تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۳۱۹۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
"صافی کف پا" و راه‌های تشخیص و درمان آن
علایم کف پای صاف بیشتر به صورت خستگی، درد شدید در داخل کف پا و دردهای شبانه کف پا ظاهر می‌شوند و برای درمان کف پای صاف بدون علامت، استفاده از کفش مخصوص برای اصلاح قوس پا نیاز نیست
یک متخصص ارتوپدی گفت: علایم کف پای صاف بیشتر به صورت خستگی، درد شدید در داخل کف پا و دردهای شبانه کف پا ظاهر می‌شوند و برای درمان کف پای صاف بدون علامت، استفاده از کفش مخصوص برای اصلاح قوس پا نیاز نیست.

دکتر پیام محمدحسینی اظهار کرد: کف پا ساختار عضلانی و استخوانی دارد و قسمت اعظم وزن بدن روی پاها است، به طوری که بیشترین وزن بدن هنگام راه رفتن، ایستادن و انجام کارهای روزمره به پاها وارد می‌شود و کف پا این وزن را تحمل می‌کند.

وی ادامه داد: برای شناخت عارضه کف پای صاف باید ابتدا بدانیم قوس طولی کف پا چیست. قوس طولی کف پا ساختاری استخوانی دارد ولی ساختار عضلانی کف پا بیشترین نقش را در تشکیل این قوس دارد. ممکن است قوس طولی در بدو تولد و دوران نوزادی به دلیل وجود چربی در کف پا مشاهده نشود اما به مرور زمان با از بین رفتن این چربی ها، قوس طولی کف پا نیز تشکیل می شود.

متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهارکرد: در حقیقت به دلیل عدم تشکیل قوس طولی در کف پای فرد، در اصطلاح گفته می‌شود این فرد دچار کف پای صاف است. این بیماری به دو دسته انعطاف‌پذیر و غیرقابل انعطاف تقسیم می‌شود و شایع‌ترین آن نوع انعطاف‌پذیر است که در بیشتر موارد قابل درمان است.

محمدحسینی با بیان این‌که علایم کف پای صاف بیشتر به صورت خستگی، درد شدید در داخل کف پا و دردهای شبانه کف پا ظاهر می‌شوند، افزود: تاکنون دلایل مختلفی برای ایجاد این بیماری بحث و بررسی شده ولی ضعف عضلات لیگامان کف پا بیشترین دلیل برای ایجاد کف پای صاف مطرح شده است.

این متخصص ارتوپدی با بیان این‌که نمی‌توان علت قطعی برای ایجاد این عارضه در نظر گرفت، افزود: معمولا در سنین بالاتر از نوزادی میزان قوس کف پا قابل تشخیص است. کف پای صاف در ورزش کردن، راه رفتن و انجام کارهای روزانه فرد را دچار مشکل می‌کند.

محمدحسینی عنوان کرد: برای درمان کف پای صاف بدون علامت معمولا به استفاده از کفش‌های خاصی جهت اصلاح قوس پا نیاز نیست و بیشتر مواقع این عارضه درمان می‌شود. برای درمان کف پای صاف خفیف همراه با علامت و اصلاح قوس طولی، بهتر است نوعی کفش با کف مخصوص تجویز شود که قوس پا را شکل دهد.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان کفش‌های ویژه مخصوص ورزش کردن، دوندگی و پیاده‌روی برای افراد دچار کف پای صاف در نظر گرفت. در صورتی که هیچ یک از این روش‌های اصلاحی برای درمان قوس کف پا جواب نداد، برخی اعمال جراحی نیز وجود دارد که باید انجام شود.

این متخصص ارتوپدی اظهار کرد: کف پا دو قوس عرضی و طولی دارد، آن‌چه که مربوط به کف پای صاف می‌شود قوس طولی پا است، یعنی از نوک انگشتان تا پاشنه پا را باید در نظر گرفت. قوس طولی که از بین برود دو حالت ایجاد می شود؛ حالتی که بافت‌های نرم و رباط ها درگیرند و در حالت ایستاده زمانی که وزن کل بدن روی پاها است از بین می‌رود و پا را که از زمین بردارید، قوس مجددا به حالت اولیه برمی‌گردد که از نوع قوس کف پای انعطاف‌پذیر است. این حالت را می‌شود با کفش‌های مخصوص اصلاح کرد.

محمدحسینی افزود: در حالت دوم آن، ساختار استخوانی کف پا درگیر و درمان بیماری سخت‌تر است. البته در مراحل اولیه درمان این حالت نیز کفش‌های مخصوص تجویز می‌شود و درمان ادامه می یابد.

وی گفت: معاینه کف پا می‌تواند به تشخیص کف پای صاف و بررسی وضعیت شکل‌گیری قوس طولی کف پا کمک کند. بنابراین به والدین توصیه می‌شود که وضعیت کف پای کودکان خود را در زمان آغاز راه رفتن، بررسی کنند و در صورت مشاهده مشکل به پزشک مراجعه کنند تا کودک مورد معاینه دقیق‌تر قرار بگیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار