تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۳۲۳۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس انجمن صنفی کشاورزان دزفول:
لزوم تلاش مسئولین برای ایجاد مرز هوایی در دزفول
رئیس انجمن صنفی کشاورزان دزفول خواستار تجدید نظر و توجه مسئولین ملی و استاندار در مساله راه‌اندازی مرز هوایی دزفول شد
رئیس انجمن صنفی کشاورزان دزفول خواستار تجدید نظر و توجه مسئولین ملی و استاندار در مساله راه‌اندازی مرز هوایی دزفول شد و گفت: در صورت عدم راه‌اندازی این مرز هوایی، حیات صادرات محصولات کشاورزی شمال استان به خطر خواهد افتاد.

ناصر نظرزاده اظهار کرد: با توجه به تولید سالانه بیش از 5 میلیون تن محصولات سبزی، صیفی، جالیزی و غلات در شمال استان و همچنین به علت این‌که این منطقه از قطب‌های اساسی کشاورزی و دامداری خوزستان است، راه‌اندازی مرز هوایی در شمال استان کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

وی صادرات محصولات کشاورزی را یکی از راه‌های توسعه و پایداری بخش کشاورزی دانست و افزود: باید با نگرش نوین و امروزی با مقوله صادرات برخورد کرد و صادرات سنتی باید به کلی برچیده شود. صادرات نوین از یکسو به راه‌اندازی صنایع تبدیلی، فرآوری، جانبی، سردخانه و انبارهای عظیم نیاز دارد و از سوی دیگر مستلزم احداث پایانه‌های کشاورزی است.

نظرزاده با اشاره به نیاز 100 درصدی به راه‌اندازی مرز هوایی دزفول خاطرنشان کرد: صادرات محصولات و کالاهای دزفول از مرز زمینی حدود 3 روز زمان می‌برد و با توجه به این‌که محصولات کشاورزی دارای فسادپذیری بالایی هستند، صادرات محصولات کشاورزی از مرز زمینی برای بازرگانان صرفه اقتصادی زیادی ندارد.

وی با بیان این‌که با راه‌اندازی مرز هوایی دزفول، استقبال بیشتری از صادرات محصولات کشاورزی شمال خوزستان خواهد شد، عنوان کرد: با وجود این‌که کیفیت محصولات بسیاری از کشورهای همسایه پایین‌تر از کیفیت تولیدات کشاورزی شمال استان است اما این کشورها به علت مشکلات کمتری که در زمینه صادرات دارند، در عرض چند ساعت می‌توانند محصولات خود را از طریق مرز هوایی به بازارهای هدف خود صادر کنند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان دزفول گفت: در صورت راه‌اندازی این مرز، قادر خواهیم بود ضریب فسادپذیری محصولات کشاورزی شمال استان را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم که به تبع استقبال بیشتری برای صادرات این محصولات را شاهد خواهیم بود. اکنون بسیاری از کشورها نیازمند محصولات کشاورزی شمال خوزستان نظیر گل و گیاه، انواع سبزیجات و ... هستند که می‌توان آن‌ها را از طریق مرز هوایی صادر کرد.

نظرزاده با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی دزفول به میزان کم به کشورهای روسیه و اوکراین اظهار کرد: این کشورها آمادگی خود را برای افزایش واردات محصولات استان اعلام کردند و حتی کشور هلند نیز خواهان گل و گیاه تولیدی این منطقه است که متاسفانه به علت عدم راه‌اندازی مرز هوایی، اکنون این امکان وجود ندارد و اگر این مرز راه‌اندازی نشود، حیات صادرات محصولات کشاورزی شمال استان به خطر خواهد افتاد.

وی با اشاره به پیگیری‌های چند سال اخیر فرمانداری و بازرگانان دزفول جهت راه‌اندازی مرز هوایی دزفول، تصریح کرد: نمی‌دانم مشکل عدم صدور مجوز مرز هوایی دزفول ناشی از چیست اما بهانه وجود پایگاه‌های نظامی در این شهرستان، برای عدم موافقت با صدور این مجوز قانع‌کننده نیست. مسئولین ملی و کشوری و همچنین استاندار باید به این مساله ورود کنند تا این مرز راه‌اندازی شود.

نظرزاده خواستار تجدید نظر و توجه بیشتر مسئولان نسبت به موضوع مرز هوایی دزفول شد و عنوان کرد: حتی لازم است فرمانداران شهرستان‌های دیگر مانند شهرستان‌های شوشتر، شوش و گتوند نیز به این مساله ورود کنند زیرا این مرز تنها مختص به دزفول نیست بلکه به تمام شهرستان‌های شمال استان اختصاص دارد و راه‌اندازی آن موجب افزایش بسیار صادرات محصولات کشاورزی شمال خوزستان، ایجاد صنایع تبدیلی فرآوری و جانبی و به تبع اشتغالزایی و ورود ارز خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار