و آمار کشاورزی از سوی سازمان آب و برق خوزستان در تعیین تعرفه آب بها گفت: این نگاه یکسان خطایی فاحش است که دود آن به چشم کشاورزان دزفولی رفته است.

حبیب الله آصفی افزود:قطعا نمی توان وضعیت کشاورزی دزفول را با دیگر شهرهای استان خوزستان یکسان در نظر گرفت و باید تفاوتی در این خصوص قایل شد و نباید با منطق قدرت در خصوص نرخ آب بها با کشاورزان برخورد کرد بلکه باید به صورت منطقی و عقلایی با این موضوع برخورد کرد.

وی افزود:استدلال یکپارچه دیدن آمار و عملکرد ، نرخ آب بهای کشاورزی را به صورت واقعی نشان نمی دهد و نمی توان مشکلاتی که در دیگر بخش های خوزستان وجود دارد با آمار دزفول یکسان درنظر گرفت.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول اظهار کرد:سازمان آب و برق خوزستان هنگام تعیین نرخ آب بها گفت و گو و تعاملی با نماینده کشاورزان دزفول و مجموعه استانداری خوزستان نداشته و این سازمان بدون مشورت و بررسی اقدام به افزایش ناگهانی آب بها کرده است.

وی با تاکید براینکه نمی توان با استدلال درون سازمانی نسبت به این موضوع برخورد کرد گفت:سازمان آب و برق خوزستان منطق قدرت را در دستور کار قرار داده و اصلا به وضعیت مردم و کشاورزان توجهی نمی کند.

آصفی به خسارت 2 هزار میلیارد ریالی ناشی از طغیان رودخانه دز به بخش کشاورزی و زیر ساخت های شهری و روستایی دزفول در فروردین ماه امسال نیز اشاره کرد و گفت:
با وجود خسارت سنگین وارده به این شهرستان ناشی از افزایش دبی رودخانه دز تاکنون خسارت سنگین وارده جبران نشده است.

معاون استاندار خوزستان همچنین به حوادث متعددی که در کانال های آبیاری کشاورزی سازمان آب و برق خوزستان رخ می دهد اشاره کرد و گفت:سالانه چند نفر در کانالهای آبیاری دزفول غرق می شوند و در چند روز اخیر نیز یک کودک چهارساله در کانال غرق شد که علت این امر ایمن نبودن کانال های آبیاری است که سازمان آب و برق اقدامی برای ایمن سازی آنها نمی کند.

مهدی شعبانی گلوگردی مدیر دفتر خدمات مشترکان و تعرفه سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت:کشاورزان دزفول جزو کشاورزان فهیم و زحمت کش استان خوزستان در خصوص پرداخت آب بها،بدهی و مصرف بهینه آب می باشند و سازمان آب وبرق خوزستان راضی به دریافت مبلغ بیشتری از آنها برای آب بها نیست و تنها به وظیفه سازمانی خود عمل می کند.

وی افزود:تعیین نرخ آب بها بر اساس آمار عملکرد در واحد سطح ،قیمت محصول ودیگر هزینه ها تعیین می شود که این آمار از سوی جهاد کشاورزی مشخص و اعلام می شود که افزایش نرخ آب بهای کشاورزی بر اساس آمار ارائه شده جهاد کشاورزی سراسر استان تعیین و اعلام شده است.

شعبانی گفت:از آنجا که مدیریت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اعلام آمار واقعی عملکرد محصولات می باشد اکنون نیز باید بر اساس آمار ارائه شده پاسخگوی کشاورزان باشد.

وی خدمت به مردم را وظیفه سازمان آب و برق خوزستان دانست و گفت:این سازمان خواستار تحمیل خسارت به کشاورزان نیست و آمادگی دارد جهت تعدیل نرخ آب بها نشستی با حضور مسئولان استانی در این خصوص برگزار کند.

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز گفت:با توجه به اینکه شبکه آبیاری دز بزرگترین شبکه آبیاری استان خوزستان است از سازمان آب و برق تقاضا می شود نسبت به این بخش توجه ویژه ای داشته و بیشترین همکاری را داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از همکاری سازمان آب و برق و شبکه آبیاری شمال خوزستان نسبت به عقد قرارداد آب در صورتی که هنوز آب بهای قبلی پرداخت نشده بود گفت:حوضه دز دارای پراکندگی بسیاری است به همین دلیل آمار ارائه شده از نظر عملکرد محصولات در واحد سطح دارای پراکندگی است.

محمد اسلامی مدیر شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز گفت: با توجه به اینکه نرخ آب بهای کشاورزی بر اساس آمار ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی تعیین می شود لذا از جهاد کشاورزی درخواست می شود نسبت به ارائه آمار عملکرد در کمترین زمان ممکن اقدام کند تا کشاورزان دچار مشکل نشوند چرا که اگر تاخیری در ارائه آمار پیش آید نمی توان آب مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار داد.

وی گفت:عملکرد کشاورزان شمال خوزستان در اجرای شکل سنتی و مدرن آبیاری و همچنین تنوع کشت و وجود مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد بی نظیر است .

ناصر نظر زاده دبیر نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز گفت:تعیین برخ آب بها باید با توافقی که با نماینده کشاورزان انجام می شود صورت گیرد اما در تعیین نرخ آب بها هیچ گونه مشورتی با نماینده کشاورزان نشد و این امر منجر به مشکلاتی شده است.

وی افزود:با توجه به اعتراض بحق کشاورزان مبنی بر افزایش 190 درصدی نرخ آب بهای برخی محصولات کشاورزی تقاضا می شود آمار واقعی در این خصوص ارائه شود تا در خصوص تعیین نرخ آب بها تجدید نظر شود.

در این نشست مقرر شد نشستی با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل سازمان آب و برق خوزستان همچنین استاندار و نماینده کشاورزان استان خوزستان برگزار و با ارائه آمار واقعی عملکرد محصولات در واحد سطح و قیمت محصولات در بازار نسبت به تعدیل نرخ آب بهای کشاورزی اقدام شود.

شهرستان دزفول دارای 90 هزار هکتار زمین کشاورزی است که سالانه سه میلیون تن محصول از این زمین ها برداشت می شود.

کشاورزان شمال خوزستان علاوه بر نگرانی از افزایش نرخ آب بها ، نبود بازار مناسب داخلی و میسر نبودن صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور به دلیل مشکل مرز هوایی فرودگاه دزفول همچنین آسیب وارده به مزارع و تاسیسات کشاورزی ناشی از سیل اواخر فروردین ماه امسال متحمل خسارات سنگینی شده اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار