تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۴۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل بهزیستی خوزستان:
50 درصد دلیل معلولیت ها ژنتیکی است
50 درصد معلولیت های شدید مربوط به مسائل ژنتیکی است و این موضوع اهمیت مشاوره و آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج را می رساند
مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: 50 درصد معلولیت های شدید مربوط به مسائل ژنتیکی است و این موضوع اهمیت مشاوره و آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج را می رساند.

غلامرضا صدیق راد سه شنبه در آئین آغاز به کار دو طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد 15 تا 25 سال و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در تالار مهتاب اهواز بیان کرد: بیش از 77 هزار فرد معلول در اداره کل بهزیستی خوزستان ثبت شده اند و بسیاری افراد معلول دیگر هستند که نام آنها هنوز ثبت نشده است.

وی گفت: خانواده های زیادی در خوزستان وجود دارد که تا شش نفر معلول نیز دارند و این مهم نشان می دهد در این استان باید بیش از این به موضوع ژنتیک اهمیت داده شود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان در ادامه یا بیان اینکه یکی از معلولیت ها ناشنوایی است افزود: تا سال 92 مرکز کاشت حلزون در خوزستان وجود نداشت اما با راه اندازی آن در این سال کار کاشت حلزون در استان انجام می شود.

صدیق راد همچنین گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک و مشاوره ژنتیک در سه مرحله مصاحبه، مشاوره و آزمایش انجام می شود که دو مرحله نخست رایگان است و مرحله آزمایش سازمان بهزیستی 10 میلیون ریال یارانه به فرد پرداخت می کند.

وی افزود: در برنامه توسعه ششم، دو طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک در کل کشور عملیاتی می شود و طبق این برنامه هزینه آزمایش ژنتیک رایگان می شود.

یک استاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این آیین بیان کرد: طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک که امروز در اهواز آغاز به کار کرده باید خیلی پیش از این راه اندازی می شد.

پروفسور امیدعلی شهنی کرم زاده گفت: اهمیت این دو طرح در این است که ازدواج های فامیلی در خوزستان بسیار زیاد است و عامل تولد نوزاد معلول در این استان است.

وی با گلایه از نحوه آموزش پزشکی عنوان کرد: متاسفانه دانشجویان پزشکی تنها بر سر کلاس درس آموزش می بینند و فعالیت های پژوهشی ندارند.

پروفسور کرم زاده در ادامه افزود: برخی بیماری های ژنتیکی همچون بیماری تالاسمی در کشورهای اروپایی و آمریکا وجود ندارد؛ این بیماری ها بیشتر در کشورهای خاورمیانه و آفریقا مشاهده می شود و به همین منظور باید به بحث ژنتیک بسیار اهمیت داده شود.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و ریاضیدان درادامه بیان کرد: در خوزستان انواع بیماری های ژنتیکی وجود دارد که نیاز است پزشکان آن به مناطق مختلف خوزستان به ویژه مناطق محروم سفر کنند و پژوهش هایی را در مورد بیماری های این مناطق تهیه کنند.

وی گفت: تنها با هدف کسب درآمد نباید وارد علم و شغل پزشکی شد؛ برای خدمت هر چه بیشتر به جامعه باید هماهنگی بین مسئولان و جامعه پزشکی وجود داشته باشد.

پروفسور شهنی در ادامه اظهار کرد: از دستگاه هایی که می تواند تاثیر زیادی در میزان سلامت جامعه داشته باشد آموزش و پرورش و معلمان هستند؛ معلم ها نباید تنها کار تعلیم را در کلاس درس انجام دهند بلکه باید مواظب سلامت دانش آموزان نیز باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار