تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۳۲۷۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با برگزاری تجمعی
مردم رامهرمز خواستار جلوگیری از احداث سد و برداشت آب رودخانه «علا» شدند
مردم شهر و روستاهای در مسیر رودخانه «علا»، از دهستان «رود زیر» صیدون تا رامهرمز با برگزاری تجمعی خواستار جلوگیری از احداث سد و برداشت آب این رودخانه شدند
مردم شهر و روستاهای در مسیر رودخانه «علا»، از دهستان «رود زیر» صیدون تا رامهرمز با برگزاری تجمعی خواستار جلوگیری از احداث سد و برداشت آب این رودخانه شدند.

رودخانه علا که از کوه‌های «هفت‌چشمه» و «گندم‌کار» حوزه خوزستان سرچشمه می‌گیرد، قرن‌هاست که مسیری طولانی و پرپیچ‌وخم را طی می‌کند تا در مسیر طولانی خود شهرها و روستاهای زیادی را از نعمت آب خود بهره‌مند سازد.


سرچشمه های رودخانه علا

این رودخانه در سال‌های پربارانی، آوردهای بسیار زیادی را با خود همراه می‌آورد که منجر به تأسیس سنگ‌شکن‌های متعددی در مسیر این رودخانه از روستای صیدون گرفته تا رامهرمز شد.

رودخانه علا طی چند سال گذشته که سال‌های کم‌بارانی و خشک‌سالی را پشت سر گذاشته است آن خروش و هجوم سال‌های دور را که حتی در زمستان‌ها منجر به سیل می‌شد، ندارد و آرام و خاموش باریکه آبی را در دل خود در جریان دارد.

با احداث سد خاکی «جره» در بالادست این رودخانه در روستاهای «رود زرد» و احداث سد تنظیمی «زیر زرد» در رامهرمز آب وحشی این رودخانه برای همیشه مهار شد.


تجمع مردمی در جلوگیری از بردن آب رودخانه به استان کهگیلویه و بویر احمد

با توجه به کاهش شدید آب این رودخانه و خشک‌سالی و مشاهدات میدانی، مسؤولان منطقه «دیشموک» از استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث آب‌بند و نصب تا تأسیسات پمپاژ آب برای برداشت آب از این رودخانه هستند که در صورت بروز این اتفاق موجب کاهش شدید آب این رودخانه در پائین‌دست و تضییع حقوق مردم پائین‌دست رودخانه که طبق قانون مدنی و اساسی اولویت استفاده از این آب را دارند، می‌شود.

رودخانه علا در مسیر خود 30 هزار هکتار از انهار سنتی و موتورپمپ‌ها را دربر می‌گیرد و در پایین‌دست مسیر خود، رود فرعی صیدون، رود فرعی رود زرد و رود فرعی «ماماتین» به آن ملحق می‌شوند و وارد حوزه رامهرمز می‌شود.


با توجه به اینکه سرچشمه‌های رودخانه علا در خوزستان است، در یک بازده کوتاه بین 3 تا 4 کیلومتر از حوزه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد.

در این رابطه روز جمعه جمع کثیری از مردم دهستان‌های «رود زیر» و روستاهای تابعه، طلاور و حومه، میداوود و حومه، رود زرد و رامهرمز و رامشیر، کشاورزان و دامداران با تجمع در دهستان مربوطه خواستار آن شدند که از عملیاتی شدن این سد و برداشت از آب رودخانه علا جلوگیری شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار