تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۳۲۴۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس وقت بیمارستان گلستان اهواز مطرح کرد:
نقش بیمارستان گلستان اهواز در روزهای ابتدایی جنگ
رئیس وقت بیمارستان گلستان اهواز گفت: بیمارستان بزرگ گلستان اهواز با نام بیمارستان شماره ۲ نقش مهمی در طب رزم دوران دفاع مقدس داشت که به دلیل نفوذ ستون پنجم دشمن با دستور مقام معظم رهبری به هتل نادری اهواز منتقل شد
روزهای آغازین جنگ روزهایی بود پر از التهاب و تلاطم، ایران اسلامی تازه طعم شیرین استقلال و انقلاب اسلامی را چشیده بود که با هجومی سخت، مسلحانه و تمام عیار مواجه شد، از یک سو رژیم بعث صدام که خود را تا دندان مسلح کرده بود و برای نابودی ایران و جدایی خوزستان از ایران به عنوان غنی‌ترین استان کشور و در راستای نابودی انقلاب اسلامی با هماهنگی شرق و غرب و با امکانات وسیع، حمله تمام عیار خود را آغاز کرد.

در محورهای مختلف خوزستان، از سوسنگرد و خرمشهر و حتی اهواز حمله‌ای وحشیانه را آغاز کرد به طوری که در تاریخ 8  مهرماه 1359 تا حمیدیه و چند کیلومتری اهواز نیز رسید که با تاریخی پیام امام، دلاورمردی چند جوان اهوازی به فرماندهی شهید بزرگوار علی غیوراصلی، اولین شکست زمینی خود را تجربه کرد و از سوی دیگر خرمشهر در روزهای ابتدایی جنگ، کاملاً درگیر شده بود، سوسنگرد و تمامی خوزستان خونین شده بود، به گونه‌ای که خرمشهر در اوایل آبانماه 1359، به خونین شهر تبدیل شد و اشغال شد و پس چندین روز مقاومت و پایداری مردم با دستان خالی، از دست رفت.

شهید بهروز مرادی درباره شرایط آن روز خرمشهر می‌گوید: "به ما گفتند که شهر را خالی کنید، تا هواپیماها و ارتش که در کنترل بنی صدر بود، شهر را بمباران و آزاد کند، اما این نشد" شهید بهروز مرادی و دیگر مدافعان خرمشهر که تا آخرین گلوله و خشاب جنگیده بودند، به امید پشتیبانی هوایی، شهر را رها کردند اما اقدام مؤثری در دوران بنی صدر نشد. شرایط روزهای آغازین جنگ، به شکلی بود که منافقان و گروه‌های جدایی طلب که فریفته وعده‌های صدام شده بودند، زندگی و دفاع و حتی امدادرسانی را به مخاطره انداخته بودند.

جنگ مدتها پیش از تاریخ 31 شهریور 1359، بطور پراکنده در شهرهای مرزی خوزستان آغاز شده بود و تا قبل از شهریور 59، بیش از 20 بمب توسط خرابکارها، منافقان و ضدانقلاب در نقاط مختلف خوزستان، به ویژه خرمشهر منفجر شده بود. مدرسه عراقیها در خرمشهر و ارتباط آنها با گروه‌های جدایی طلب، کانون توطئه علیه انقلاب اسلامی و خوزستان شده بود اما پس از گذشت یک سال ابتدایی جنگ، با نگاه ژرف امام(ره) و تقویت بسیج و سپاه پاسداران و اتحاد ارتش و سپاه، پیروزی‌های بزرگی همچون شکست حصر آبادان، آزادسازی هویزه و خرمشهر و عملیات فتح المبین شکل گرفت. و مردم خوزستان، از همه تبارها، شهدای فراوانی را تقدیم کردند.

صدام خیال خامی داشت و چنین می اندیشید که چون بخشی از مردم خوزستان، هم تبار ملت عراق هستند، با او همکاری می‌کنند و البته از مردم عرب خوزستان، بزرگانی چون شهیدان علی هاشمی، شهید سیدناصر سیدنور، شهید سیدعبدالرضا موسوی، شهیدان شمخانی و شمار فراوان شهدای خوزستان، ثابت کردند که دفاع از کیان انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین هدف مردم خوزستان است و تفرقه افکنی حزب بعث عراق، در این زمینه نیز ناکام ماند.

طب رزم یکی از بخش‌های مهم و ناشناخته جنگ

امدادرسانی و طب رزم از بخشهای جدایی ناپذیر جنگ تحمیلی است و این مهم در روزهای آغازین جنگ و در آن شرایط پر التهاب، ویژگی‌های خاصی داشت که در گفت‌وگو با دکتر محمد پدرام، رئیس بیمارستان گلستان اهواز و چهره ماندگار دانشگاه علوم پزشکی اهواز و استان خوزستان، به عنوان یکی از مهمترین مراکز درمانی پشت جبهه در روزهای ابتدای جنگ شرایط ویژه آن دوران را مشخص می‌کند.

محمد پدرام، چهره ماندگار و استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی اهواز، سالها در بیمارستانهای گلستان و شفای اهواز به درمان بیماران و آموزش نیروهای متخصص پرداخته است و در سال 1359 و همزمان با آغاز تجاوز بعثی‌ها ریاست بیمارستان گلستان ر ابرعهده داشت.

وی با وجود کسالت و اینکه هم اکنون در دوران معالجه است، گفت‌وگو با ما را پذیرفت و طی آن، به مطالب ارزشمند و برگ پرافتخاری دیگر از تاریخ دفاع مقدس در روزهای آغاز جنگ و شرایط ویژه آن زمان اشاره کرد.

محمد پدرام در ابتدا با اشاره به نقش بیمارستان گلستان اهواز در دفاع مقدس اظهارداشت: بیمارستان گلستان اهواز، یکی از مهمترین مراکز درمانی دوران دفاع مقدس و هم اکنون خوزستان است که در آن دوران شهدای عزیزی را از کارکنان این مرکز و دانشجویان پزشکی این مرکز آموزشی درمانی، تقدیم کرده است.

وی افزود: کارکنان شهید بیمارستان گلستان اهواز، شهیدان رضا لک، احمد قاری دزفولی و قاسم آفریدون و شهدای دانشجو و دانش آموخته، شهید دکتر مجید بقایی، فرماندۀ قوای یکم کربلا، شهید دکتر محمدعلی رهنمون، رئیس بیمارستان صحرایی خاتم الانبیاء(ص) طلائیه، شهید دکتر محمدعلی حکیم از شهدای دانشجوی هویزه که به همراه شهید علم الهدی به شهادت رسید.

رئیس وقت بیمارستان گلستان اهواز گفت: شهید دکتر سیدعبدالرضا موسوی، جانشین سپاه خرمشهر و جانشین شهید جهان آرا، شهید سیدمحمد حکیم، رئیس بخش عربی صدا و سیمای خوزستان و شهید دکتر مصطفی چمران و بسیاری از سرداران بزرگ جنگ در بیمارستان گلستان اهواز حضور داشتند.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب گفت: این بیمارستان در برهه ای، با صلاحدید و دستور مستقیم حضرت آیت ا... خامنه ای، به عنوان رئیس وقت  شورای عالی دفاع، که به من ابلاغ کردند، جابجا شد.

پدرام باگرامیداشت سی و ششمین سالگرد دفاع مقدس گفت: در اوایل جنگ درحالیکه ما اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم و مشغول خدمت در بیمارستان بودیم نیروهای بعثی صدام به ما حمله ور شدند و به طور وحشتناکی در حالی که مردم اصلاً آمادگی نداشتند از زمین و آسمان روستاها و  شهرها را به خاک و خون کشاند و به طور وحشیانه‌ای مورد تجاوز و بمباران قرار دادند.

تا پیش از جنگ تجربه طب رزم را نداشتیم

وی گفت: ما تا قبل از وقوع جنگ، صرفاً درمانهای عادی را در بیمارستان گلستان که آن زمان به شمارۀ 2 معروف بود، انجام می‌دادیم و در زمینه امدادرسانی به مجروحان جنگی و طب رزم، تجربۀ چندانی نداشتیم اما با ورود ناگهانی آن تعداد مجروح که شبانه روز به بیمارستان گلستان ارجاع داده می‌شد، اساتیدعزیز و بزرگواری همچون دکتر منوچهر دوایی، دکتر علی مرعشی و بزرگواران دیگر، به دلیل وجود شرایط اضطراری و برای امداد رسانی به مجروحان، گاه برای سه یا چهار روز بیدار می‌ماندند و با شور و اراده مثال زدنی، مشغول مداوای مجروحان در شهر جنگ زده اهواز بودند.

چهره ماندگار پزشکی کشور افزود: با ارجاع خیل مجروحان و شهدای جنگ به بیمارستان گلستان، به خاطر دارم که دیگر سردخانه اجساد معنایی نداشت و تمام راهروهای بیمارستان مملو بود از پیکر پاک شهدا و مردم بی گناه و مجروحان که واقعاً صحنه‌های تکان دهنده‌ای به وجود می‌آمد و کمتر از یک ماه بعد از آغاز جنگ، نیروهای امداد پزشکی از نقاط مختلف کشور به اهواز گسیل شد.

