تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۳۲۰۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خبر داد:
۶ میلیارد تومان اعتبار برای سرشماری امسال خوزستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ استان اعتباراتش به صورت ملی تأمین می شود و حدود ۶ میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ استان اعتباراتش به صورت ملی تأمین می شود و حدود ۶ میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است.

امید حاجتی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جلسه هماهنگی طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵ اظهار کرد: این طرح یکی از طرح های اساسی در نظام جامع آماری محسوب می شود که مبنای برنامه ریزی ها، تصمیم سازی ها و پژوهش ها است و با وجود هزینه هنگفتی که دارد در کل دنیا مورد توجه قرار می گیرد و ۲ نکته یکی تمام شماری انجام شدن و دیگری صحت اطلاعات و آمار جمع آوری شده خیلی مهم است.

وی افزود: در زمینه طرح سرشماری نفوس و مسکن، تأکیدات مقام معظم رهبری را داریم و شهریورماه فرمان ریاست جمهوری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و همه ملزم به اولویت قرار دادن انجام سرشماری شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اضافه کرد: مرکز آمار ایران متولی رسمی آمار و اطلاعات کشور است و وظیفه آن به معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه برمی گردد. قائم مقام مدیر اجرایی سرشماری استان هم این معاونت در استان ها است.

حاجتی بیان کرد: سرشماری امسال یک تفاوت هایی با سرشماری دوره قبل دارد که اول این است که دیگر فرم هایی را نمی برند و از طریق تبلت می برند و هماهنگی های لازم انجام و آموزش ها شروع شده و در زمان خودش کار سرشماری را آغاز می کند.

وی گفت: تفاوت دیگر این است که سرشماری به صورت اینترنتی شروع می شود و مردم از سوم تا ۲۴ مهرماه به سایت سرشماری دات آی. آر می روند و کد رهگیری گرفته و بعد آن را به مأمور سرشماری می دهند. پیش بینی شده ۳۰ درصد از سرشماری به صورت اینترنتی باشد و با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در خوزستان تلاش می کنیم که بیشتر از متوسط کشور باشد.

حاجتی ادامه داد: اطلاعات سرشماری اصلا اطلاعات مالی را نمی گیرد و هیچ ارتباطی با یارانه ندارد، اطلاعات هر خانوار محرمانه تلقی می شود و اکثر در اختیار کسی قرار نمی گیرد و اطلاعات به صورت تجمیعی آبادی، دهستان، بخش، شهر، شهرستان، استان و کشور استفاده می شود.

حدود ۱۲۰۰ مأمور آمارگیر داریم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: حدود یک هزار و ۲۰۰ مأمور آمارگیر داریم که بر اساس نقشه و بلوک بندی در فاز دوم بعد اینترنتی کار را انجام می دهند. اگر یک زمانی در کشور کد ملی ها با آدرس تطبیق پیدا کند دیگر نیازی به مراجعه هم نیست.

به گفته وی، سرشماری استان خوزستان اعتباراتش به صورت ملی تأمین می شود و حدود ۶ میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است. عمده هزینه برای پرداخت حق الزحمه نیروها و عوامل اجرا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اضافه کرد: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز به مسئول گروه ها که کارشناس فنی است، پرداخت می شود. در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ نفر کل نیروها و ستاد سرشماری استان خوزستان است.

حاجتی با بیان اینکه هماهنگی ها و اقدامات از یک سال قبل انجام شده است، افزود: این نیروها را در یک دوره یک ماهه مدیریت می کنیم تا سرشماری موفقی را در خوزستان داشته باشیم.

وی ادامه داد: آموزش مرحله اول (معاونان فنی و مدرسان رده دوره های بعدی) مرحله دوم (مسئولان گروه ها که کارشناس فنی هستند و مدرسان دوره سوم) انجام شده است. مرحله سوم که خاص آموزش آمارگیران است و بعد از اتمام ثبت نام و انتخاب افراد نسبت به آموزش آنها نیز اقدام می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: همزمان با فرمان ریاست جمهوری ستاد هماهنگی سرشماری نفوس و مسکن خوزستان را به ریاست استاندار تشکیل دادیم. برای تأمین خودرو همه ادارات همکاری دارند و تقسیم بندی های لازم را انجام می دهیم.

حاجتی اضافه کرد: اولین بار وقتی مرکز آمار ایران سال ۸۵ انجام سرشماری را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی واگذار کرد، در تهران ۲۰ هزار نفر نیرو برای این استان ساماندهی شد در رده های مختلف و تازه آن موقع هر سرشمار کلی فرم باید می برد و اصلا تبلتی نبود.

وی افزود: به هر حال سرشماری های قبل و طرح های نمونه گیری و برآوردهای جمعیتی و مهاجرتی را داریم که خیلی نمی توانند اطلاعات پرت را به ما بدهند که در مجموع خیلی هم تعیین کننده در مجموع اطلاعات اراه شده نیست.

مردم هیچ نگرانی از فاش شدن اطلاعات نداشته باشند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان همچنین عنوان کرد: سیستم های نظارتی خاص خود را داریم ولی آنچه که خیلی می تواند به ما کمک کند اطلاع رسانی اهمیت بحث سرشماری است. مشارکت کامل مردم خیلی اهمیت دارد و ارائه اطلاعات نیز با صحت کامل انجام شود و هیچ نگرانی از فاش شدن اطلاعات نداشته باشند.

حاجتی اضافه کرد: باز هم تأکید می کنم که انجام سرشماری هیچ ارتباطی به یارانه ندارد. ارزیابی ها و راستی آزمایی ها در اجرای سرشماری صورت می گیرد.

وی بیان کرد: میزان مهاجر فرستی را برای مدیریت صحیح پایداری جمعیت را نیز در قالب انجام سرشماری داریم. مهمترین اطلاعات ارائه شده این سرشماری جمعیتی است که برای برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان کرد: ستادهایی را داریم که ابتدای کار بیشتر برای تقسیم نیرو داریم و اطلاعات مستقیم به مرکز آمار ایران ارسال می شود و هیچ پردازشی در استان نداریم.

حاجتی تصریح کرد: فرمانداران در هر شهرستان مدیر اجرایی سرشماری هستند و یک معاون فنی نیز دارند. در کل استان ۳۰۰ دستگاه کامپیوتر بسته به میزان جمعیت هر شهر تعیین شده که اطلاعات را به مرکز آمار ارسال می کنند. همچنین یک هزار و ۵۰۰ تبلت نیز تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۱ ستاد در سطح شهرستان ها داریم، گفت: شهرستان اهواز چهار ستاد، دزفول دو ستاد و سایر شهرستان ها نیز هر کدام یک ستاد دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اضافه کرد: اطلاعات اتباع کامل تهیه می شود و تعداد اتباع با ویژگی های جمعیتی، تحصیلی و کشور هر کدام تعیین می شود.

حاجتی با اشاره به اینکه سرشماری بر اساس خوداظهاری انجام می شود و اصلا اینطور نیست که شمارشی را در خانه ها انجام شود بلکه خود افراد به صورت خوداظهاری اطلاعات را ارائه می دهند، افزود: با توجه به دسترسی اینترنت که خیلی خوب است تقاضا داریم که مردم خودشان حتما به صورت اینترنتی نسبت به ارائه اطلاعات اقدام کنند.

وی در پایان گفت: افرادی که در طرح های مختلف با ما همکاری دارند برای انجام سرشماری و آمارگیری در اولویت هستند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار