تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۹۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سوادآموزی آموزش‌و‌پرورش خوزستان:
بی‌سوادی در خوزستان تا سال 97 ریشه‌کن می‌شود
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که در پنج سال اخیر نزدیک به 200 هزار نفر در برنامه‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند، گفت: اگر جامعه هدف سوادآموزی در این پنج سال افزایش پیدا نکرده باشد، پیش‌بینی می‌کنیم طی 2 سال آینده بی‌سوادی در جامعه هدف استان ریشه‌کن شود
معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان با بیان این‌که در پنج سال اخیر نزدیک به 200 هزار نفر در برنامه‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند، گفت: اگر جامعه هدف سوادآموزی در این پنج سال افزایش پیدا نکرده باشد، پیش‌بینی می‌کنیم طی 2 سال آینده بی‌سوادی در جامعه هدف استان ریشه‌کن شود.

موسی شیخی با بیان این‌که تمام دستگاه‌های مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ملزم به همکاری با آموزش‌و‌پرورش برای اجرای برنامه‌های سوادآموزی و ریشه‌کن کردن بی‌سوادی هستند، اظهار کرد: در این راستا برای دستگاه‌هایی که یک جامعه هدف را تحت پوشش خدمات خود دارند، طرحی در نظر گرفته شده است که باید نسبت به تحت پوشش قرار دادن و معرفی افراد به آموزش‌و‌پرورش برای سوادآموزی اقدامات مؤثری را انجام دهند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن تعهد 44 هزار نفری برای دستگاه‌‌های اجرایی استان در این طرح، از جمله این دستگاه‌ها را کمیته امداد، اداره‌کل بهزیستی، امور عشایر، جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و گفت: برای هر کدام از دستگاه‌ها یک سهمیه تعیین شده است که موظف هستند جامعه هدف تحت پوشش خود را با استفاده از اهرم‌های ایجابی و سلبی نسبت به مسأله سوادآموزی و فراگیری سواد ترغیب کنند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان تصریح کرد: همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره بهزیستی بر اساس مصوبه دولت مکلف هستند نسبت به آموزش جامعه هدف بی‌سواد و آموزش‌پذیر زیر 50 سال با آموزش‌و‌پرورش همکاری داشته باشند. در این راستا کلیه اقلام آموزشی و کمک‌آموزشی به‌صورت رایگان در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد و اعتبار آموزشی لازم نیز از سوی آموزش‌و‌پرورش تأمین می‌شود.

شیخی خاطرنشان کرد: همچنین به‌منظور تشویق و ترغیب بی‌سوادان، به همه افرادی که در دوره‌های سوادآموزی شرکت می‌کنند و قبول می‌شوند، 135 هزار تومان پاداش اهدا می‌شود و افرادی که به‌صورت خودآموز و از طریق یکی از اعضای خانواده یا محارم خود باسواد می‌شوند، نیز کل مبلغ سرانه معادل 700 هزار تومان را دریافت می‌کنند.

وی الزام دستگاه‌ها برای مشارکت در امر سوادآموزی را با هدف شتاب‌بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی و انجام اقدامات مؤثر در این حوزه توصیف کرد و گفت: شناسایی جامعه هدف بی‌سواد از طریق پایگاه‌های ثبتی مانند سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، سامانه سناد آموزش‌و‌پرورش، پایگاه اطلاعاتی جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، نیروی انتظامی‌ و ادارات بهداشت انجام می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خوزستان در خصوص زمان ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در استان با وجود جمعیت 600 هزار نفری بی‌سوادان، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 90 در جامعه هدف 6 تا 120 سال، حدود 600 هزار بی‌سواد در خوزستان شناسایی شده اما جامعه هدف سوادآموزی در گروه سنی 10 تا 49 سال بر اساس سرشماری این سال، 290 هزار نفر اعلام شده است که طی این پنج سال نیز نزدیک به 200 هزار نفر از این تعداد در برنامه‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند.

شیخی با بیان این‌که سقف اجرای دوره‌های سوادآموزی در استان سالانه 50 هزار نفر است، گفت: این سقف به‌طور میانگین تعیین شده، اما ممکن است از 45 تا 55 هزار نفر نوسان داشته باشد؛ البته در دوره‌های سوادآموزی علاوه بر نعمت سواد، مهارت‌های اساسی زندگی، قانون شهروندی، حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی، آموزش عملی نماز و سبک زندگی نیز به سوادآموزان آموزش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر طی پنج سال گذشته جامعه هدف سوادآموزی در استان افزایش پیدا نکرده باشد، پیش‌بینی می‌کنیم طی 2 سال آینده و تا سال 97 آموزش سواد برای جامعه هدف به انتها برسد و بی‌سوادی در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان ریشه‌کن شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که از ابتدای امسال تاکنون 31 هزار نفر برای شرکت در دوره‌های سوادآموزی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: ثبت‌نام از سوادآموزان تا آذرماه ادامه خواهد داشت؛ انتظار می‌رود با آغاز سال تحصیلی و خنک شدن هوا، در سه ماهه پاییز استقبال بهتر و بیشتری از دوره‌های سوادآموزی انجام شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار