تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۳۲۷۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پنج میلیارد ریال به مرمت پل باستانی دزفول اختصاص یافت
پل باستانی 1700 ساله مهمترین و ممتازترین اثر تاریخی دزفول است که بنای آن به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه بر سپاه روم ساخته شد
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: پنج میلیارد ریال برای مرمت پل باستانی این شهرستان اختصاص یافته است.

پل قدیم دزفول به عنوان یک راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال 263 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به کمک اسرای رومی بر روی رودخانه دز احداث شد.

حجت اله آریایی نیا روز شنبه افزود:کل اعتبار امسال به حوزه میراث فرهنگی دزفول 9 میلیارد ریال می باشد که به دلیل نیاز به بودجه بیشتر در حوزه میراث فرهنگی 1،5 میلیارد ریال دیگر نیز در قالب طرح یاری به این بخش اختصاص یافت .

وی با اشاره به اینکه بودجه دیگری نیز قرار است از سوی سازمان میراث فرهنگی به دزفول اختصاص یابد که هنوز قطعی نشده است گفت:این درحالی است که برای مرمت و بازسازی خانه های تاریخی دزفول که بالای 80 درصد پیشرفت دارند 23،5 میلیارد ریال اعتبار نیاز است .

آریایی نیا ضمن تقدیر از حمایت های فرماندار دزفول در حوزه میراث فرهنگی گفت:از این اعتبار پنج میلیارد ریال برای مرمت پل باستانی دزفول هزینه خواهد شد که امیدواریم با صرف این هزینه پل مرمت و پیاده روسازی شود و نمایشگاهی از صنایع دستی در حاشیه آن برپا شود تا قابلیت جذب گردشگر بیشتری داشته باشد.

وی افزود:تا پایان امسال همچنین مرمت و بازسازی خانه های سوزنگر،نیلساز،گلچین و قلمبر انجام خواهد شد این درحالی است که نگهداری از خانه های تاریخی هزینه های زیادی برای میراث فرهنگی به دنبال دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار کرد:در حال حاضر 80 بنای ثبت ملی در دزفول وجود دارد که تنها 6 بنا در تملک میراث فرهنگی و نیمه مخروبه هستند وبا توجه به اینکه کاربرد فوق العاده ای در گردشگری دارند باید از این ظرفیت ها برای توسعه گردشگری در دزفول استفاده کرد.

وی به تاکید بر ضرورت ورود خیرین به حوزه میراث فرهنگی گفت:تاکنون حدود 15 خانه تاریخی دزفول توسط میراث فرهنگی مرمت شده است ولی در حال حاضر سابات بیدلی در بازار قدیم دزفول نشست کرده که نیاز فوری به مرمت دارد.

آریایی افزود:علاوه بر این خانه ثبت ملی عدسی که در مسیر پروژه قائم دزفول قرار دارد نیز تخریب شده که نیازمند مرمت است.

وی در گفت و گو با ایرنا بناهای ثبت ملی شده در دزفول را شامل چهار تپه و محوطه جندی شاپور،33 مسجد،3 حمام ،هفت سابات،یک کاروان سرا،یک پل باستانی و یک کوره آجرپزی عنوان کرد و گفت:علاوه بر این 172 تپه و محوطه باستانی ثبت نشده ،22 اماکن متبرکه و امامزاده،چهار دژ،هشت روستای گردشگری و 68 تپه در محدوده جندی شاپور وجود دارد که با وجود باستانی بودن هنوز در فهرست آثار ملی قرار نگرفته اند.

وی همچنین به کشت دوباره زمین های کشاورزی در محدوده تپه های جندی شاپور خبر داد و گفت:با توجه به اینکه کشاورزان منطقه اقدام به کشت در محدوده جندی شاپور دزفول می کنند مقرر شده بود اراضی کشاورزی رفع تصرف شوند و در ازای این اراضی 100 هکتار به کشاورزان جهت کشت واگذار شود که تاکنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است ضمن اینکه مقرر شده بود از اهالی منطقه برای نگهداری و حفظ تپه های باستانی جندی شاپور استفاده شود که در این خصوص نیز اقدامی صورت نگرفته است .

وی به انبوه آثار باستانی و تاریخی شهرستان دزفول اشاره کرد و گفت:حفاظت از این آثار باستانی و تاریخی نیاز به نیروی انسانی بسیاری دارد و حفاظت از این آثار توسط هفت نیروی گشت میراث فرهنگی عملا میسر نیست .

وی هرگوه ساخت و ساز در محدوده بافت قدیم را غیرقانونی دانست و گفت:افراد بسیاری بدون اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز در محدوده های تاریخی دزفول می کنند که این امر موجب شکایت و پیگیری قانونی می شود و هزینه هایی برای میراث فرهنگی به همراه دارد.

پل ساسانی، محوطه جندی شاپور، موزه مردم شناسی دزفول، کهنه بازار، آسیاب های آبی و بافت قدیم دزفول مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته اند.

دزفول با آثار تاریخی و باستانی متعدد، ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری دارد.

شهر باستانی جندی شاپور، بافت آجری، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول به شمار می رود.

در محوطه های باستانی دزفول آثاری از دوره های مختلف تاریخ مشاهده شده است.

دزفول در فاصله 25 کیلومتری شهر باستانی شوش و 140 کیلومتری اهواز مرکز خوزستان واقع شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار