تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۳۲۵۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دومین گروه سفیران میراث فرهنگی خوزستان شناخته شدند
آیین اهدای نشان دومین گروه سفیران میراث فرهنگی خوزستان با معرفی چهار سفیر با حضور جمعی از مسئولان شامگاه سه شنبه در هتل پارس اهواز برگزار شد
آیین اهدای نشان دومین گروه سفیران میراث فرهنگی خوزستان با معرفی چهار سفیر با حضور جمعی از مسئولان شامگاه سه شنبه در هتل پارس اهواز برگزار شد.

در این آیین یک مستند ساز ایرانی که بخشی از مستند ایران گردی او مربوط به خوزستان است اظهار کرد: خوزستان به نوعی ایرانی در یک استان است چرا که قوم ها و لهجه های زیادی را در این استان می بینیم و بیشتر تنوع اقلیمی کشور در این استان است.

جواد قارایی افزود: از آنجا که این استان خیلی صنعتی شده همه ویژگی های آن فراموش شده و اگر این نگاه همچنان ادامه پیدا کند آن چه درخوزستان داریم از بین می‎رود.

این مستندساز بیان کرد: از هر قوم و اقلیتی هستید به خود ببالید و از فرهنگ، پوشش و زبان تان دفاع کنید.

سپس نخستین نشان سفیر فرهنگی به ساعد مشکی، گرافیست و عضو انجمن بین المللی طراحان گرافیک AGI اهدا شد.

کاش نفت و گاز خوزستان تمام شود

مشکی توضیح داد: آرزوی من برای خوزستان این است که ای کاش در همین لحظه نفت و گاز خوزستان تمام شود چرا که اگر نفت و گاز نبود شاید به این گنجینه بی پایانی که در استان خوزستان وجود دارد بیشتر توجه شود.

وی افزود: از گنجینه خوزستان می توان ده ها برابر فروش نفت که در صد سال گذشته جز بدبختی برای ما چیزی نداشته، درآمد و روابط خوبی با همه جهان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه خوزستان میراث دار یک ایثار و فداکاری معاصر به نام هشت سال دفاع مقدس است گفت: خوزستان بدون شک نه فقط یک استان بلکه کشوری بزرگ از لحاظ میراث فرهنگی است.

این گرافیست بیان کرد: کجای جهان در سرزمینی به این اندازه سه اثر ثبت جهانی وجود دارد و ده ها اثر دیگر منتظر ثبت هستند؟ امیدوارم بتوانم سفیر خوبی برای خوزستان باشم.

پس از آن نشان دوم میراث به مصطفی مستور نویسنده خوزستانی اهدا شد.

خوزستان شعری با کلمات خشن اما لطیف

مستور در این آیین اظهار کرد: اگر بخواهم از کلماتی که پراکنده و ناهمگونند اما اشاراتی به تاریخ و فرهنگ و جغرافیا و زیستگاه ما دارند اشاره کنم شاید بتوان جغرافیای خوزستان را در چند کلمه مثل گرما، غبار، کارون، خرما، نخل، ماهی و نفت بیان کنم.

وی افزود: از تاریخ خوزستان در گذشته های دور سرخوشی و در گذشته های نزدیک جنگ، خون و اندوه به جای مانده است.

وی گفت: جامعه خوزستان جامعه ای سخاوتمند، ساده و سرشار از درستی، راستی، صمیمیت، مهر و البته محرومیت است.

این داستان نویس توضیح داد: از زیستن در خوزستان، لطافتی در متن خشونت حس می شود. ما خوزستانی ها با صدای بلند راست می گوییم و هیچ وقت با صدای آرام، زیبا و دلپذیردروغ نمی گوییم.

وی تاکید کرد: به نظر من خوزستان شعری است که با کلمات زمخت و خشن سروده شده اما شعری لطیف است و معنای دوست داشتنی و عاشقانه ای برای من دارد.

وقت آن رسیده که خود را با روند جهانی هم سو کنیم

در ادامه حافظ ناظری، خواننده و موسیقی‎دان، اظهار کرد: من خیلی با خوزستان آشنا نیستم اما آن طور که از صحبت های اطرفیان نتیجه گیری می شود خوزستان مهجور واقع شده و آن طور که لایق اش است به آن توجه نمی شود.

وی گفت: وقتی برای نخستین بار به شوشتر رفتم و سازه های آبی ـ تاریخی را دیدم حیران شدم و چه قدر حیف است که یک ایرانی از چنین میراث و عظمتی اطلاع ندارد برای همین خیلی به فکر فرو رفتم که کشورهای دنیا چیزی ندارند اما چه ها با آن می‎کنند و ما حتی از داشته هایمان هم مطلع نیستیم و این بسیار غمناک است.

این موسیقی دان افزود: اگر جامعه ای بخواهد هویتش را از دست بدهد کافی است از فرهنگش دور افتد آن هم فرهنگ کشوری مثل ما چرا که ما صادر کننده هواپیما و رایانه به دنیا نیستیم و اگر افتخاری داریم ادبیات و هنرمان است پس اگر از آن هم دور باشیم چیزی از ما باقی نخواهد ماند.

وی توضیح داد: متاسفانه در دنیا درباره ایران آن گونه که شایسته ‎اش است صحبت نمی شود و هنوز جهان آن قدر با ما آشنا نیست.

ناظری افزود: وقت آن فرا رسیده که خود را با یک روند جهانی هم سو کنیم چرا که ایران از بعضی حرکت های جهانی عقب افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ایران هزاران سال پیش فرهنگ انسان دوستی و تمدن را به دنیا معرفی کرده است بیان کرد: دوست دارم پروژه ها و کارهایی نه فقط در حد داخلی بلکه در حد جهانی برای کشورم انجام دهم تا فرهنگ ایران بیشتر به دنیا معرفی شود.

این خواننده گفت: در این برهه مسئولان وظیفه دارند است که بیشتر و عمیق تر به معرفی کشور به دنیا فکر کنند.

وی اظهارکرد: یک سیاستمدار باید ساعت ها صحبت کنند و دولت ها باید برای معرفی خودشان میلیاردها دلار هزینه کنند، اما هنر قدرت و جادویی دارد که می توانند راه صد ساله را یک شبه طی کند.

در این آیین مسعود شجایی، فوتبالیست مطرح کشور، دیگر سفیر انتخاب شده برای میراث فرهنگی حضور نداشت.

در پایان گروه موسیقی صدف سیاه از آبادان به اجرای سه قطعه موسیقی بومی آبادان پرداخت.

گفتنی است نخستین آیین اهدای نشان میراث فرهنگی خوزستان خرداد 1395 در همین مکان با معرفی شهاب الدین عادل (عکاس، مستندساز ، پژوهشگر و استاد دانشگاه)، محسن چاووشی (خواننده پاپ)، محسن امیر یوسفی (کارگردان و مستندساز)، مهدی جعفری (مدیر فیلمبرداری، عکاس و فیلمساز) و ناصر پلنگی (هنرمند نقاش) برگزار شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار