تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۳۰۷۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خسارت 900 میلیاردی کشاورزان از سیل فروردین جبران نشد
با گذشت بیش از چهار ماه از طغیان رودخانه دز در فروردین ماه امسال خسارت 900 میلیارد ریالی بخش کشاورزی دزفول تاکنون جبران نشده است
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: با گذشت بیش از چهار ماه از طغیان رودخانه دز در فروردین ماه امسال خسارت 900 میلیارد ریالی بخش کشاورزی دزفول تاکنون جبران نشده است.

افزایش دبی رودخانه دز در اواخر فروردین ماه امسال از 300 متر مکعب بر ثاینه در شرایط عادی به حدود پنجهزار مترمکعب بر ثانیه موجب خسارت سنگین به بخش کشاورزی و تاسیسات شهری و روستایی دزفول شد.

خسارت وارده ناشی از این سیل که در منطقه دزفول کم سابقه بوده بیش از چهار هزار میلیارد ریال بر آورد شده است.

احمد زارعی دوشنبه در نشست کارگروه کشاورزی ، آب و منابع طبیعی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:بر اثر سیل بیش از 900 میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی دزفول و دام های این شهرستان خسارت وارد شد که از ظرفیت های شهرستان برای جبران بخشی از خسارت وارده استفاده شد اما تاکنون هیچ اعتباری از سوی مدیریت بحران استان خوزستان به کشاورزان دزفول پرداخت نشده است.

وی افزود:به دلیل شدت خسارت وارده ناشی از سیل با استفاده از ماشین آلات ارتش و نیروهای مسلح اقدام به لایروبی زهکش ها و ترمیم جاده های بین مزارع شده و این عملیات همچنان ادامه دارد که تلاش و همکاری نیروهای مسلح قابل تقدیر است.

زارعی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز امکان کشت در برخی زمین های کشاورزی دزفول به دلیل خسارت وارده ناشی از سیل وجود ندارد گفت:مدیریت بحران تنها به امور عشایر ورود کرده و از محل ماده 10 و 12 تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به این بخش اختصاص یافته است.

سیدمحمد ابراهیم عالمشاه رئیس بانک کشاورزی دزفول نیز در این نشست گفت:طبق دستور معاون رئیس جمهوری تسهیلات بانکی به کارگاه های تولیدی بخش کشاورزی که زیر 50 نفر پرسنل دارند اعطا می شوند .

وی افزود:در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به خسارت دیدگان سیل نیز دستور العمل ارائه تسهیلات تصویب شده ولی هنوز به مراکز شعب بانک کشاورزی ابلاغ نشده است که در صورت ابلاغ نسبت به ارائه تسهیلات اقدام خواهد شد.

عالمشاه اظهار کرد:از دیروز به مدت 20 روز ارائه تسهیلات 100 میلیون ریالی به عشایر کوچ رو آغاز شده که به 80 خانوار عشایری دزفول این تسهیلات پرداخت می شود.

فرماندار دزفول نیز در خصوص خسارت وارده ناشی از سیل گفت:سیل فروردین ماه چهار هزار میلیارد ریال به زیرساخت های کلیه بخش های دزفول خسارت وارد کرد که شهرداری دزفول بیشترین خسارت را متحمل شده است.

حبیب الله آصفی از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست با اطلاع رسانی خسارت سنگین ناشی از این سیل ویرانگر را به گوش مسئولان ذیربط برسانند تا در راستای احقاق حق کشاورزان و سایر اقشار خسارت دیده اقدام شود.

شهرستان دزفول با حدود 500 هزار نفر جمعیت در شمال استان خوزستان واقع است.

اقتصاد این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی و دامداری است.

بر اثر طغیان رودخانه دز در فروردین ماه امسال علاوه بر بخش کشاورزی ، مناطق روستایی و تخلیه تعدادی روستا ،تاسیسات گردشگری دزفول در ساحل رودخانه دز نیز بعضا تا 100 درصد خسارت دید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار