تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۳۲۵۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری:
495 هزار هکتار از باغات کشور نیاز به اصلاح و بازسازی دارند
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: به علت محدودیت منابع آبی برای کشت باغات، توسعه زیادی را برای باغات کشور مدنظر نداریم
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: به علت محدودیت منابع آبی برای کشت باغات، توسعه زیادی را برای باغات کشور مدنظر نداریم.

ابوالقاسم حسن‌پور در اولین نشست ملی استان‌های خرماخیز که امروز، 7 مهرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در جهان کمتر از 10 درصد میزان تولیدات خرما صادر می‌شود. یعنی سالانه حدود 7.6 میلیون تن خرما در دنیا تولید می‌شود که از این رقم تنها 750 هزار تن صادر می‌شود و این امر نشانگر این است که محصول خرما در جهان شناخته‌شده نیست.

وی افزود: در سال 94 حدود یک میلیون و 65 هزار تن خرما در کشور تولید و از این رقم حدود 170 هزار تن به کشورهای دیگر صادر شد. یعنی بیش از 10 درصد کل تولیدات خرما صادرات داشتیم و در این زمینه باید از تمام افراد که بستر افزایش صادرات خرما را در دو سال اخیر فراهم کردند، تشکر کنیم.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: ما تلاش‌های بسیاری جهت افزایش مصرف خرما در کشور کردیم و در این زمینه از آموزش و پرورش و شهرداری تهران کمک خواستیم که البته خیلی متوجه این موضوع نشدند. در نهایت پیگیری‌های ما به نمایش دو برنامه در رسانه ملی منجر شد و توانستیم تا حدودی میزان مصرف خرما در کشور را افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: اولین برنامه ما افزایش میزان مصرف خرما در کشور است تا سلامتی جامعه تضمین شود. وزارت بهداشت و درمان چرا فقط باید به حوزه درمان بپردازد و این وزارتخانه باید تا حدودی نیز به مساله پیشگیری توجه کند و پیشگیری یعنی با افزایش سرانه مصرف خرما، سلامت در جامعه را ارتقا دهیم و باید روی این مسائل کار شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در شهرستان جهرم یک نخلدار با استفاده از پوشش توری توانست مقدار مصرف آب خود را کاهش دهد و طبق مطالعات اجمالی کارشناسان اعزام شده، میزان مصرف آب در نخلستان‌ها حدود 40 درصد کاهش یافته بود؛ بنابراین باید تحقیقاتی در زمین آثار استفاده از توری در نخلستان‌ها بر میزان مصرف آب انجام شود.

حسن‌پور با بیان این‌که در برنامه‌های خود اصلاح باغات را مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: طبق برنامه مربوط به معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته، 495 هزار هکتار از باغات کشور نیاز به اصلاح، بازسازی و جوان‌سازی دارند و همچنین در خصوص اصلاح نخیلات مسن و فرسوده جلساتی برگزار کردیم و تولیدکنندگان نهال نیز باید به اصالت نهال‌هایی که ارائه می‌دهند، متعهد باشند.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های وزارتخانه در بخش خرما تصریح کرد: ما به سراغ ارقامی رفتیم که بتوان صادر کرد و بازار جهانی یا حداقل بازار منطقه متقاضی این ارقام باشند. برای مثال رقم برحی در خوزستان، رقم پیارم و رقم مجول از این گونه ارقام هستند و رقم مجول نیز سازگاری نسبتا ًخوبی از خود نشان داده است.

حسن‌پور اظهار کرد: در چند سال گذشته توسط معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مقداری رقم مجول وارد و در سراسر کشور توزیع شد و تجارب کشت‌های محلی این رقم نشانگر این است که رقم مجول در تمام مناطق کشور سازگاری بسیار خوبی دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار