تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۰۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صیادان هندیجانی خواستار شدند؛
تعاونی‌های صیادی در هندیجان کارایی نداشته و باید تعطیل شوند
صیادان شهرستان هندیجان در کمیسیون تخصصی صیادی که توسط نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد گفتند تعاونی‌های صیادی در هندیجان کارایی لازم را نداشته و از حقوق صیادان دفاع نمی‌کنند
صیادان شهرستان هندیجان در کمیسیون تخصصی صیادی که توسط نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد گفتند تعاونی‌های صیادی در هندیجان کارایی لازم را نداشته و از حقوق صیادان دفاع نمی‌کنند.

نخستین کمیسیون بررسی مشکلات صیادی هندیجان با حضور جمعی از صیادان و صاحب‌نظران روز چهارشنبه در حسینیه حضرت رقیه (س) هندیجان جنوبی برگزار و مسائل مربوط به صیادی، رونق اشتغال از این طریق را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فتح‌الله الهیاری یکی از فعالان اجتماعی شهرستان هندیجان در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان هندیجان از شهرهای بندری استان خوزستان بوده و بسیار استراتژیک و مهم است ولی متأسفانه باوجود سابقه‌ای سه هزار ساله دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های موجود منطقه به نفع مردم و کشور استفاده کنند و ضعف از مدیران و مسئولان حاکم در استان و خود هندیجان است.

وی افزود: علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر، هندیجان و امیدیه در مجلس شورای اسلامی در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده بود طی تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مشکلات هر قشر را جداگانه پیگیری و حل خواهد کرد.

رئیس دفتر نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر کمیسیون توسعه روستایی و صیادی را تشکیل داده‌ایم تا موارد را به ریز بررسی و راهکارهای لازم را به نماینده مردم در مجلس ارائه کنیم و نماینده مجلس مرتفع کند.

وی گفت: ما کمیسیون‌های بسیاری داریم که برای حل موضوعات و مشکلات شهرستان هندیجان تشکیل خواهیم داد و مصوبات را به نماینده ارائه می‌کنیم، اگر مصوبات توسط مسئولین شهرستان انجام شد که بسیار خوب است در غیر این صورت مسئولین رده‌های بالاتر باید پاسخگوی مردم باشند.

الهیاری عنوان کرد: متأسفانه یکی از فرمانداران سابق هندیجان به‌صورت استبدادی حرکت می‌کرد و به خبرنگاران اجازه نمی‌داد مطلب انتقادی بنویسند و آن‌ها را تهدید می‌کرد و علیه آن‌ها شکایت می‌کرد و در استان مسائل آن‌ها را تخریب می‌کرد و این یعنی خیانت به مردم لذا خبرنگاران باید آزادانه مشکلات صیادان و کشاورزان و قشرهای مظلوم و محروم را منتقل کنند.

وی افزود: متأسفانه هندیجان مرز آبی شناخته‌شده ندارد و به‌عنوان بندر رسماً توسط هیئت دولت شناخته‌نشده و ما انتظار داریم هیئت دولت در مرحله اول هندیجان را به‌عنوان بندر به رسمیت بشناسد و بعد مشکلات صید و صیادی را مرتفع کند.

تأمین اجتماعی به مشکلات بیمه صیادان توجه کند

یکی از صیادان حاضر در جلسه کمیسیون تخصصی صیادی اظهار داشت: مشکل مهم ما بیمه تأمین اجتماعی است که متأسفانه به‌طور صحیح صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: مقدار پرداختی بیمه برای صیادان زیاد بوده و برای بازنشستگی در بیست سال کار سختی و زیان‌آور به‌درستی اعمال نمی‌شود در تأمین اجتماعی هندیجان مشکلات عدیده و قوانین دست‌وپا گیر وجود دارد تبصره‌ها و ماده‌های بسیار عجیب‌وغریب مانع تحقق عدالت اجتماعی شده است.

این صیاد بیان کرد: متأسفانه مسئولین تأمین اجتماعی هندیجان همکاری لازم با صیادان ندارند راهنمایی‌های لازم را انجام نمی‌دهند همچنین کارکنان تأمین اجتماعی هندیجان باید تکریم ارباب‌رجوع را یاد بگیرند که اگر صیادی وارد اداره شد اگر سلام کرد جواب بدهند و اگر سؤالی کرد پاسخ داده و راهنمایی لازم را انجام دهند.

صیادان ماهی‌های نجومی صید نمی‌کنند

شمس الله جلوه یکی دیگر از صیادان در این جلسه اظهار داشت: تردد شناورهای موتور 75 باید آزاد شود چراکه صید از ساحل خلیج‌فارس مهاجرت کرده و به عمق دریا رفته است.

وی افزود: نمی‌توان با موتور 48 به عمق دریا رفت باید موتور قوی‌تر نصب کنیم، متأسفانه دریابانی هندیجان اگر موتور 75 ببیند شناور ما را مصادره می‌کند و این یعنی بدبختی صیاد مظلومیت صیاد که مسئولان باید درک کنند.

این صیاد هندیجانی بیان کرد: مبلغ 200 هزار تومان پول از صیادان برای صدور دفترچه تردد در زمان یکی از فرمانداران سابق هندیجان اخذ کردند اما اکنون این دفترچه‌ها را باطل کردند مسئولانی که آن پول را دریافت کردند پاسخ بدهند پول صیاد مظلوم را چه‌کار کردند چرا گرفتند تا دفترچه صادر کنند و چرا حالا این دفترچه‌ها را باطل کردند اگر غیرقانونی بود چرا پول گرفتند و دفترچه صادر کردند و اگر قانونی بود چرا باطل کردند؟

وی گفت: جالب اینجاست که در حال اخذ مبلغ 530 هزار تومان برای صدور دفترچه صیادی جدید هستند که خیلی از این صیادان کم‌بضاعت دیگر پولی ندارند دفترچه تردد جدید بگیرند این‌همه ظلم به صیادان هندیجان روا داشته می‌شود و کسی پیگیری نمی‌کند.

جلوه عنوان کرد: بنزین در همه جای ایران لیتری 1000 تومان است اما در هندیجان برای صیاد لیتری 1035 تومان به صیادان قایق دار فروخته می‌شود.

این صیاد هندیجانی ضمن دادخواهی از مردم و مسئولان اظهار داشت: ای مردم ایران، ای مسئولان ایران، ظلم به صیادان هندیجان تا چه وقت ادامه دارد؟ آیا صیادان مظلوم حقوق نجومی دریافت می‌کنند یا شرکت‌های نفتی دارند یا وام‌های میلیاردی با کارمزد 4 درصد دریافت کرده‌اند که این‌گونه باید بدبختی بکشند.

دریا و صیادی مانند شرکت نفت درآمد ندارد

یکی دیگر از صیادان حاضر در کمیسیون تخصصی صیادی نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیمه صیاد صاحب قایق آزاد حساب می‌شود و این ظلم است مگر صاحب قایق چقدر می‌تواند درآمد داشته باشد که باید بیمه آزاد پرداخت کند مگر قایق دار شرکت تأسیس کرده است که باید بیمه آزاد پرداخت کند بالاترین ظلم را تأمین اجتماعی به صیادان هندیجان روا می‌دارد.

وی افزود: برخی از مسئولان تعاونی‌های صیادی، تعاونی را ملک شخصی خود می‌دانند و این تعاونی‌ها برای صیادان مشکل‌آفرین هستند و در کار صیاد خلل وارد می‌کنند ما از مسئولان هندیجان خواستاریم تعاونی‌های صیادی هندیجان را منحل کنند و یک سندیکا با مشارکت خود صیادان و با مسئولیت خود آن‌ها تشکیل دهند.

این صیاد هندیجانی بیان کرد: جهت تمدید دفترچه‌های تردد که متأسفانه باید صیادان به بندر امام خمینی (ره) بروند و هرگاه رفته‌اند مسئولان در محل کارشان حاضر نبوده‌اند و برای صیادان مشکل‌ساز بوده و نیاز است برای تمدید دفترچه‌ها، دریابانی در هندیجان مستقر شود و کلاً دریابانی نیروی انتظامی هندیجان از ماهشهر مستقل گردد تا صیادان دیگر نیازی به رفتن به ماهشهر و بندر امام نداشته باشند.

وی گفت: صیادان هندیجان طلای همسران خود را می‌فروشند تا دنبال دفترچه تردد باشند و تمدید کنند یا صادر کنند و هزینه‌های گزاف پرداخت می‌کنند تعاونی‌های صیادی کارایی ندارند و در حال حاضر صیادان جزو ارباب‌رجوع حساب نمی‌شود و مسئولان به آن‌ها و خواسته‌های به‌حق آن‌ها احترام نمی‌گذارند.

تعاونی‌های صیادی در هندیجان مُخل امور صیادان شده‌اند

یکی دیگر از صیادان هندیجان اظهار داشت: تعاونی‌های صیادی مدافع حقوق صیادان نیستند، صیادانی وجود دارند که بیش از 30 سال در کسوت صیادی هستند ولی رسماً صیاد به‌شمار نمی‌آیند.

یکی دیگر از صیادان عنوان کرد: برای تمدید سند و دفترچه‌های صیادی و انجام آزمایش‌ها مربوط به صیادان باید هزینه‌های سرسام‌آور پرداخت کنیم مبلغ آزمایش صیادان را آزاد حساب می‌کنند این مبلغ 130 هزار تومان است خوب پس دفترچه تأمین اجتماعی به چه دردی می‌خورد.

یوسف اعتلایی یکی دیگر از صیادان هندیجانی اظهار داشت: هندیجان باسابقه طولانی که دارد چرا نباید مراکز مربوط به صیادان در آن تأسیس شود؟ باید انتخابات سندیکا در هندیجان برگزار شود و تعاونی صیادی را منحل کنند چراکه تعاونی‌های صیادان کارایی ندارند.

باید تعاونی‌های صیادی در هندیجان منحل شوند

وی افزود: تنها راه نجات صیادان مظلوم احداث سندیکا و برگزاری انتخابات و تغییر مدیران تعاونی‌ها است. صیادان باید همبستگی داشته باشند از مسئولان بخواهند کارها را به‌زودی انجام دهند.

صیاد هندیجانی بیان کرد: وظیفه مسئولان است که مشکلات را حل کنند و مسئولان کم کار عزل شوند باید سندیکای صیادی در هندیجان تأسیس گردد، باید موتور قایق‌های صیادی را با 75 اسب بخار تائید کنند.

وی گفت: بعدازآن به مردم بگویند بیایند دفترچه تردد بگیرید و هزینه پرداخت کنند نه اینکه همه زحمات را صیاد تحمل کند، هزینه گزاف پرداخت کند، بعد بگویند موتور 75 اسب بخار تأیید نمی‌شود.

اعتلایی عنوان کرد: شهرستان‌های هم‌جوار ما در استان بوشهر که در 50 کیلومتری قرار دارند هیچ‌گونه مشکلی همانند هندیجان ندارند اما متأسفانه صیادان هندیجان مظلوم و محروم هستند. وی افزود: صیادان هندیجان در جلسه کمیسیون تخصصی صیادی نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی انتقادی از اداره شیلات، تعاونی‌های صیادی و تأمین اجتماعی کردند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار