تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۳۲۰۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در سال‌های دفاع مقدس؛
آن‌گونه که بچه‌های آبادان در روزهای اول جنگ ایستادند
فرماندار آبادان با اشاره به روزهای نخست جنگ تحمیلی و حصر آبادان گفت: "حماسه ذوالفقاری"، اولین اقدام بچه‌های آبادان بود که موجب بیرون راندن عراقی‌ها از شهر شد و اجازه نداد که آنها وارد آبادان شوند
فرماندار آبادان با اشاره به روزهای نخست جنگ تحمیلی و حصر آبادان گفت: "حماسه ذوالفقاری"، اولین اقدام بچه‌های آبادان بود که موجب بیرون راندن عراقی‌ها از شهر شد و اجازه نداد که آنها وارد آبادان شوند.

عزیزاله شهبازی در خصوص نقش آبادان در دفاع مقدس اظهار داشت: پس از شروع جنگ در شهریور 59، مردم خرمشهر در مقابل هجوم عراقی‌ها چندین هفته مقاومت کردند ولی کارگر واقع نشد و خرمشهر به تصرف عراقی‌ها در آمد. عراقی‌ها پس از خرمشهر، به دلیل اهمیت شهر آبادان با وجود فرودگاه و پتروشیمی و پالایشگاه آبادان، قصد تصرف این شهر را داشتند ولی موفق نشدند.

وی افزود: در آن زمان شهر آبادان، زیرساخت‌های محکمی داشت؛ در آن روزها افراد زیادی از دیگر نقاط کشور برای دفاع نیامده بودند و بیشتر خود اهالی شهر از آبادان دفاع می‌کردند. در روزها و ماه‌های نخست جنگ، مردم آبادان و نیروهایی که از خرمشهر عقب‌نشینی کرده بودند، در منطقه معروف به جبهه فیّاضیه و کوت و کوی بهروز که بین آبادان و خرمشهر بود، سنگر گرفتند. عراقی‌ها ابتدا نتوانستند وارد شهر شوند ولی بعد از طریق مسیر کمربندی، اطراف آبادان و جاده آبادان – اهواز و جاده خرمشهر – اهواز را تصرف کردند و بدین ترتیب، در واقع ارتباط آبادان و مرکز استان خوزستان را با دیگر شهرهای کشور قطع کردند.

شهبازی گفت: آبادانی‌ها، همچون دیگر مردم کشور ایران، متعصب هستند و روی کشور خود غیرت دارند،‌ پس برای مقابله با عراقی‌ها متعهد شدند و از طریق منطقه‌ای به نام کوی ذوالفقاری برنامه‌ریزی کرده و وارد شهر شدند.

وی ادامه داد: این حرکت دسته‌جمعی صرفا توسط بچه‌های آبادانی انجام شد و این‌گونه بود که "حماسه ذوالفقاری" شکل گرفت. این حماسه که اولین اقدام بچه‌های آبادان بود، موجب بیرون راندن عراقی‌ها از شهر آبادان شد و اجازه نداد که آنها وارد آبادان شوند.

فرماندار آبادان افزود: با وجود این، محاصره آبادان هنوز ادامه داشت و حدود 350 تا 360 روز طول کشید. تمامی اهالی و نیروهای آبادان در مقابله با عراقی‌ها تلاش می‌کردند. بعد از آن که امام خمینی(ره) دستور دادند محاصره آبادان باید شکسته شود، مردم شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان و یزد و تهران به کمک مردم خرمشهر و آبادان آمدند.

وی گفت: نیروهای اعزامی، از سمت شادگان و ماهشهر و دارخوین و از پشت سر، عراقی‌ها را محاصره کردند و سرانجام در 5 مهرماه سال 60 محاصره آبادان شکسته شد و نیروهای ایران جان دوباره گرفتند. بعد از عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان بود که پیروزی‌های بعدی ایران در عملیات‌هایی مانند بیت‌المقدس شکل گرفت.

شهبازی در مورد غنای فرهنگی آبادان گفت: آبادان زیرساخت‌های فرهنگی محکمی دارد و از ملیت‌ها و اقوام مختلف در این شهر حضور داشته و دارند. ممکن است فرهنگ یک شهر در جریان جنگ‌ها آسیب ببیند ولی هرگز از بین نمی‌رود. اکنون هم مانند گذشته روال همان است و آبادان شهر هفتاد و دو ملت است و غنای فرهنگ این مردم و کم توقع بودنشان با وجود سلایق مختلف همچنان پابرجا است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار