تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۳۲۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به بهانه پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری؛
الزامات همگانی شدن گردشگری
سازمان جهانی گردشگری ( WTO)، «گردشگری برای همه، همه برای گردشگری» را به عنوان شعار امسال روز جهانی گردشگری انتخاب کرده و از همه کشورهای عضو خواسته است در راستای تحقق این شعار برنامه ریزی کنند
هفتم سپتامبر مطابق با پنجم مهرماه در تقویم کشور به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده و برنامه های هفته گردشگری نیز از این روز در کشور اجرا می شود.

الزامات همگانی شدن گردشگری

همه ساله شعاری از سوی سازمان جهانی گردشگری برای برجسته سازی ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گردشگری ارائه شده و کشور های عضو باید در راستای تحقق این شعار اقدام کنند.

این سازمان سال ۱۹۸۰ 'گردشگری و درک متقابل فرهنگ ها' را به عنوان نخستین شعار خود انتخاب کرد.

'گردشگری و درک بین المللی، فناوری و طبیعت؛ دو چالش گردشگری در آغاز قرن ۲1، گردشگری ابزاری برای صلح و گفت و گوی میان تمدن ها، اکوتوریسم و توسعه پایدار، گردشگری نیروی محرکه برای کاهش فقر، اشتغالزایی، هماهنگی اجتماعی، ورزش و گردشگری؛ دو نیروی زنده برای درک متقابل فرهنگ و توسعه جوامع، سفر و حمل و نقل؛ از تخیل ژول ورن تا واقعیت قرن ۲۱، گردشگری پیوند دهنده فرهنگ ها، گردشگری گرامی داشت تنوع ها و گردشگری و تنوع زیستی برخی از شعارهایی است که سازمان جهانی جهانگردی طی سال های گذشته به عنوان شعار سال انتخاب کرده است.

شعار سال 2016 سازمان جهانی جهانگردی به نام «گردشگری برای همه، همه برای گردشگری» انتخاب شده است و بر اساس این شعار، هر انسانی باید از این امکان برخوردار باشد تا بدون هیچگونه محدودیتی از زمان استراحت و گردشگری لذت ببرد.

در تحقق این مهم به معلولان و افراد ناتوان به عنوان اقتشاری از جامعه توجه ویژه ای شده است تا آنان نیز بتوانند بدون محدودیت از جاذبه های گردشگری لذت ببرند.

 برنامه های سازمان میراث فرهنگی برای همگانی کردن سفر

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز 28 شهریورماه امسال در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع تشریح برنامه های روز جهانی گردشگری، گفت:شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی 'گردشگری برای همه و ترویج دسترسی جهانی' است که با تاکید بر توجه به افراد ناتوان جسمی و معلولان نامگذاری شده است که در کشور ما نیز امسال شعار 'گردشگری برای همه ، همه برای گردشگری' در نظر گرفته شده است.

مرتضی رحمانی موحد ادامه داد:بیشتر کشورها با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی در برنامه های خود به توسعه گردشگری در میان کسانی که از نظر جسمی دچار معلولیت و ناتوانی جسمی هستند توجه کرده اند و ما نیز چنین توجه را مدنظر قرار داده ایم.

وی اضافه کرد:در اسناد بالادستی کشور توسعه گردشگری مورد توجه قرار گرفته است و بنابراین با این جهت گیری و نگاه می خواهیم موجی را در استفاده بهینه از ظرفیت های گردشگری به خصوص برای افرادی که محدودیت جسمی یا معلولیت دارند،داشته باشیم، همچنین باید به سمتی پیش رویم تا تعیین مقررات در این حوزه به شیوه ای باشد تا همه بتوانند از دسترسی و مزایای توسعه گردشگری کشور بهره مند شوند.

رحمانی موحد تاکید کرد:با فراخوانی که به اداره های کل در استان ها و بخش های زیرمجموعه ارسال می شود، به توسعه امکانات و ظرفیت های گردشگری در میان ناتوانان جسمی تاکید می شود تا جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری کشور در اختیار همگان قرار گیرد.

معاون گردشگری کشور در ادامه صحبت های خود گفت:ظرفیت های گردشگری در نقاط مختلف ایران بی نظیر است و باید این ظرفیت ها به نحو مطلوب معرفی شود و به طور حتم اگر این ظرفیت ها در نقاط گوناگون به خوبی معرفی شوند دیگر شاهد ترافیک نفس گیر در جاده چالوس نخواهیم بود.

مشکلات و تنگناهای توسعه گردشگری در کشور

موانع فرهنگی قانونی و سازمانی توسعه گردشگری، تعدد نهادهای متولی سفر و تصمیمات غیریکپارچه، نبود تبلیغات مناسب، پندارهای نادرست گردشگران ورودی به ایران، اطلاعات و آگاهی ناکافی مردم در زمینه موضوع های گردشگری، نبود آموزش کافی در میان شهروندان، توجه نکردن به سلایق مختلف جهانگردان، نبود مشتری مداری در برخی بخش های صنعت گردشگری، وجود ضعف در برخی آمارها، ناکافی بودن سیستم مجهز حمل و نقل شهری و بین شهری و برخی موانع در تبادلات بانکی را می توان به عنوان موانع رونق این صنعت در کشور یاد کرد.

در این میان، معلولان و افراد ناتوان جسمی نیز علاوه بر مواجهه با این مشکلات از فراهم نشدن زیرساخت ها برای سفر آسان خود گلایه دارند.

نبود حتی یک شعبه بانک یا خودپرداز مخصوص نابینایان برای انجام امور بانکی و وجود برخی مشکلات برای معلولان در دسترسی آسان به بانک و خودپرداز، مناسب نبودن خیابان ها و برخی جاذبه های گردشگری برای بازدید معلولان و وجود مشکلاتی بر سر راه حمل و نقل و جابجایی معلولان در مقاصد گردشگری را می توان از مشکلات مضاعف این قشر بیان کرد.

پیشنهاداتی برای همگانی کردن سفر

الف - توزیع زمانی متوازن

بنابرآمارهای رسمی، تعطیلات نوروز و بعد از آن فصل تابستان، پرسفرترین ایام سال برای ایرانیان است.

در ایام غیر از این دو مقطع، به جز معدود مواردی نظیر تعطیلات نیمه خرداد، بازار سفر در کشورکساد است و معمولا کار و کاسبی اماکن گردشگری در خواب زمستانی و پاییزه و حتی بهاری به سر می برد.

افرادی که دارای تاسیسات گردشگری از قبیل اماکن اقامتی و اماکن تفریحی هستند، سعی می کنند در همان مدت محدود به اندازه کل سال درآمد کسب کنند.

از همین رو قیمت های بالایی طلب می کنند و عملا از دایره انتخاب طبقه متوسط و طبقه محروم خارج می شوند. اغلب هتل های خوب کشور در این زمره اند.

با توجه به این مساله، طبیعی است که اگر نهادهای متولی سفر در کشور، خصوصا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه هایی برای توزیع زمانی سفر در تمام ایام سال طراحی کنند.

افراد دارای تاسیسات گردشگری، به دلیل تضمین سفر در فصول مختلف، خدمات خود را با هزینه کمتری به گردشگران ارائه می کنند.

این اتفاق البته به جز ارزان تر شدن سفر برکات متعدد دیگری هم دارد، از آن جمله می توان به تسهیل مدیریت ترافیک در ایام پرتردد و پیشگیری راحت تر از حوادث جاده ای اشاره کرد. گذشته از این، وقتی حجم گردشگر ورودی به طبیعت و مناطق گردشگری کنترل شود، آسیب به محیط زیست و زیرساخت های گردشگری هم کمتر از گذشته خواهد بود.

ب - توزیع مکانی عادلانه

برای سفرهای ایرانیان، علاوه بر پیک زمانی، پیک مکانی هم وجود دارد.

شهرهای شمالی کشور و شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، یزد و چند شهر دیگر اصلی ترین مقاصد سفر ایرانیان هستند، در حالی که کشور ما حداقل از لحاظ اماکن تاریخی و طبیعت، در تمامی نقاط خود جاذبه های متوازنی دارد و می تواند میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.

در این مسیر البته دو مانع هست؛ عدم توزیع عادلانه زیرساخت های گردشگری و عدم اطلاع مردم از مقاصد گردشگری غیرمرسوم.

اولی کار سخت افزاری می خواهد و دومی کار نرم افزاری در حوزه اطلاع رسانی و رسانه. طبیعی است که تمرکز سفرها در شهرهای خاص، هزینه سفر به آنها را زیاد می کند و رونق گردشگری در شهرهای دیگر را می گیرد.

توزیع عادلانه سفر در همه نقاط کشور، هم به کاهش هزینه های سفر کمک می کند و هم سبب توسعه متوازن گردشگری در کشور می شود.

ج - اطلاع رسانی متوازن

اطلاع رسانی صحیح در خصوص جاذبه های گردشگری هنوز هم حلقه مفقوده صنعت گردشگری کشور است.

رسانه ها با پرداخت نامتوازن، بعضی اماکن خاص گردشگری را مشهور و عملا سبب مهجوریت بسیاری جاذبه همرده دیگر شده اند.

به مثال های فراوانی در این زمینه می شود اشاره کرد که ارگ مرموز و 700 اتاقی بیاضیه که به دلیل کم کاری رسانه های فعال در حوزه گردشگری، هرگز به اندازه ابنیه تاریخی همرده اش برای مردم معرفی نشده است.

د - انگیزه سازی

نقش رسانه ها و نهادهای اطلاع رسانی در توسعه گردشگری غیرقابل انکار است.

فارغ از عدالت رسانه ای در معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری، نکته دیگری که در این میان مهم است، ایجاد اراده در رسانه ها برای حضور پررنگ در حوزه گردشگری است.

تبلیغ جاذبه های موجود در کشور برای مردم یک ضرورت است و می تواند به انگیزه سازی برای سفر منجر شود.

طبیعی است انگیزه سازی به افزایش سفر و افزایش سفر خود به خود به کاهش هزینه های سفر منجر می شود. با کاهش هزینه ها سفر بیشتر می شود و این می تواند یک حلقه حیاتی برای توسعه گردشگری در کشور باشد.

ه - تسهیلات سفر

در طول دوره های مختلف مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بحث هایی مبنی بر ارائه تسهیلات سفر به اقشار کم درآمد مطرح بوده است.

سفر و گردشگری در سبد بسیاری از خانواده های کم درآمد نیست و هزینه کرد غیرضروری محسوب می شود.

این در حالی است که این خانواده ها هم مثل همه مردم به سفر علاقه مندند و اگر شرایط فراهم شود آن را جزو اولویت های خود قرار می دهند.

طی سال های گذشته یک بار حتی طرح ارائه بن سفر به اقشار کم درآمد نیز از سوی یکی از مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شد و ارائه تسهیلات سفر می تواند سفر را در برنامه زندگی همه اقشار ایرانی قرار دهد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
0
نون نداریم بخوریم گردشگری کیلویی چند
:
:
:
آخرین اخبار