تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۱۳۲۰۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک کارشناس محیط طبیعی:
کشف غارهای وندا و سرجوشر خوزستان ظرفیتی ملی است
مسئول بخش ذخایر ژنتیکی، غارها و فسیل های خوزستان گفت: غار "سرجوشر" ظرفیتی برای اشتغال زایی به همراه حفظ طبیعت استان خوزستان است
مسئول بخش ذخایر ژنتیکی، غارها و فسیل های خوزستان گفت: غار "سرجوشر" ظرفیتی برای اشتغال زایی به همراه حفظ طبیعت استان خوزستان است.

عالیه چنگیزی با اشاره به دوم مهرماه روز غار پاک اظهار کرد: به طور کلی غار، فضای خالی زیرزمینی است با حداقل یک دهانه به خارج از پوسته زمین که هیچ گونه ابعاد خاص و مشخصی ندارد و گاهی در داخل زمین و یا گاهی در دل صخره ها، قرار دارد و غارها از نظر تقسیم بندی به دو دسته غارهای طبیعی و غارهای مصنوعی (دست کن) تقسیم می شوند.

وی افزود: کشف غار "وندا" در هفتکل و "سرجوشر" در محدوده تشان بهبهان یک مساله مهم استانی و ملی است چرا که ظرفیت جدیدی به استان و کشور اضافه شده است.

مسئول بخش ذخایر ژنتیکی، غارها و فسیل های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: بنا بر شواهد؛ غار "سرجوشر"، غارسنگ است چرا که مشخص است بعد از زایش فضای غار و در بخش بالای سطح ایستابی بر اثر چکیدن آب حاوی بیکربنات کلسیم در مناطق مختلف سنگ هایی پدید آمده است.

وی اظهار کرد: غار "سرجوشر" ظرفیتی برای اشتغال زایی به همراه حفظ طبیعت استان خوزستان است.

چنگیزی گفت: بر اساس اطلاعات رسیده افرادی به غار "سرجوشر" رفته و موجب تخریب بخش هایی از این اثر زیبا شده اند، غافل از این که این اثر طبیعی در حالت نرمال و طبیعی خود ارزش داشته و هرگونه تخریب در آن موجب کاهش اهمیت این مکان می شود.

کارشناس محیط طبیعی اظهار کرد: بیش از 100 غار در کشور شناسایی شده که هر کدام به نوبه خود از جلوه های زیبای طبیعت هستند که لازم است در کنار بازدیدهای روزانه  و ترویج پدیده اکوتوریستم، از تخریب و ایجاد مشکل برای این مکان ها جلوگیری شود. این غارهای زیبا به صنعت پاک معروف هستند چرا که هیچ گونه بار آلودگی را به همراه نداشته و بازدیدکنندگان محو زیبایی آن می شوند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار