تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۳۱۴۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دود اختلاف ایران خودرو و تاکسی رانی در چشم تاکسیران ها
رئیس اتحادیه تاکسیرانی شهری: بررسی اسناد نشان می‌دهد که ایران‌خودرو از مسئولیت‌های خود فرار می‌کند معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت بر تاکسیرانی: تا چند روز گذشته در تهران بیش از ١٣٠٠ تاکسیران منتظر صدور کد رهگیری‌اند؛ چراکه خودرو خود را تحویل مرکز اسقاط داده و بیکارند
 تهران از اسفند‌ سال گذشته چشم به‌راه تاکسی‌های تازه‌نفس است. حالا هم که فصل تابستان رسیده و گروهی از تاکسیرانان خودروهای فرسوده‌شان را اسقاط کرده‌اند، کارکنان ایران‌خودرو در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند و تاکسیرانان باید در انتظار بازگشت آنها بمانند. براساس آخرین آمار تا تاریخ هشتم شهریور امسال ٢٠‌هزارو٣١٢ متقاضی تاکسی‌های نو با تسهیلات بانکی و سه‌هزارو٣٨١ متقاضی نقدی مجموع افرادی‌ هستند که پرونده آنها برای گرفتن تاکسی نو کامل است و می‌توانند وجه خود را به حساب ایران‌خودرو واریز کنند اما از مجموع ٢٣‌هزارو٧٠٠ نفر، تاکنون ١٢هزارو٨٧٠ نفر خودرو خود را تحویل گرفته‌اند و مابقی ١١‌هزارنفر همچنان درصف انتظار ایستاده‌اند. دراین میان معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران‌خودرو قصور را از تاکسیرانی می‌داند و درمقابل رئیس سازمان تاکسیرانی ظرفیت پذیرش ایران‌خودرو را کمتر از حد تعهدات طرح می‌داند. جنجالی که به نظر می‌رسد پایانی غیر از نوسازی نشدن تاکسی‌ها نداشته باشد. 

تاکسیرانی هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند

«درخواست پرداخت کارمزد ازسوی ایران‌خودرو به اتحادیه تاکسیرانی» یکی از مواردی بود که معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران‌خودرو درباره تأخیر در روند نوسازی به آن اشاره کرده است. درحالی ‌که «علی طیبی»، رئیس اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در گفت‌وگو با «شهروند» این ادعا را کذب می‌داند:   «مطالبه کارمزد مربوط به پروژه‌های توسعه‌ است و نه پروژه‌های نوسازی. دولت از ابتدای پروژه نوسازی به سازمان تاکسیرانی اجازه دریافت کارمزد برای طرح نوسازی را نداد و تاکسیرانی نیز چنین مطالبه‌ای نکرده است، اما سازمان تاکسیرانی با شرکت ایران‌خودرو قراردادهای توسعه‌‌ای نیز دارد که طی آن برتعداد تاکسی‌ها افزوده می‌شود. دراین قراردادها سازمان تاکسیرانی مبلغی بابت سازماندهی تمام فعالیت‌های اداری دریافت می‌کند. درواقع این مبلغ همان سهمی است که شرکت ایران‌خودرو به نمایندگان خود بابت هزینه‌های خدمات اداری که به مشتریان دارد، می‌پردازد.»


ایران‌خودرو اجازه نصب GPS را نداد

تاکنون در تاکسی‌های تهران GPS نصب نشده‌ است و تنها بعضی شهرها تاکسی‌های GPS دارند. به همین دلیل در نوسازی تاکسی‌ها یکی از اهداف اولیه نصب GPS و تاکسی‌متر بود تا سازمان تاکسیرانی بتواند پایش بهتری بر تاکسی‌ها داشته باشد. رئیس اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در واکنش به اظهارات معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر «عدم تأیید جی‌پی‌اس طراحی شده و تأخیر در تأییدیه تجهیزات اختصاصی تاکسی (۴۰۵ و سمند) توسط سازمان تاکسیرانی» می‌گوید: «در ابتدای طرح با حضور نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان تاکسیرانی و نماینده ستاد حمل‌ونقل و سوخت لاشه تاکسی ٥٠٠‌هزارتومان قیمت‌گذاری شد. ضمن آن‌که این قیمت برای تمام تاکسی‌ها ثابت ماند و تغییر نکرد و از همین محل نصب GPS و تاکسیمتر صورت می‌گیرد. همچنین خدمات پس از فروش و نوع GPS برای تاکسیرانی بسیار مهم بود، زیرا می‌توان سیستم GPS را قطع کرد و آن ‌را از کار انداخت. تاکسیرانی به دنبال نوعی GPS بود که قطع نشود و موقعیت تاکسی مداوم رصد شود، اما ایران‌خودرو این شرایط را نپذیرفت و اعلام کرد، هیچ‌گونه GPS با مشخصات خواسته‌شده ندارد.»


طیبی ادامه می‌دهد: «سپس با یکی از گروه‌های وابسته به ایران‌خودرو صحبت کردیم، اما به دلیل قیمت بالا به توافق نرسیدیم. ازسوی دیگر ایران‌خودرو اجازه ورود هیچ گروه دیگری برای نصب GPS بر خودروها را نمی‌دهد، زیرا نصب GPS ازسوی دیگر گروه‌ها را موجب برهم‌خوردن گارانتی خود می‌داند. درنهایت نصب GPS منتفی و مصوب شد تا از ٥٠٠‌هزارتومان به‌عنوان آورده متقاضی درنظر گرفته شود تا برای راننده به‌صرفه باشد. هم‌اکنون ٥٠٠‌هزارتومان به‌عنوان آورده تاکسیران محاسبه می‌شود اما GPS و تاکسیمتر نصب نشده است.»


طیبی با بیان این‌که ایران‌خودرو درپی انحصار است و هیچ قطعه و تجهیزاتی را جز تولیدات و شرکت‌های وابسته به خود نمی‌پذیرد، گفت: «سازمان تاکسیرانی دراین‌باره بسیار اعتراض کرده، زیرا به اعتقاد ما زمانی که کپسول‌های اطفای حریق با کیفیت بالا در ایران تولید می‌شود، دلیلی برای استفاده از کپسول‌های لهستانی که قیمت بالاتری دارند، وجود ندارد. درصورتی که با گروه سایپا در قرارداد طرح‌‌های نوسازی و توسعه به این توافق رسیدیم که نقشه برق خودرو برای نصب GPS در دسترس گروه‌ها قرار گیرد، سپس GPS نصب‌شده توسط ساپیا تأیید و گارانتی خودرو باقی بماند.»


پرداخت نخستین قسط بعد از یک ماه بیکاری

متقاضیان تاکسی با تسهیلات بانکی به‌طور متوسط ٣١روزه خودرو خود را تحویل می‌گرفتند، یعنی رانندگان تاکسی ٣١روز بدون خودرو و درآمد بودند. به گفته طیبی تاکسیرانان باید بعد از ٣١روز نخستین قسط بانکی خود را بپردازند. درحالی ‌که مبلغ واریزشده ازسوی تاکسیران به مدت ٣١روز در حساب ایران‌خودرو خوابیده است. هم‌اکنون نیز ایران‌خودرو با انتشار این خبر ازسوی تاکسیرانی و همچنین به دلیل این‌که نمی‌تواند طرح کلید به کلید خود را اجرا کند و هنوز ٥هزار متقاضی در انتظار دریافت خودرو هستند، ١٥روز است که سایت ثبت‌نام و واریز وجه را بسته و مانع ثبت‌نام تاکسیرانان شده است.


«با بررسی اسناد موجود متوجه خواهید شد که ایران‌خودرو از مسئولیت‌های خود فرار می‌کند.» این پاسخ طیبی به اتهام معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران‌خودرو بود که پیش از این رفتار سازمان تاکسیرانی را فرافکنی خوانده بود. طیبی درباره محدود بودن مراکز اسقاط معرفی‌شده در طرح می‌گوید: «ایران‌خودرو درجلسات ابلاغی دستورالعمل طرح اعلام کرد که در کلیه مراکز اسقاط قطعات خودروهای اسقاطی باز شده و دوباره به بازار بر‌می‌گردد و کنترلی در این زمینه وجود ندارد. این گفته ایران‌خودرو همزمان با دوره‌ای بود که مدیرعامل ستاد حمل‌ونقل و سوخت مشخص نشده و عملا مدافعی وجود نداشت. در نتیجه در ماده سوم دستورالعمل ابلاغی به تمام ارکان طرح اعلام شد؛ «علاوه بر دستگاه‌های قانونی ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه نظارت برحسن انجام اسقاط را برعهده دارد.» در زمان امضای تفاهمنامه، عنوان «با توافق ایران‌خودرو» را اضافه کردند و این توافق به صورت شفاهی با تعدادی از ارکان طرح صورت گرفت. در نتیجه به جای آن‌که ١٣٠ مرکز مجاز اسقاط در سرتاسر کشور بتوانند در این طرح شرکت کنند، ابتدا یک مرکز و سپس ١٦ مرکز در اجرای طرح مجاز شمرده شدند.»


او ادامه می‌دهد: «درجلسه اول که تنها مرکز ١٧٣١ مجاز به اسقاط شمرده شد و صورتجلسه که توسط مدیرعامل ایران‌خودرو و معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران‌خودرو امضا کردند، به آنها اعلام کردیم که شما سایر مراکز را مجاز نمی‌دانید و همین موضوع موجب سخت‌شدن اسقاط برای تاکسیران می‌شود. بنابراین مسئولیت تحویل‌‌گیری تاکسی‌های فرسوده در شهرها را به شما می‌سپاریم. در هر شهر مرکزی برای تحویل دادن خودرو مشخص کنید و از آن‌جا خودتان به مرکز اسقاط مورد نظر حمل کنید. پس از آن مقرر شد تا تاکسی‌های فرسوده در مراکز فروش ایران‌خودرو در سراسر کشور تحویل داده شود و ایران‌خودرو به هزینه خود، خودروها را حمل کند. متأسفانه ایران‌خودرو به مدت سه‌ماه از مسئولیت خود سرباز زد و حتی درجلسه تیرماه این موضوع مصوب شد، اما با وجود مصوبه‌ تصویب‌شده تاکنون هیچ ‌کدام از نمایندگی‌های فروش ایران‌خودرو، تاکسی فرسوده تحویل نگرفته‌اند.»

صدور نامه شماره‌گذاری بدون وقفه

براساس ضوابط پلیس راهنمایی و رانندگی برای شماره‌گذاری تاکسی‌ها باید به ازای هر خودرو یک نامه به صورت دستی از سازمان تاکسیرانی هر شهر صادر و به راهور ناجا تحویل شود. معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران‌خودرو در صحبت‌های اخیر خود گفته بود: «این کار از وظایف اصلی اتحادیه تاکسیرانی به‌عنوان مجری طرح است که متأسفانه با وجود پیگیری‌های مکرر این فرآیند با تأخیر بسیار زیاد صورت می‌گیرد و به‌طور معمول همیشه بیش از ۱۳۰۰ خودروی فاکتورشده معطل دریافت‌نامه برای تحویل است.»


ازسوی دیگر طیبی زمان لازم برای صدور نامه را زیاد نمی‌داند. طیبی می‌گوید: «درطرح کلید به کلید برای تسریع در روند نوسازی قرار شد تا پلاک‌های جدیدی برای تاکسی‌ها صادر شود. درحالی ‌که طرح انجام نمی‌شود و تغییر پلاک نتیجه‌ای جز اختلال در بیمه تاکسیرانان نخواهد داشت. به نظر می‌ر‌سد ظرفیت پذیرش ایران‌خودرو، درحد تعهدات طرح نبوده است.»


«مهدی عابدینی»، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت بر تاکسیرانی هم در گفت‌و‌گو با «شهروند»، درباره صدور نامه‌ها می‌گوید: «پلیس راهور قبول کرد برای تسریع در روند شماره‌گذاری پلاک‌های جدید برای خودروها صادر کند، این پلاک‌ها لزوما با شماره قبلی یکی نیستند، اما برای تحویل و صدور پلاک، سازمان تاکسیرانی باید نامه‌ای به پلیس ارسال کند. بنابراین نامه تاکسیرانی است که پلیس اجازه می‌دهد تا پلاک تاکسی برای خودروها صادر کند، در غیر این صورت پلاک خودروی شخصی صادر می‌شود. بنابراین سازمان‌های تاکسیرانی موظف شدند که نامه را برای تاکسیرانان صادر کنند. تا چند روز گذشته درتهران بیش از ١٣٠٠ تاکسیران منتظر صدور کد رهگیری و پیش‌فاکتور ازسوی ایران‌خودرو بودند تا سازمان تاکسیرانی بتواند نامه شماره‌گذاری را صادر کند، چراکه تاکسیرانان خودرو خود را تحویل مرکز اسقاط داده و بیکار هستند. بنابراین ما در تهران همیشه در انتظار ارسال کد ازسوی ایران‌خودرو بوده و به محض دریافت کد نامه را صادر کرده‌ایم. در تهران تاکسیران درگیر موضوع نامه نیست و نماینده‌ای ازسوی تاکسیرانان و سازمان تاکسیرانی تعداد زیادی از نامه‌های صدور پلاک را به پلیس راهور تحویل می‌دهد.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی غلامی کوچک شما
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
0
0
سلام من میخوام به مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران و رییس تاکسیرانی عرض کنم مگر بدبخت تر ،بی زبون تر،دست خالی تر،بی کس تر بی ضامن تر ،بی ارزش تر،و هزاران چیز دیگر تر از تاکسیرانی هست شما نشون بدید آخه شماها خودتون و بزارید جای ما مگه بااین چاله ها میشه قسط داد یا ماشین خرید شماها باید ماشین رو رایگان بدید تازه پولم میخواهید درضمن شماها باید حقوق و بیمه و لوازم یدکی بدهید بعد از ما طلبکار باشیددددددددددددددددددددد یا بازرس گیر بدهد دددددد
:
:
:
آخرین اخبار