رئیس بیمارستان گلستان اهواز در ابتدای جنگ تحمیلی افزود: در آغاز جنگ، نیروهای پارتیزانی که تحت امر شهید چمران و حضرت آیت ا... خامنه‌ای که در آن برهه نمایندۀ امام بودند و جنگ های نامنظم انجام می‌دادند .

وی گفت: محل برگزاری جلسات ستاد جنگ های نامنظم و شورای عالی دفاع، برای طرح‌ریزی حملات و برنامه‌ریزی‌های تاکتیکی، محلی در پشت بیمارستان گلستان و در نزدیکی ما بود و این عزیزان مرتبا به داخل بیمارستان نیز تردد می‌کردند.

نفوذ ستون پنجم دشمن دلیل اصلی جابجایی بیمارستان بزرگ گلستان

دکتر پدرام در خصوص علت تصمیم به جابجایی بیمارستان گلستان توضیح داد و گفت: در آن هیاهو، ستون پنجم دشمن و منافقان در بیمارستان گلستان نفوذ کرده و این مرکز را به عنوان یک مرکز مهم و حیاتی در عقبه جبهه برای امدادهای پزشکی و درمان رزمندگان و سرداران جنگ شناسایی کرده بودند، و به همین منظور رژیم صدام، به طور مداوم بیمارستان گلستان را مورد حمله و تجاوز قرار می‌داد.

وی ادامه داد: شهید دکتر چمران بطور مرتب در بیمارستان گلستان حضور داشت، یکبار هم بنده درباره بیمارستان با این شهید بزرگوار مشورتی داشتم و خطرات احتمالی که ممکن بود گریبانگیر ما بشود خدمت ایشان بازگو کردم، ایشان چند ماه قبل از شهادت هم یک بار مجروحیتی داشتند و مدتی در بیمارستان گلستان در بخش جراحی بستری بودند و مداوا شدند، روزی یاران وی بی خبر ایشان را به اتاق دیگر منتقل کردند که روز بعد همان اتاق قبلی او را بمباران کردند. این بیانگر میزان نفوذ ستون پنجم در آن زمان و بهم ریختگی اوضاع بود که مثلاً شبها با چراغ قوه یا به بهانه روشن کردن آتش برای سوختن زباله (چون در آن زمان دستگاه زباله سوز وجود نداشت)، مکانها را برای بمباران به دشمن نشان می‌دادند، شرایط روزهای ابتدای جنگ شرایط پیچیده ای بود و آن زمان هنوز منافقان در میان مردم بودند.

700پزشک بومی و میهمان از سراسر کشور در خطر بودند

وی ادامه داد: حضرت آیت ا... خامنه ای در آن زمان به عنوان نمایند ولی فقیه به اهواز می‌آمدند و حتی یادم هست امام جمعه هم بودند و گاهی نماز جمعه اهواز را هم برگزار می‌کردند، روزی من خدمت ایشان در دانشکده کشاورزی دانشگاه چمران اهواز که فاصله کمی تا بیمارستان گلستان داشت رسیدم و گفتم که ما حدود 700 پزشک بومی و میهمان، پرستار و پرسنل داریم و مرتباً این بیمارستان در حال بمباران و تهدید است و به نظر من جای فعلی امنیت لازم را ندارد و جان بسیاری از جمله رزمندگانِ مجروح، بیماران عادی و کارکنان در خطر است و اگر بنده به عنوان رئیس بیمارستان برای این موضوع شخصاً اقدام نکنم بهتر است شما در این خصوص دستور لازم را صادر کنید.

رئیس وقت بیمارستان گلستان اهواز افزود: مقام معظم رهبری، پس از بررسی موضوع در نامه‌ای، دستور فوری صادر فرمودند که مضمون آن چنین بود:

"بسم ا... الرحمن الرحیم - بدینوسیله به جناب آقای دکتر پدرام، ریاست بیمارستان گلستان اجازه داده می شود که بیماران و کلیه وسائل گرانقیمت و مهم بیمارستان را به محل امنی برده و در آنجا مرکز درمانی ایجاد کنند و در این خصوص تمام قوا باید با ایشان همکاری نمایند"

وی افزود: به این پشتوانه مهم و بزرگ من کار خودم را آغاز کردم و بیمارستان ابتدا برای مدت دوهفته به محل کنونی بهداشت شرق اهواز (مرکز 17شهریور) و سپس هتل نادری در خیابان امام خمینی(ره) منتقل شد و سالها تا امن شدن مکان اصلی در آنجا بودیم و خوشبختانه بعدها مشخص شد که این تصمیم چقدر بجا و موفق بوده است.

محمد پدرام گفت: آن نامه ارزشمند را من سالها نزد خود نگهداری کردم و چندین سال بعد که دیداری با رهبری داشتیم، خدمت ایشان رسیدم و نامه را بصورت قاب شده تقدیم ایشان کردم.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار