تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۱۳۲۲۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل سازمان محیط زیست خوزستان:
برنامه جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون به تصویب رسید
مدیرکل سازمان محیط زیست خوزستان گفت: برنامه جامع حفاظت کیفی رودخانه کارون با هدف کاهش آلودگی این رودخانه به تصویب رسید
مدیرکل سازمان محیط زیست خوزستان گفت: برنامه جامع حفاظت کیفی رودخانه کارون با هدف کاهش آلودگی این رودخانه به تصویب رسید.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در چهل و سومین جلسه شورای حفاظت از رودخانه کارون با بیان اینکه 21 پتروشیمی از رودخانه کارون تغذیه می‌شوند، اظهار داشت: از آنجا که بخش عمده‌ای از شهر اهواز تصفیه خانه فاضلاب ندارد این آلودگی‌ها به رودخانه کارون و تالاب شادگان ریخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 203 روستا شناسایی شده که بخشی از 10هزار متر مکعب فاضلاب تولیدی روستاها روزانه به کارون می‌ریزد، افزود: مدیریت مخزن و مکان‌یابی برای انتقال شوراب مخزن دو مولفه‌ در زمینه سازند نمکی سد گتوند در نظر گرفته شده که تا کنون انجام و یا عدم انجام این مطالعات توسط وزارت نیرو اعلام نشده است.

مدیرکل سازمان محیط زیست خوزستان به انجام نمونه‌برداری ایستگاه‌های پایش رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: برنامه جامع حفاظت کیفی رودخانه کارون با هدف کاهش آلودگی این رودخانه به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: در شاخه گرگر و در بخش میانه آن آبی که حوضچه‌های پرورش ماهی استفاده می‌کنند به میزانی آلودگی دارد که عملأ پساب است بنابراین علاوه بر اینکه تهدیدی به شمار می‌رود، بهداشت نیز باید با هدف شناسایی تاثیرگذاری این آب بر ماهیان میانه ورود کند چرا که ماهی با پساب پرورش می‌دهند.

 کاهش ۸۹درصدی آلودگی رودخانه کارون نیازمند ۸هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار است

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: برای کاهش ۸۹درصدی آلودگی رودخانه کارون نسبت به وضع موجود ۸هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مهرداد نیکو در چهل و سومین جلسه شورای حفاظت از رودخانه کارون اظهار داشت: سه ردیف بودجه‌ای برای طرح‌های توسعه پایدار، عمران خرمشهر و احیای رودخانه کارون در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مطالعات احیای رودخانه کارون انجام شده، افزود: در طرح احیای رودخانه کارون صدمیلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده که از این مقدار 90میلیارد تومان به استان ابلاغ شده است.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه تکمیل تصفیه خانه فاضلاب ملاثانی نیازمند یکصد میلیارد تومان اعتبار است، عنوان کرد: امسال برای احیای رودخانه کارون 90 میلیارد تومان ابلاغ شده که مقدار کمی است.

وی بررسی وضعیت فعلی، کمی و کیفی رودخانه کارون و سهم آلودگی‌هایی که از جهات مختلف به کارون سرازیر می‌شود را از اهداف شورای حفاظت کارون خواند و بیان کرد: با ساماندهی فاضلاب شهری و روستایی حوزه کارون و کرخه به استثنای شهر اهواز در حدود 20درصد آلودگی رودخانه کارون کاهش می‌یابد.

نیکو گفت: برای کاهش 89درصدی آلودگی رودخانه کارون نسبت به وضع موجود 8هزار و 110 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که برای اجرای طرح‌ها در این زمینه باید در برنامه ششم توسعه اعتبارات لازم دیده شود.

حوضچه‌های غیر مجاز پروروش ماهی تعیین تکلیف شود

احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این جلسه با بیان اینکه پایش‌ها بر روی رودخانه کارون دقیق‌تر باشند، اظهار داشت: تصفیه خانه‌های فاضلاب بر اساس پیشرفت و میزان سهم آلودگی تکمیل شوند. 90میلیارد تومانی که برای احیای رودخانه کارون ابلاغ شده در حد یک کاغذ است و هنوز نقد نشده است.

وی با اشاره به اینکه از 23 نقطه به صورت عمده فاضلاب وارد رودخانه کارون می‌شود، افزود: چندین سال است که شورای حفاظت از رودخانه کارون تشکیل می‌شود و هر سری بحث حوضچه‌های پرورش ماهی را داریم بنابراین مبحث حوضچه‌های غیر مجاز پروروش ماهی تعیین تکلیف شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار