تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۳۲۰۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد:
لزوم بررسی غارهای تازه کشف شده در خوزستان
تیمی کارشناسی باید در مورد گونه‌های جانوری، گونه‌های گیاهی، میراث طبیعی و فسیل‌هایی که در آنجا وجود دارد، بررسی‌های لازم را انجام دهند
معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کشف دو غار در استان خوزستان گفت: تیمی کارشناسی باید در مورد گونه‌های جانوری، گونه‌های گیاهی، میراث طبیعی و فسیل‌هایی که در آنجا وجود دارد، بررسی‌های لازم را انجام دهند.

سید عادل مولا با اشاره به دوم مهرماه روز غار پاک اظهار کرد: غارها، جلوه گاه های دیگری از تنوع ساختاری زمین و مكان هایی متفاوت با محیط مانوس سطح سیاره هستند كه می توانند ما را به شناختی دیگر گونه از این جهان رازآمیز راهنمایی کنند.

وی افزود: به جز غار "پبده" در نزدیکی شهرستان مسجدسلیمان، غار "شوی" در محدوده دزفول و غار "تنگ سرد" در شیمبار، در سال جاری 2 غار دیگر نیز در استان خوزستان کشف شده که مورد بازدید کارشناسان بخش محیط طبیعی قرار گرفته است.

مولا بیان کرد: با مجموعه میراث فرهنگی هماهنگ کرده‌ایم که بررسی‌های کارشناسی در خصوص این دو غار در محدوده شهرستان های هفتکل و بهبهان انجام شود. به این منظور باید یک تیم کارشناسی در مورد گونه‌های جانوری، گونه‌های گیاهی، میراث طبیعی و فسیل‌هایی که در آنجا وجود دارد، بررسی‌های لازم را انجام دهند.

وی گفت: غارها از شگفت انگیزترین و دیدنی ترین مخلوقات پروردگار و حاصل هزاران و شاید میلیونها سال فعالیت زمین هستند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: از پیمایش غارهای توریستی و تجهیز شده كه همگان بی آن كه مهارت ویژه ای به دست آورده باشند، می توانند انجام دهند تا غارنوردی های دشوار ماجراجویانه كه به قصد شناسایی دهلیزهای ناشناخته یا غارهای عمودی انجام می شوند، میتوانند دارای جنبه های شگرفی باشند.

مولا اظهار کرد: دیدن یك غار برای هر كس، فارغ از این كه ورزشكار باشد یا گردشگر، جوان باشد یا پیر، در یكی از زمینه های علمی متخصص باشد یا نه، با هدف خاصی وارد غار شده باشد و یا بدون برنامه ریزی قبلی گذرش به آن جا افتاده باشد، در هر صورت، تجربه ای است جذاب و خاطره ای ماندگار.

وی افزود: غارها از زیبایی های بی بدیل طبیعت هستند و خوزستان نیز از وجود این معماری طبیعت بی بهره نمانده و امید است با همکاری بین بخشی بتوان غارهایی پاک و زیبا در سطح استان داشته باشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار