تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۳۲۱۸۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماهشهر، ثروت فراموش شده خوزستان
خوزنیوز/ محمدرضا شریفی نسب: شرکت فولاد خوزستان، در دهه هشتاد فهرستی بلندی از سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عمرانی در خوزستان داشت که  برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل احداث فضای سبز 500 هکتاری در شرق اهواز و در اراضی حاشیه شرکت، تجهیز باشگاه فولاد و احداث ورزشگاهی 30 هزارنفری در حمایت از تیم محبوب فولاد خوزستان و سرانجام احداث پل ششم معرف به پل فولاد بر روی رودخانه کارون است.

ماهشهر، ثروت فراموش شده خوزستان

ساده‌ترین پرسش این است که چرا شرکت فولاد خوزستان این طرح‌های عمرانی را در استان اجرا کرد؟ به نظرم نخستین علت وجود مدیران میانی با تعصب و دلسوزی بود که در این شرکت وجود داشتند و کار اجرای این طرح‌ها را تسهیل می‌کردند. نکته بعد اینکه شرکت فولاد خوزستان جلوی چشم همه ما بود؛ یعنی ما آن را می‌دیدم و از آن طلب کار بودیم. ده‌ها مقاله و خبر وجود دارد که نشان می‌دهد اصحاب رسانه، تکمیل پل ششم را از مدیران فولاد تقاضا می‌کردند.

وقتی چیزی جلوی چشم ما باشد، البته به آن توجه هم می‌کنیم. در دهه 80، اگر یادتان باشد دعوای شورای اول شهر اهواز، همه رسانه‌ها را به هواداری از این جناح و آن جناح شورا صف‌بندی کرد. دعوا در طول 4 سال ادامه داشت اما هیچ‌کدام از طرفین دعوا و هواداران رسانه‌ای‌شان از خود نپرسیدند مگر این شورا چقدر می‌تواند در مسائل استان تأثیر بگذارد؟  منبع درآمد این شورا که جز شهرداری جای دیگری نبود و همین شهرداری کل اعتبارات سالانه‌اش در آن دهه از 20 میلیارد تومان افزون نمی‌شد!

معنی ساده این عبارت چیست؟ 4 سال همه توجه ما به دعوای شورایی بود که تا سقف 20 میلیارد تومان می‌توانست در این شهر و استان اثر بگذارد، آن‌وقت در همان حال شرکت‌ها و قطب‌هایی از ثروت بودند که اگر درست دیده می‌شدند، این احتمال وجود داشت تا رفتاری مانند شرکت فولاد خوزستان در توسعه استان در پیش گیرند.

نفت و پتروشیمی، صنایع بزرگ فلزی و معدنی  در کنار شرکت‌های بزرگ وزارت نیرو در شمار شرکت‌های ثروتمند استان هستند که در طول سال‌های گذشته به‌درستی دیده نشدند. به‌طور مثال هنوز معلوم نیست که 2 درصد فروش نفت که قرار بود هزینه توسعه استان شود چه سرنوشتی پیداکرده و یا سهم حضور شرکت‌های بزرگ در توسعه استان چه بوده است؟

اما شاید یکی از مهم‌ترین نادیده‌های خوزستانی‌ها، منطقه پتروشیمی ماهشهر است. سرزمینی با شرکت‌های بزرگ و ثروتمند که هر گز معلوم نشده که در طی این 20 سال چه درآمدی داشته و چقدر آن برای استان هزینه شده است؟ این جزیره ثروت که درآمدهای نجومی‌اش از حد تصور ما بیرون است، هرگز به‌طورجدی و اصولی از سوی مدیران و نمایندگان استان دیده نشد و در معادلات توسعه استان، موردتوجه قرار نگرفت.

پرسشی که نمایندگان پرتعداد خوزستان در کمسیون انرژی باید از خود و از وزارت نفت بپرسند این است که درآمد جزیره ماهشهر چقدر است و چرا تاکنون ذره‌ای از این ثروت برای توسعه استان هزینه نشده است؟ چرا سهم متداولی که شرکت‌های مانند فولاد خوزستان در توسعه استان داشته‌اند، از سوی این شرکت‌ها دنبال نشده است؟ 

کمسیون انرژی مجلس باوجود 9 نماینده از خوزستان که اتفاقاً ریاست آن‌هم به عهده یکی از آنان است، اکنون می‌تواند به برخی از این پرسش‌ها پاسخ گفته و راه مناسبی برای بهره‌مندی استان از این کوه ثروت پیدا نماید. سهم اندکی از این ثروت می‌تواند  بسیاری از بن‌بست‌ها را بازکرده و توسعه عقب‌افتاده استان را به جلو اندازد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
محمد سعيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
2
سلام راستي چرا بعد از 24 سال كار كردن هنوز كارگر پيمانكارم و بايد شاهد فراموش شدنم در اين عرصه باشم و بي انگيزه به زندگي ادامه بدم / به كدامين گناه من رسمي نشدم و به حق قانوني و اسلامي خودم نرسيدم /
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
2
ماهشهر و بندر امام دلار کل مملکت را در شرایط تحریم تامین می کردن اونموقع شهرشون مثل روستاست. بیشتر شاغلان آن هم غیر بومی هستند و مدیران که اکثریت غیربومی هستند. مسئولین و نخبگان چسبیدن به اهواز.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
1
خوب همینه، غیر بومی میذارند که خوزستانی از درآمدهای هنگفتش بی خبر باشه، مدیران پروازی، کارکنان پروازی.... همه غیر بومی
ناشناس
|
-
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
1
0
چونکه نتونستی رسمی بشی داداشم.چونکه آزمون قبول نشدی حالا بهر دلیلی
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
1
قدیم یه پالایشگاه آبادان بود نون کل مملکت رو میداد.الان صدها پتروشیمی و پالایشگاه داریم معلوم نیست درآمدش کجا میره!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
2
قرار بود یک درصد درآمد منطقه پتروشیمی ماهشهر در این شهرستان هزینه شود که اگر درامدهای سال گذشته این منطقه را حساب کنیم حداقل 100 میلیارد تومان می شود. حالا اگر دو درصد فروش نفت در خوزستان را حساب کنیم که رقمی حدود 600 میلیارد تومان می شود، ببینید چه سرمایه ای خواهد شد؟ یعنی سالنه 700 میلیارد تومان! اما چرا این منابع در استان استحصال نمی شوند؟ آیا مدیران و نمایندگان استان می توانند برای احیاء این منابع کاری کنند؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
1
1
باید به این هم استانی گرامی عرض شود که این منابع استحصال می شوند اما معلوم نیست که چگونه و تحت چه برنامه ای هزینه می شوند. یکی از مشکلات اساسی استان این است که منابع سرمایه ای بسیار خوبی دارد اما یا جذب نمی شوند یا بطور غیر اصولی هزینه می شوند. اگر این منابع در کنار یک برنامه ریزی درست هزینه شوند، اقتصاد استان به حرکت در می اید. متاسفانه یکی از گره های کور استان، بانک های استان هستند که به هیچ عنوان تعهدی در ساماندهی اقتصاد استان ندارند. این بانک ها فقط پول جمع می کنند و معلوم نیست کجا و به چه ترتیب هزینه می کنند. جالب این است که ضرر هم می دهند! مشکل دیگر استان این است که صنایع بزرگ آن، گردش مالی خود را به بیرون استان می برند. این گردش مالی شامل خریدها و ذخیره های پولی شان است که اگر در استان انجام شود، منبع بزرگی خواهد بود برای رشد و توسعه استان. اما همانطور که در این خبر ذکر شده است فقدان یک برنامه ریزی درست باعث شده تا استان از این منابع محروم شود. اگر سالی 1000 میلیارد تومانی که از بابت نفت و مشتقات آن عاید استان می شود را با درآمد مالیاتی استان جمع کنیم حواهیم دید که هیچ استانی این منابع را ندارد. ولی شما ببینید استاندار قبلی بجای توجه به این منابع فقط دنبال چند کار پر هیاهو بود! این استاندار هم اگر بخواهد مانند قبلی ها عمل کند، هیچ وقت نمی تواند تکانی به استان دهد. جالب است که نمایندگان پر تعداد استان در کمسیون انرژی هم هر کدام چانه زنی شهرستان خود را دارند و از این نکته غافل اند که این منابع را می توان در پروژه های بزرگ و کارآفرین ، بهتر به جریان انداخت تا به صورت منابع کوچک و برای هزینه کرد مسائل کوچک هر شهرستان. ای کاش کسی به این مشکلات توجه کند!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
3
چرا استان خوزستان با وجود این همه ثروت و منابع، باید جز محرومترین استان های کشور باشد؟؟؟ چرا مسئولین خوزستان توجهی به وضعیت معیشتی مردم نمی کنند؟؟
:
:
:
آخرین اخبار