تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۳۲۳۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همه‌ی حاصل حرکت‌های جهادی شهریور دانشجویان؛
از برخوردهای تند برخی مسئولان تا اشتیاق وافر اهالی روستا
مسئول بسیج دانشجویی خوزستان با بیان این‌که 31 گروه جهادی از 15 تا 30 شهریورماه به 25 روستا در خوزستان، لرستان و کرمانشاه اعزام شدند و فعالیت‌های فرهنگی، بهداشتی و عمرانی انجام دادند ....
مسئول بسیج دانشجویی خوزستان با بیان این‌که 31 گروه جهادی از 15 تا 30 شهریورماه به 25 روستا در خوزستان، لرستان و کرمانشاه اعزام شدند و فعالیت‌های فرهنگی، بهداشتی و عمرانی انجام دادند، گفت: حرکت‌های جهادی یادآور و تداعی‌کننده همان جهاد سازندگی اول انقلاب است و امروز با حرکت و عمل انقلابی می‌توان از انقلاب دفاع کرد.

بهمن شهریاری در خصوص حاصل تلاش‌های گروه‌های جهادی در تابستان امسال، اظهار کرد: امسال 10 درصد از گروه‌ها به عرصه‌های شناسایی‌شده در خارج از استان (استان‌های لرستان و کرمانشاه) و 90 درصد دیگر به مناطقی از خوزستان اعزام شدند.

وی افزود: در فصول خنک سال معمولاً اردوها در مناطق گرمسیر برگزار و در فصل‌های گرم نیز گروه‌های جهادی به مناطق با آب و هوای خنک‌تر اعزام می‌شوند؛ بر این اساس اردوهای شهریورماه در مناطقی از مسجدسلیمان، ایذه و باغملک در حیطه‌های فرهنگی، عمرانی و بهداشتی برگزار شد. البته در بعضی موارد نیز به درخواست گروه‌ها، در مناطقی از شوش مستقر شدند.

مسئول بسیج دانشجویی خوزستان با بیان این‌که بعضی از روستاها بیشتر به کار فرهنگی نیاز داشتند، گفت: یکی از گروه‌های جهادی در منطقه‌ای از توابع شوش قبل از الهایی شامل روستاهای عشاره بزرگ و عشاره کوچک مستقر بودند که اهالی روستا درخواست داشتند تعداد خواهران گروه بیشتر شود زیرا نیاز آن‌ها بیشتر به ارائه مشورت‌های فرهنگی و بهداشتی بود.

شهریاری با تصریح بر این‌که این اردوها معمولاً یک هفته‌ای و با سقف 12 روز برگزار می‌شود که در بعضی موارد برای پاسخگویی به نیازهای مردم کافی نیست، اظهار کرد: یک جاهایی دشمن به دنبال آن است که مردم، مسئولان را نپذیرند و با نظام فاصله پیدا کنند، اما آنچه که در این اردوها موجب انگیزه بیشتر اعضای گروه‌های جهادی می‌شد، این بود که مردم برای یک روز یا یک ساعت بیشتر ماندن گروه در روستای خود چانه می‌زدند.

وی افزود: در واقع اعضای گروه‌های جهادی درد را پیدا کرده‌اند و می‌دانند که مردم چه می‌خواهند؛ آن‌ها خانه به خانه به مردم سرکشی و نیازهای آن‌ها را احصاء و در حد توان برای رفع آن تلاش می‌کنند. شاید نکته‌ای که در اردوهای جهادی بسیار مرسوم و معمول مشاهده شد که من نیز در برابر مردم شرمنده شدم، این بود که در بسیاری از روستاها مردم از حداقل‌های نیازمندی‌های بهداشتی نیز برخوردار نبودند که باید به آن‌ها رسیدگی بیشتری شود.

مسئول بسیج دانشجویی خوزستان خاطرنشان کرد: اگر وزارت بهداشت توانسته توفیقی حاصل کند، این توفیق باید در روستاها دیده شود؛ ما واقعا مردمی ارزشمند و انقلابی داریم که گوش به حرف رهبر انقلاب دارند و باید برای آن‌ها هر آنچه در توان داریم، انجام دهیم، اما وضعیت بهداشتی بعضی روستاها واقعاً شرمنده‌کننده بود.

شهریاری با بیان این‌که در بخش عمرانی، گروه‌های جهادی ما امسال تقریباً 23 پروژه عمرانی اعم از ساخت، تعمیر، تجهیز، نظافت و رنگ‌آمیزی برای خانه‌های محروم، مدارس یا مراکز بهداشتی انجام دادند، گفت: بعضی از گروه‌های جهادی نیز برای روستاها سرویس بهداشتی احداث کردند، زیرا به‌طور مثال در روستایی هیچ سرویس بهداشتی وجود نداشت، به همین دلیل در آن روستا 15 سرویس بهداشتی احداث شد، زیرا مردم بسیار به آن نیاز داشتند.

وی با بیان این‌که ما نه مسکن و شهرسازی هستیم و نه خیلی دارایی داریم که بخواهیم فقر را از مملکت رفع کنیم، گفت: ما بیشتر می‌خواهیم که با مردم همدردی کنیم. گروه‌های جهادی نیز توفیق‌های بسیار خوبی داشتند؛ من حداقل به 22 روستا سرکشی کردم و هر جا رفتم، رضایتمندی بسیار زیادی را از مردم شاهد بودم. ما خیلی کم کار کردیم اما رضایتمندی بسیار زیاد بود و این نشان می‌دهد که اگر بیشتر کار کنیم چه میزان رضایتمندی بیشتر خواهد شد.

مسئول بسیج دانشجویی خوزستان، اردوهای جهادی و این جنس فعالیت را برای دانشجویان در کنار درس و تحصیل آن‌ها برای فهم فقر و محرومیت در جامعه ضروری و لازم دانست و گفت: در واقع این فعالیت‌ها یک تجربه لازم برای زندگی این دانشجویان است.

شهریاری در خصوص محل تأمین اعتبار این اردوها، اظهار داشت: اعتباری که بسیج دانشجویی در اختیار دارد بسیار ناچیز است، اما خیرین، مسئولان، فرمانداران، بخشداران و شورای روستاها نیز در کنار این حرکت‌های جهادی هستند؛ یکی 50 پاکت سیمان می‌دهد و دیگری برای تجهیز یک مدرسه همکاری می‌کند.

وی با اشاره به گروهی تحت عنوان "گروه مطالبه‌گری" در اردوهای جهادی، گفت: این گروه در واقع می‌رود و برای گرفتن اعتبار یا کمک از بخش‌های مختلف چانه می‌زند و روی مطالبات خود هم می‌ایستند. بعضی جاها هم حرف درشت می‌شنوند، حتی گاهی یک مسئول آن‌ها را بیرون می‌اندازد که این گداپروری‌ها چیست. برخورد تند زیاد دیده‌ایم اما می‌ارزد.

مسئول بسیج دانشجویی خوزستان تصریح کرد: در بعضی موارد نیز از اعتبارات آستان قدس رضوی به ما کمک می‌کنند که امسال نیز از این طریق اعتباراتی به اردوهای جهادی در استان تخصیص داده شد. گاهی نیز خیرین در استان‌های دیگر اعلام آمادگی می‌کنند. از این جنس کارها زیاد داریم و افرادی که کمک و همراهی کنند، رقت قلب داشته باشند و بخواهند برای باقیات صالحات خود کاری انجام دهند، فراوان هستند اما از سوی دیگر نیاز هم زیاد است.

شهریاری افزود: کار دیگری که در اردوهای جهادی انجام می‌شود، این است که اگر یک گروه در روستایی کار عمرانی انجام داد دیگر مشکلات آن روستا را نیز احصا می‌کند؛ به‌طور مثال در روستای تاشار از توابع بخش پیان ایذه با جمعیت حدود پنج، 6 هزار نفری متوجه شدیم که همه‌ی مردم از ماهواره استفاده می‌کنند. وقتی با آن‌ها صحبت کردیم، گفتند که در این روستا شبکه‌های جمهوری اسلامی آنتن نمی‌دهد و ناگزیر هستیم که ماهواره نصب کنیم.

وی تصریح کرد: متوجه شدیم که این روستا ظرفیت نصب گیرنده‌های دیجیتال را نیز دارد و فقط لازم است که آن قطعه سخت‌افزاری برای دسترسی به شبکه برای آن‌ها نصب شود. در واقع ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها آماده است و نیازی به نصب مجدد دکل ندارند. البته با روحیه‌ای که از آقای رحیمی مدیرکل صداوسیمای استان سراغ داریم، امیدواریم که مشکل این خانواده‌ها به‌زودی رفع شود.

مسئول بسیج دانشجویی خوزستان تصریح کرد: همچنین در روستاهای عشاره بزرگ و کوچک و روستاهای همجوار آن‌ها با جمعیت حدود 6، هفت هزار نفری مردم از آب شرب برخوردار نیستند و آب آشامیدنی روستا از طریق تانکرهای سیار تأمین می‌شود که این موضوع بسیار نگران‌کننده است؛ در حالی‌که هم حوضچه‌های آب و سایر تجهیزات را در اختیار دارند و تنها موتورخانه آن‌ها از کار افتاده و در نتیجه چند سال است که آب ندارند. با رایزنی‌های انجام‌شده با اداره آب و فاضلاب قول دادیم که با کمک سپاه مشکل آب این روستاها را نیز حل کنیم.

شهریاری افزود: همچنین حدود هفت، هشت مسجد در روستاها روحانی نداشتند که مسئول روحانیون طرح هجرت حوزه علمیه دعوت شد و ایشان قول دادند که مشکل روحانی مساجد را حل کنند؛ در واقع بخش دیگر کار اردوهای جهادی این است که مطالبات مردم را تا حصول نتیجه پیگیری کنیم.

وی با اشاره به پایان اردوهای جهادی با آغاز سال تحصیلی و شروع کلاس‌های دانشجویان، گفت: البته اگر برخی از کارهای عمرانی در اردوهای جهادی ناقص مانده است، آن‌ها را تمام می‌کنیم، زیرا به‌جز این اردوها، برخی اردوهای سه روزه نیز تعریف شده است که در این اردوها تمام فعالیت‌ها کامل و پس از آن نیز اردوهای نوروز برگزار می‌شوند که معمولاً مردم در کنار خانواده‌های خود هستند اما گروه‌های جهادی در کنار نیازمندان خواهند بود.

مسئول بسیج دانشجویی خوزستان با بیان این‌که این اردوها کار دل است و افتخار و توفیق هم هست، تصریح کرد: معتقدم هر کس در این فعالیت‌ها وارد شود، یک توفیق نصیب او شده است؛ ما هم به کمک همه نیاز داریم. خواه این کمک دعای مردم باشد یا آن‌که یک آجر به ما بدهند. علاقه‌مندان به مشارکت در این حرکت‌ها نیز می‌توانند با شماره تلفن 34131526-061 آقای سلیمانی، مسئول حرکت‌های جهادی استان تماس بگیرند.

شهریاری با اشاره به این‌که وقتی انقلاب به پیروزی رسید، امام(ره) چندین نهاد را ایجاد کردند که یکی از آن‌ها جهاد سازندگی با شعار "همه با هم، جهاد سازندگی" بود، تصریح کرد: متأسفانه جهاد سازندگی در دولت‌ها دستخوش تغییر، استحاله و ادغام شد و آن روحیه جهادی که انتظار داریم شاید دیگر اتفاق نمی‌افتد. این حرکت‌های جهادی یادآور و تداعی‌کننده همان جهاد سازندگی اول انقلاب است و باید تداوم یابد زیرا امروزه با حرکت و عمل انقلابی می‌توان از انقلاب دفاع کرد و باید انقلابی عمل کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار