تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۳۱۸۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس بیمارستان گلستان اهواز خبر داد:
افزایش اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در خوزستان
رئیس مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی واحد اهدای عضو در این مرکز، از افزایش تعداد موارد اهدای عضو از مرگ مغزی در استان خوزستان خبر داد
رئیس مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی واحد اهدای عضو در این مرکز، از افزایش تعداد موارد اهدای عضو از مرگ مغزی در استان خوزستان خبر داد.

حبیبب حی‌بر امروز با اشاره به افزایش اهداء عضو از بیماران مرگ مغزی در خوزستان اظهار کرد: تمامی موارد رضایت اهداء عضو مرگ مغزی از سراسر استان به بیمارستان گلستان اهواز انتقال می‌یابد و در این مرکز زیر نظر اساتید تیم پیوند اعضاء، به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

وی گفت: متأسفانه آمارهای مربوط به مرگ مغزی که در واقع مرگ بدون بازگشت است در استان خوزستان به دلیل تصادفات، سوانح و... بالاست و در برخی سال‌های گذشته حتی یک مورد رضایت به اهداء عضو نداشتیم اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در مرکز آموزشی درمانی گلستان و حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بخش‌های علمی، روابط عمومی و رسانه‌ای خوشبختانه شاهد افزایش رضایت خانواده‌های مرگ مغزی شده‌ایم.

رئیس مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز افزود: سال 1383 نخستین مورد اهداء عضو از فرد مرگ مغزی در استان، در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد و تا سال 1389، سالانه صرفاً دو مورد به اهداء عضو رضایت دادند در حالی که آمار موارد مرگ مغزی بالا بود.

وی افزود: مرگ مغزی یعنی مرگ بدون بازگشت که کاملاً با کُما متفاوت است و به دلیل اینکه ساقۀ مغز در فردِ مرگ مغزی برای همیشه از کار افتاده است، بافت‌ها و ارگان‌های بدن، پس از حدود 48 ساعت شروع به فاسد شدن می‌کنند و صرفاً همین زمان محدود (موسوم به زمان طلایی) در اختیار تیم پیوند قرار دارد تا بتوانند بافت‌های مناسب را برداشته و به بیماران نیازمند، پیوند کنند.

حی‌بر ادامه داد: از سال 1390، با افزایش آگاهی‌رسانی به جامعه با بهره‌گیری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، ارتقاء فرهنگ اهداء عضو در خوزستان را داشتیم، به گونه‌ای که تمام اعمال پیوند اعضاء از مرگ مغزی با هماهنگی روابط عمومی، از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها پوشش خبری داده شد و اساتید بسیاری در رابطه با اخبار مختلف مربوط به اهداء عضو در بیمارستان گلستان گفت‌و‌گو کرده‌اند.

رئیس مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز ادامه داد: مهم‌تر از همه این موارد، ایثار خانواده‌ها در اتخاذ تصمیم خداپسندانه و اعلام رضایت آنان موجب افزایش اهداء عضو از مرگ مغزی شده است.

حی‌بر ضمن تقدیر از مسؤولان واحد اهدای عضو بیمارستان گلستان اهواز، گفت: در این مرکز کارت اهداء عضو برای تمامی متقاضیان صادر می‌شود و هر سال به منظور تقدیر از خانواده‌های اهداکنندگان عضو، جشنی موسوم به "جشن نفَس" در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور برگزار می‌شود.

وی افزود: آغاز سیر صعودی آمار اهداء عضو در استان از سال 1390 بود و از تعداد یک مورد در سال، به 24 مورد در سال گذشته (1394) و 19 مورد در 6 ماهه نخست امسال رسیده است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی گلستان اهواز تصریح کرد: از سال 1383 که اولین مورد عمل جراحی پیوند عضو از مرگ مغزی در خوزستان صورت گرفت تا کنون تعداد 95 مورد رضایت به اهداء عضو را داشته‌ایم.

وی گفت: از سال 1391 با حضور دکتر امین بحرینی، فوق تخصص جراحی پیوند اعضاء در بیمارستان گلستان اهواز، علاوه بر اعمال پیوند کلیه که از گذشته در اهواز انجام می‌شد، اعمال جراحی پیوند کبد از افراد مرگ مغزی نیز در این بیمارستان انجام می گیرد که تا کنون 6 مورد نیز پیوند کبد در بیمارستان گلستان اهواز صورت گرفته است.

حی‌بر ضمن ابراز امیدواری به اینکه با کاهش سوانح و تصادفات، آمار مرگ مغزی نیز کاهش پیدا کند عنوان کرد: از خانواده‌های افراد مرگ مغزی شده خواهانیم با در نظر داشتن مشکلات و مصائب فراوان بیماران دیالیزی کلیه، بیماران کبدی و...، ایثارگرانه به پیوند عضو رضایت دهند تا جان تازه‌ای در کالبد بیماران و نیازمندان رنج دیده دمیده شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار