تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۲۳۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناحیه صنعتی گتوند ، ظرفیتی کار آفرین نیازمند توجه
واحدهای صنعتی مستقر در 24 هکتار ناحیه صنعتی گتوند در شمال خوزستان برای تولید و کار آفرینی چشم انتظار توجه و یاری اند
واحدهای صنعتی مستقر در 24 هکتار ناحیه صنعتی گتوند در شمال خوزستان برای تولید و کار آفرینی چشم انتظار توجه و یاری اند.

ناحیه صنعتی گتوند در شرایطی در این شهرستان 74 هزار نفری احداث شد که با ایجاد فرصت های شغلی در بخش های مختلف صنعت،علاوه بر رونق کسب و کار ، در شکوفایی اقتصاد منطقه نیز سهمی داشته است.

این ناحیه صنعتی که از زیر ساخت لازم از جمله آب ، برق ، گاز ، تلفن و فضای سبز مناسب برخوردار بوده و در بهترین نقطه گتوند در ورودی این شهر بنا شده با وجود صرف میلیاردها ریال سرمایه در 26 سال پیش برای ایجاد و تامین زیر ساخت ها از رونق چندانی برخوردار نبوده و کسب و کار در آن بی رونق است.

در این ناحیه صنعتی که در زمینی به مساحت 24 هکتار بنا شده ، 19 واحد صنعتی در بخش های مختلف مجوز فعالیت گرفته و کار آفرینان با صرف سرمایه شخصی و اخذ تسهیلات میلیاردی از بانک ها نسبت به ساخت کارگاه ، سوله و ایجاد خط تولید ، زیر ساخت لازم برای فعالیت اقتصادی را فراهم کردند اما چرخ تولید بسیاری از این واحدها با گذشت سالها از تاسیس آنها نمی چرخد.

مشاهده واحدهای صنعتی که با صرف میلیاردها ریال سرمایه به امید تولید ، اشتغال و رقابت در بازار مجوز فعالیت گرفته و راه اندازی شده اند اما اینک با درب بسته ، صدایی از چرخ تولید در آنها به گوش نمی رسد بیانگر این واقعیت است که حال و روز صنعت در ناحیه صنعتی گتوند خوب نیست.

از 19 واحد تولیدی و کار آفرین که مجوز فعالیت در ناحیه صنعتی گتوند دارند 17 واحد با ساخت کارگاه و ایجاد خط تولید در بخش های مختلف به بهره برداری رسیدند اما اکنون تنها چهار واحد فعال اند و سایر واحدها به دلیل کسادی کسب و کار و بدهی به بانک نیمه تعطیل و یا تعطیل می باشند که با تزریق تسهیلات با بهره کم می توان تعدادی از این واحدها را احیا کرده و مجددا وارد چرخه کسب و کار کرد.

فرماندار گتوند با اشاره به تلاش دولت و مسئولان استان خوزستان و نیز مجموعه مدیریت شهرستان برای حل مشکل واحدهای صنعتی راکد با بهره گیری از تسهیلات بانکی به مصوبه اخیر کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان برای اعطای 100 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی گتوند اشاره کرد و گفت: با تخصیص این اعتبار حدود 50 درصد واحدهای مستقر در ناحیه صنعتی گتوند احیا شده و وارد چرخه تولید می شوند.

به گفته وی کارگاه خشک کن ذرت ، واحد صنعتی تولید رب گوجه ، کارگاه تولید کاغذ کارتن از جمله واحدهای مستقر در ناحیه صنعتی گتوند می باشند که چشم انتظار پرداخت تسهیلات در راستای مصوبه کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان می باشند تا بار دیگر وارد چرخه تولید شوند ضمن اینکه شرکت تعاونی تولید و بسته بندی فرآورده های لبنی نیز برای شروع فعالیت مجدد در انتظار دریافت تسهیلات می باشد تا بار دیگر وارد چرخه تولید شود.

سیدمجید صالحی افزود: واحد تولیدی صنایع غذایی ماهوران نیز با کمتر از ظرفیت اسمی فعال است و در صورت پرداخت تسهیلات می توان این واحد صنعتی را با حداکثر ظرفیت اسمی فعال کرد ضمن اینکه طرح ابتکاری این واحد در زمینه کشت و تولید گیاه استویا که درصد شکر آن 80 درصد بیشتر از نیشکر است می تواند فرصت های شغلی زیادی را در منطقه فراهم کند.

وی کمبود منابع مالی و بدهی بانکی برخی صنعتگران، سرمایه در گردش و کسادی بازار فروش را از علل اصلی تعطیلی واحدهای صنعتی شهرستان گتوند عنوان کرد و افزود: با پیگیری صورت گرفته و رفع مشکل سه واحد صنعتی مجدد وارد چرخه تولید شدند.

نماینده عالی دولت در گتوند با اشاره به وجود زیرساخت ها در ناحیه صنعتی این شهرستان خاطر نشان کرد:گازرسانی، توسعه شبکه روشنایی،آبرسانی، فضای سبز، بهسازی و آسفالت، خطوط تلفن ثابت همچنین تامین امنیت از جمله ظرفیت های موجود در ناحیه صنعتی گتوند بوده که در سال گذشته با کمک شرکت شهرک های صنعتی و دستگاههای اجرایی مربوطه در این ناحیه ایجاد شده اند.

وی همچنین درخصوص صدور سند برای واحدهای ناحیه صنعتی گتوند افزود: با توجه به هماهنگی به عمل آمده از طریق شرکت شهرکهای صنعتی استان خوزستان اقدام لازم جهت صدور سند رسمی واحدهای مستقر در ناحیه صنعتی گتوند صورت گرفته است و بزودی سند واحدهای صنعتی صادر خواهد شد.

صالحی با بیان اینکه در سال های گذشته به دلیل برخی مشکلات تعدادی از واحدهای صنعتی شهرستان گتوند تعطیل شده اند افزود:با پیگیری و حمایت مدیر کل شهرکهای صنعتی استان، نماینده مردم شوشتر و گتوند درمجلس شورای اسلامی سه واحد صنعتی گتوند با رفع موانع و مشکلات پیش رو مجدد وارد چرخه تولید و اشتغال شدند ضمن اینکه واحد تولید پلاستیک نیز همچنان در ناحیه صنعتی گتوند فعال بوده و توسعه و افزایش ظرفیت تولید در آن با ایجاد خط تولید جدید در حال انجام است.

وی با ابراز امیدواری برای حل مشکل دیگر واحدهای تولیدی تعطیل شده این شهرستان افزود:واحد صنعتی تولید کود شیمیایی، تولید تیرچه بلوک و تولید و بسته بندی سبزیجات خشک سه واحد صنعتی می باشند که با رفع مشکل مجددا احیا شدند.

وی افزود: پیگیری فعال نمودن دیگر واحدهای صنعتی راکد دراین شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار گتوند با تقدیر از تلاش شهرک های صنعتی شوشتر و گتوند به خاطر خدمات و زیرساخت ایجاد شده در ناحیه صنعتی گتوند افزود: پارسال توسعه شبکه روشنایی، احداث سردرب ورودی، بهسازی و آسفالت خیابانها و توسعه فضای سبز با اعتباری بالغ بر 3،8 میلیارد ریال در ناحیه صنعتی گتوند انجام شد.

وی همچنین نشستی که با حضور مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان و نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: در کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تسهیلات خوبی به تعاونی ها اختصاص یافت لذا انتظار می رود دستگاه های ذیربط برای تشکیل تعاونی های تولیدی در سطح شهرستان گتوند وارد عمل شوند.

رئیس شورای اشتغال شهرستان گتوند درادامه با اشاره به مشکلات کارخانه لاستیک خوزستان در خصوص محدودیت مواد اولیه و همچنین تعدیل نیرو از طرف هیئت مدیره در این شرکت گفت: جهت رفع مسائل کارگری، موانع و مشکلات تولید در طی نشستی در روزهای آینده با مدیریت شرکت تصمیم گرفته می شود.

صالحی در خصوص مشکلات ناحیه صنعتی گتوند با بیان اینکه راه اندازی واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است افزود: در 2 سال گذشته تسهیلات خوبی جهت راه اندازی وتوسعه به صنعتگران پرداخت و همچنین زیرساخت لازم این ناحیه صنعتی از سوی دستگاههای مربوطه فراهم شده است.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح وضعیت اشتغال شهرستان های مذکور خواستار تلاش بیشتر دستگاهها برای ایجاد اشتغال پایدار شد.

سهراب گیلانی با اشاره به وضعیت بیکاری جوانان فارغ التحصیل جویای کار با توجه به پتانسیل منطقه بر ضرورت رفع موانع ایجاد اشتغال پایدار، حمایت از تعاونی های تولیدی و جذب نیروی بومی شد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز دراین جلسه با بیان اینکه تعاونی های تولیدی ظرفیت خوبی برای اشتغال در استان دارند افزود: مسئولان مربوطه بر تسهیلات پرداخت شده به تعاونی های تولیدی نظارت داشته باشند تا به خوبی از این تسهیلات استفاده شود.

سیدنور محمدپور با اشاره به اینکه در سالهای گذشته در برخی از مناطق به رغم پرداخت تسهیلات مناسب جهت تقویت و حمایت از تعاونی ها نظارت به خوبی انجام نشده است افزود: ضعف نظارت باعث تعطیلی و یا کاهش تولید دراین تعاونی ها شده است.

رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گتوند نیز به مشکلات شرکت تعاونی تولید و بسته بندی فراورده های لبنی مستقر در ناحیه صنعتی گتوند اشاره کرد و گفت: این شرکت می تواند نقش مهمی در رونق فعالیت های دامداری در گتوند داشته باشد چرا که با جمع آوری شیر دامداری ها در چرخه اقتصادی منطقه نیز تاثیر گذار می باشد.

فرهاد سلطانی افزود: شرکت تعاونی تولید لبنیات بهار سماله با ساخت کارگاه و تامین زیر ساخت لازم آماده فعالیت در ناحیه صنعتی گتوند است که با تزریق تسهیلات کم بهره در راستای اقتصاد مقاومتی می تواند وارد چرخه تولید شود.

وی همچنین نرخ سود تسهیلات بانکی را در روند فعالیت واحدهای صنعتی مهم و اثر گذار دانست و گفت: از بانک ها انتظار می رود علاوه بر پرداخت تسهیلات مورد نیاز شرکت های تعاونی ، واحدهای صنعتی و کار آفرین نرخ سود تسهیلات را نیز کاهش دهند تا سرمایه گذار و کار آفرین علاوه بر فعالیت مجدد در بخش تولید ، توان بازپرداخت تسهیلات بانکی را نیز داشته باشد.

رئیس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گتوند کمبود سقف تسهیلات با بهره کم و کسادی بازار فروش را از عوامل اصلی تعطیلی و رکود واحدهای تولیدی و تعاونی در این شهرستان بیان کرد و گفت:راه اندازی تعاونی های تولیدی یکی از اولویت های این اداره می باشد و در این راستا تلاش می شود تا واحدهایی که توان فعالیت دارند و به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده اند دوباره به چرخه تولید بازگردند.

وی تعداد کل تعاونی های شهرستان گتوند را 66 واحد عنوان کرد و افزود: از این تعداد 25 تعاونی به صورت فعال در حال تولیداند.

سلطانی با بیان اینکه تعاونی های تولیدی این شهرستان از ظرفیت و توانایی لازم برای تولید در سطح بالاتر برخوردارند گفت: نیاز اصلی تعاونی های تولیدی شهرستان گتوند برای توسعه، بهره مندی از تسهیلات با بهره پایین است که می تواند کمک زیادی به ایجاد اشتغال نماید.

سلطانی به حمایت اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از تعاونی های تولیدی اشاره کرد و از پرداخت تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال با سود چهار درصد از طریق صندوق کارآفرینی امید به این تعاونی ها خبر داد.

تعاونی های شهرستان گتوند در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی،کشاورزی و عمرانی درحال فعالیت هستند و این تعاونی ها 250نفر اشتغال دراین شهرستان ایجاد کرده اند.
ناحیه صنعتی گتوند در سال 1369 با هدف اشتغالزایی و تولید در این شهرستان ایجاد شد.
شهرستان 74هزار نفری گتوند در شمال استان خوزستان واقع است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار