تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۱۳۲۶۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زکزاکی و همسرش نیاز به درمان فوری دارند
سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه تاکید کرده است که راهپیمایی‌های مسالمت آمیز در سراسر نیجریه و خصوصا "ابوجا" پایتخت تا محقق شدن خواسته‌های مردمی ادامه دارد.
"ابراهیم موسی" سخنگوی رسمی جنبش اسلامی نیجریه به بررسی آخرین وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی و تلاش ها برای آزادی او اشاره کرد و توضیح داد: در روز 22 سپتامبر هواداران و اعضای جنبش  اسلامی نیجریه به سمت ابوجا پایتخت حرکت کرده و با پیوستن برخی از اهالی شهر ابوجا  به آنان در یکی از نقاط مرکزی شهر راهپیمایی مسالمت آمیزی برپا کردند اما نیروهای پلیس و ارتش نیجریه به سرعت وارد عمل شده و راهپیمایان را به محاصره خود در آوردند.

سرکوب راهپیمایی های مسالمت آمیز در "ابوجا"

وی ادامه داد: این نیروها اقدام به شلیک گلوله های گاز اشک آور به سوی مردم کردند که باعث جراحت چندین نفر از راهپیمایان شد اما راهپیمایی تا رسیدن به نقطه ی از پیش تعیین شده ادامه یافت و پس از رسیدن به آن مردم صفوف راهپیمایی را ترک کردند. گفتنی است که تعدادی از هواداران جنبش اسلامی نیجریه در این راهپیمایی توسط نیروهای امنیتی به طور موقت بازداشت شدند. همچنینی 12 نفر که قصد ورود به شهر ابوجا و مشارکت در راهپیمایی را داشتند پیش از ورود به شهر در یکی از ایست های بازرسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند و پیش از آزادی به قید وثیقه، 5 روز زندانی شدند.

موسی همچنین در خصوص برپایی راهپیمایی مسالمت آمیز در ابوجا برای آزادی شیخ زکزاکی و شیعیان دربند گفت: صدها نفر دیگر از ایالت های "آداماوا" و "گامبی" شبانه و برای مشارکت در راهپیمایی مسالمت آمیز جنبش اسلامی نیجریه به سمت ابوجا به راه افتاده بودند اما نیروهای امنیتی مانع حرکتشان شده و بسیاری از آنان را بازداشت کردند، البته روز بعد نیروهای پلیس آنان را به شهرهایشان بازگرداندند اما جنبش اسلامی نیجریه با صدور بیانیه ای یورش نیروهای پلیس به معترضان را غیر قانونی اعلام کرد و آن را مخالف قانون اساسی کشور دانست.

وی در خصوص دلیل طولانی شدن مدت بازداشت شیخ زکزاکی و همراهانش و همچنین عدم برگزاری دادگاه گفت: مشکلی که جنبش اسلامی نیجریه دچار آن شد تعطیلات رسمی کشور بود، البته در 20 سپتامر یک جلسه دادگاه برگزار شد اما برگزاری مجدد آن به 5 اکتبر سال 2016 موکول شد.

او به سایر زندانیان عضو جنبش اسلامی نیجریه نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص 191 عضو جنبش اسلامی که در شهر کادونا زندانی هستند باید بگویم که روز 26 سپتامبر دادگاهی برای محاکمه آنان برگزار شد اما بررسی پرونده به آینده موکول شد.

راهپیمایی ها برای آزادی شیخ زکزاکی در سراسر نیجریه

ابراهیم موسی با تاکید بر اداممه راهپیمایی های مسالمت آمیز گفت: تاکنون راهپیمایی های مسالمت آمیز فراوانی در مراکز ایالت های مختلف نیجریه و به خصوص در 18 ایالت شمالی برگزار کرده ایم و به این کار ادامه خواهیم داد، و از امروز به بعد دامنه ی راهپیمایی هایمان را به مناطق مختلف "ابوجا" پایتخت می کشانیم و این کار را تا محقق شدن خواسته هایمان ادامه خواهیم داد.

وی در باره آینده جنبش اسلامی نیجریه گفت: ما به آینده امیدواریم و ایمان داریم که خداوند مارا در برابر ظالمان پشتیبانی خواهد کرد این اولین بار نیست که به شیخ زکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه تعدی می شود اما همواره ما پیروز نهایی بودیم و این بار نیز ما پیروز خواهیم شد زیرا در کنار حق و اهل البیت (ع) ایستاده ایم.

هیچ اتهامی به شیخ زکزاکی وارد نشده است

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه در پایان تاکید کرد: طی 9 ماه گذشته هیچ اتهامی به شیخ زکزاکی وارد نشده است و دولت نمی تواند اتهامی به او وارد کند و در نهایت راهی جز آزادی او ندارند. رسیدگی های پزشکی حق طبیعی شیخ زکزاکی است و او متاسفانه چشم چپ خود را بر اثر حمله نیروهای امنیتی هنگام بازداشت از دست داده است و چشم راست او نیز در آستانه نابینا شدن است.همسر شیخ زکزاکی نیز به رسیدگی پزشکی فوری نیاز دارد، زیرا گلوله ای که به نزدیکی نخاعش اصابت کرده هنوز خارج نشده است./ فرهنگ نیوز
:
:
:
آخرین اخبار