تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۱۳۱۴۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان:
دغدغه آموزش‌و‌پرورش نباید قبوض آب‌ و‌ برق باشد
به‌عنوان متولیان امر باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا آموزش‌و‌پرورش تمام همّ و غمّ خود را به مسأله کیفیت آموزش و گسترده کردن دامنه‌ی آموزش در استان اختصاص دهد و دغدغه‌ی آن پرداخت قبوض آب و برق و گاز و ... نباشد
استاندار خوزستان گفت: به‌عنوان متولیان امر باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا آموزش‌و‌پرورش تمام همّ و غمّ خود را به مسأله کیفیت آموزش و گسترده کردن دامنه‌ی آموزش در استان اختصاص دهد و دغدغه‌ی آن پرداخت قبوض آب و برق و گاز و ... نباشد.

دکتر غلامرضا شریعتی در همایش بازگشایی مدارس که روز چهارشنبه، 24 شهریورماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیرخم اظهار کرد: امام علی (ع) مایه‌ی افتخار شیعیان است؛ زمانی که درباره اداره امت و رسیدگی به مردم صحبت می‌شود در جوامعی با نظام‌های اداری بسیار پیچیده نیز در مقابل نحوه‌ی اداره کشور توسط حضرت علی (ع) سر تعظیم فرود می‌آورند.

وی افزود: رفتار امام علی(ع) در برخورد با اقلیت‌ها و غیرمسلمانان، مخالفان و دشمنان ایشان نماد رفتار انسانی است؛ این مسأله مایه‌ی مباهات و شادی مسلمانان است و امیدوارم ما نیز بتوانیم چند قدمی در مسیر امام علی(ع) گام برداریم.

استاندار خوزستان گفت: امام علی(ع) در تأیید و اعتبار آموزش می‌فرماید  که "هر کس حرف یا کلمه‌ای را به من بیاموزد مرا بنده و عبد خود کرده است." عبد و بنده‌ی کسی بودن، بالاترین حرمت و احترامی است که می‌توان برای فرد دیگری قائل شد. قران کریم نیز مکرراً رسالت پیامبران را تعلیم می‌داند.

شریعتی ادامه داد: آغاز رسالت حضرت محمد (ص) نیز با کلمه "اقرأ" به معنای "بخوان" شروع شد؛ حتی قرآن به قلم قسم یاد می‌کند. همه‌ی این موارد نشانه‌ی اهمیت موضوع آموزش است چراکه هدف انسان در دنیا رسیدن به کمال است. دستیابی به کمال تنها با آگاه‌کردن و آگاهی‌محوری محقق می‌شود و دانشمند و آگاه‌بودن نیز تنها با آموزش، خواندن، تحقیق و پژوهش فراهم می‌شود. این‌ امر موجب آگاهی و دانایی و آگاهی و دانایی نیز به رشد و تعالی و کمال منتهی می‌شود.

وی تأکید کرد: محقق شدن این مسیر تا حد زیادی برعهده‌ی مسئولان قرار دارد؛ اگر همه‌ی مسئولان در استان تشریک مساعی داشته باشند، این امر محقق می‌شود اما اگر دندانه‌ای از این سیستم معیوب باشد ممکن است کل سیستم را از کار بیندازد.

استاندار خوزستان با بیان این‌که خوزستان علی‌رغم تمام پتانسیل‌ها به علت شرایط اقلیمی و به‌خصوص شرایط خاص و جدید که از نظر آب‌وهوایی به آن دچار است، جاذبه‌ی کمتری برای افراد دارد، گفت: اگر بنا باشد که افراد در آموزش‌وپرورش علاوه بر آب‌و‌هوا مشکلات دیگری نیز داشته باشند، قطعاً هیچ رغبتی برای کارهای آموزشی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: ما به‌عنوان متولیان امر باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا آموزش‌و‌پرورش تمام همّ و غمّ خود را به مسأله کیفیت آموزش و گسترده کردن دامنه‌ی آموزش در استان اختصاص دهد و دغدغه‌ی آن پرداخت قبوض آب و برق و گاز و ... نباشد.

شریعتی ادامه داد: البته دیگر سازمان‌ها نیز باید به حق و حقوق خود برسند اما این کار باید با نهایت انعطاف و گذشت صورت بگیرد. وقت مدیران محدود است و اگر آن را صرف مسائل پشتیبانی کنیم، همان مقدار وقت را از مدیر برای برنامه‌ریزی آموزشی سلب کرده‌ایم؛ همه‌ی ما باید تلاش کنیم تا کیفیت و خدمات آموزشی را افزایش دهیم.

وی با تصریح بر این‌که به هر میزان که فرزندان ما با دانش و آگاهی کمتری رشد کنند، استان نیز در آینده با دانش کمتری اداره خواهد شد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به هر میزان که سطح آگاهی، فهم اجتماعی و شعور سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان بالاتر رود، استان با افق بلندتر و بینش صحیح‌تری اداره می‌شود.

استاندار خوزستان تأکید کرد: سرنوشت خوزستانی‌ها به دست خودشان است؛ مسئول عقب‌ماندگی استان خوزستانی‌ها هستند چراکه ساکنان استان می‌توانند موجب رشد استان شوند. ما باید افق بلندتری را در نگاه خود هدف قرار دهیم. هدف در برنامه‌ریزی‌ها باید چشم‌انداز 50 سال آینده باشد نه آن‌که تنها یک برنامه پنج ساله داشته باشیم.

شریعتی گفت: در توسعه‌ی نیروی انسانی باید پرتلاش‌تر و جدی‌تر به کار خود ادامه دهیم. اگر نسل آینده‌ی ما دچار آسیب شود و نسل ضعیفی باشد، این مسأله نشان‌دهنده‌ی عملکرد ضعیف امروز ما است. نمی‌توانیم از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی کنیم؛ باید مسئولیت‌ها را به گردن بگیریم و پاسخگوی آن‌ها باشیم.

وی با ابراز امیدواری از این‌که مهرماه امسال بهانه و شروعی برای کمک به آموزش‌وپرورش باشد، تأکید کرد: فرمانداران، بخشداران و ... باید خود را بخشی از آموزش‌وپرورش بدانند؛ من نیز خود را بخشی از آموزش‌وپرورش می‌دانم. باید در حد امکانات و بضاعت استان برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش تلاش کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: اگرچه اقدامات انجام‌شده کافی نیست و هنوز تا رسیدن به رتبه‌ای که در شأن خوزستان باشد، فاصله زیادی داریم اما به نوبه‌ی خود از زحمات و تلاش‌های مسئولان قدردانی می‌کنم. خانواده‌ها تلاش و هزینه‌ی زیادی صرف آموزش فرزندان خود می‌کنند اما در سطح جمعی در استان، از انجام این کار سر باز می‌زنیم و کمتر کاری در این زمینه  انجام می‌شود؛ دغدغه‌ی تمام استان باید آموزش‌وپرورش باشد.

شریعتی تصریح کرد: خوزستان در بخش خیرین مدرسه‌ساز رتبه دوم کشور را دارد؛ این مسأله نشان‌دهنده این است که افراد زیادی در استان به توسعه آموزش‌وپرورش علاقه دارند و این غفلت و کوتاهی ماست که در آموزش‌وپرورش رتبه دوم کشور را نداریم. با وجود این میزان افراد علاقه‌مند به توسعه آموزش‌و‌پرورش نباید رتبه 21 را به‌دست آوریم، این نشانه‌ی ضعف است.

وی با بیان این‌که اگر کشوری رشد و توسعه پیدا کرده، روی مسائل آموزشی خود تمرکز کرده و آن را دغدغه اصلی جامعه قرار داده است، گفت: از مسئولان می‌خواهیم که به مسأله‌ی کتابخانه‌ها و راه‌اندازی و گسترش آن‌ها در مدارس توجه ویژه‌ای د اشته باشند؛ همچنین از مسئولان می‌خواهم که به ورزش و بهداشت مدارس توجه ویژه‌ای داشته باشند. در واقع باید شرایط به گونه‌ای باشد که در طول سال دغدغه‌ی ذهنی مردم آموزش‌وپرورش باشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: تعمیرات مدارس تا هفته‌ی آینده به اتمام می‌رسد؛ 25 مدرسه نیز امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. در برخی از روستاها کلاس‌ها به‌گونه‌ای هستند که اصلاً نمی‌توان نام آن‌ها را کلاس گذاشت. باید اعتبارات لازم را به هر نحوی فراهم کنیم تا تا پایان سال 96 هیچ مدرسه خشتی و کپری در استان وجود نداشته باشد.

شریعتی با اشاره به این‌که امسال در مناطق حاشیه‌ای اهواز 28 مدرسه ساخته خواهد شد، گفت: 50 درصد هزینه‌های شاخت این مدارس از سوی سازمان نوسازی مدارس تأمین می‌شود. وزیر نفت نیز قول داده است که 50 درصد دیگر اعتبارات آن‌ها را تأمین کند؛ اگر ساخت این تعداد مدرسه برای رفع نیاز استان کافی نباشد در مناطق حاشیه‌ای اهواز و دیگر شهرهای استان نیز می‌توانیم به تعداد معدود در ساخت مدارس کمک کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار