تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۱۳۱۸۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در سال گذشته و به دلیل عدم برنامه ریزی شرکت توزیع برق خوزستان،
140 میلیارد تومان سرمایه خوزستان بر باد رفت!
فاطمه حکیمی نیا: قرار بود در پایان سال 1394، میزان تلفات شبکه های برق در استان خوزستان به زیر 10 درصد برسد، اما به دلیل نبودن برنامه ریزی مناسب و استفاده نکردن از نیروهای باتجربه در شرکت توزیع برق خوزستان، این پیش بینی، عملی نشد بطوری که تلفات برق در شبکه های این استان همچنان رقم بالایی را نشان می دهد.

140 میلیارد تومان سرمایه خوزستان بر باد رفت!

بر مبنای آمارهایی که از سوی این شرکت منتشر شده است تلفات برق در سال گذشته افزون بر 14 درصد بوده که این میزان از متوسط کشور بالاتر بوده و یکی از بیشترین رقم ها در کشور است. برای مثال رقم تلفات برق در اصفهان و شیراز در سال گذشته زیر 10 درصد بوده و این در حالی است که تعداد مشترکین این استان ها مساوی یا بیشتر از خوزستان است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق خوزستان قبلا گفته بود که تا پایان سال 1394 میزان تلفات برق به زیر 10 درصد خواهد رسید مع الوصوف این وعده عملی نشد. بر طبق توافق نامه مدیران شرکت توانیر درباره کاهش تلفات برق، میزان تلفات برق کشور تا پایان سال 1394باید به زیر 10 درصد برسد. با این حال این وعده در استان خوزستان به دلیل نبودن برنامه ریزی و نیز اجرا نشدن طرح های مهم کاهش تلفات در برخی از شهرها که با این مشکل بطور جدی روبرو هستند، تحقق پیدا نکرد.

اگر رقم 14 درصد تلفات برق را در مقدار برق تحویلی شرکت در سال 1394حساب کنیم رقمی بیش از دو هزار مگا وات  را نشان می دهد که با توجه به وجود 6 ماه فصل گرما در استان و کمبود شدید برق در این ایام، چنین رقمی در سامانه برق خوزستان بسیار اثر گذار است. 

اگر عدد فوق را در 700 ریال یعنی هزینه تولید هر کیلووات برق ضرب کنیم، رقم 140 میلیارد تومان بابت خسارات این تلفات در استان بدست می آید که در حدود یک ششم درآمد این شرکت بوده و  می تواند بسیار نگران کننده باشد. این مبلغ که متاسفانه به خاطر عدم برنامه ریزی در این شرکت تلف می شود، می توانست در نوسازی برق خوزستان بسیار تاثیر بگذارد.

سوال این است که چرا نرخ تلفات مطابق وعده داده شده توانیر و این شرکت، به عدد تعیین شده نرسیده است و چه عواملی در این موضوع اثر داشته اند؟ اگر برنامه ریزی و نظارت دقیق در اجرای پروژه های کاهش تلفات انجام می شد، الان این رقم به زیر 8 درصد باید می رسید. البته نباید منکر تلاش های انجام شده باشیم که زحمت های زیادی صورت گرفته است اما مشکل زیربنایی در ستاد این شرکت است که فاقد مدیران با برنامه و دارای دیدگاه آینده نگر هستند. 

حقیقت این است که در این شرکت هیچ برنامه ای برای ده سال آینده برق خوزستان وجود ندارد. کارگروه های اصلی این شرکت فقط تابعی از شرایط روز و دچار روزمره گی شده اند و اصلا به یک دهه دیگر این شرکت نگاه نمی کنند. در استان هایی مانند تهران،خراسان، اصفهان و فارس این نگاه ایجاد شده و شرکت ها دارای یک برنامه ریزی طولانی مدت هستند. امیدواریم این شرکت و مدیران آن هر چه زودتر به خود آمده و در راه درست و سودمند برای صنعت برق استان قرار گیرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
کارگر توزیع برق اهواز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
7
1
با سلام
احسنت .. به نکات مهمی اشاره کردید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
1
8
خدایش هر کسی این خبرو داده نمیدونه برق چی آما ر ها همه غلطن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
3
1
امیدوارم هرچه رودتر مدیران و مسئولین محترم با برنامه ریزی مبتنی برآگاهی و تدبیر از تحمیل هزینه و خسارت های جبران ناپذیرممانعت به عمل آورده و توانمندیهای خود را در ارائه شیوه های مدرن مدیریت اجرائی و عملیاتی به ظهور برسانند. وبه توانایی خود تکیه کنند
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
2
1
اميدواريم استاندار جديد يه فكر به حال مديران كم كار و آسيب رسان به استان خوزستان باشد و هر چه زود تر بر كنار شوند
:
:
:
آخرین اخبار