تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۱۳۲۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تیراندازی هوایی، قتل و کودکی که قربانی خرده‌فرهنگی غلط شد
تیراندازی هوایی در مجالس عروسی و عزا در شهرستان شوش همچنان قربانی می‌گیرد
تیراندازی هوایی در مجالس عروسی و عزا در شهرستان شوش همچنان قربانی می‌گیرد.

عروسی بود و صدای کِل و هلهله شادی و هزار آرزو، اما یک تیر هوایی، آخ گفتن یک کودک و جیغ و همهمه پس از آن، همه چیز را خراب ‌کرد.

این اتفاق در روستای «خلف مسلم» افتاد؛ دوا و درمان و اورژانسِ به کُما رفته شهرستان را بی‌خیال، آن کودک 12 ساله شوشی که از پشت بام، عروسی تماشا می‌کرد در بیمارستان نظام مافی این شهرستان مُرد!

مُرد تا به قربانیان این خرده‌فرهنگ شوم بپیوندد؛ سال‌هاست که اهل قلم درباره آن می‌نویسند و شیوخ و بزرگان عشایر در جایگاه خود آن را غلط فریاد می‌زنند، اما این قلم‌فرسایی‌ها و این فریادها و حتی خون دل خوردن‌ها، هیچکدام نتوانست جان این کودک 12 ساله شوشی را نجات دهد.

عامل این تیراندازی هوایی روز جمعه توسط پلیس آگاهی پاسگاه حسین آباد این شهرستان دستگیر شد، سرنوشت این جوان 22 ساله اکنون در دستان قانون و البته عذاب وجدانی است که هیچوقت رهایش نخواهد کرد.

اما ریشه این مشکلات کجاست؛ چرا جوانان علاقه به تیراندازی هوایی دارند؛ دلایل علاقه جوانان به این خرده فرهنگ غلط چیست؟ و سوالاتی از این قبیل که در فضای مجازی دست به دست می‌شوند!

برخی‌ها آن را نتیجه بیکاری عنوان می‌کنند و برخی‌ها علت اصلی آن را نبود رویکرد جامعه‌محور و فرهنگ‌سازی سازنده در شهرستان می‌دانند.

*رتبه امنیت شوش پایین است

امام جمعه این شهرستان پیش از این تذکر داده بود که امنیت شوش پایین آمده است؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد امام در این ارتباط می‌گوید: در حالی که شوش زمانی امن‌ترین شهرستان استان بود اما متأسفانه رتبه امنیت این شهرستان بسیار پایین آمده است.

وی تصریح می‌کند: شکایت‌هایی که از مردم مناطق مختلف شهرستان، در ارتباط با مسأله ناامنی شده است، یک پرونده قطوری را در دفتر ما تشکیل می‌دهد.

امام جمعه شوش با بیان اینکه ناامنی در شهرستان شوش بیداد می‌کند، یادآور می‌شود: هم از لحاظ نیرو و هم از حیث امکانات و تجهیزات، نیاز به یک عنایت ویژه در ارتباط با امنیت شهرستان شوش داریم.

*هشدار به عوامل ناامنی

سال گذشته بود که دادستان عمومی و انقلاب شوش از دستگیری 80 نفر از عوامل تیراندازی در مجالس عزا و شادی در طول سال را داده بود.

اما نکته جالب توجه در این دستگیری، کشف و ضبط 166 قبضه سلاح شکاری و جنگی و مقادیری فشنگ از این 80 نفر بود.

مصطفی نظری ضمن هشدار به عوامل ناامنی در شهرستان شوش تصریح می‌کند: حذف این فرهنگ غلط همچنان نیازمند تعامل و همکاری همه اقشار جامعه است.

وی با تاکید بر برخورد جدی با متخلفان و مجرمان و افرادی که به هر نحوی موجب رعب و وحشت و ناامنی در سطح شهرستان شوش می شوند بیان می‌کند: سلب آسایش، مزاحمت و خسارت به دیگران جرم تلقی شده، قابل پیگرد قضایی بوده و کیفر قانونی دارد.

*تأثیر رویکرد جامعه‌محور

اما آیا امکان کنار زدن این خرده‌فرهنگ غلط وجود دارد؟ رویکرد جامعه‌محوری در بخش فتح‌المبین از توابع شهرستان شوش باعث همراهی مردم این منطقه و کاهش 90 درصدی تیراندازی هوایی در مراسم‌های عزا و عروسی در سال‌های اخیر شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان شوش در این ارتباط گفت: بخش فتح‌المبین را می‌توان تنها بخشی در شهرستان شوش عنوان کرد که در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد کاهش چشم‌گیر و قابل ملاحظه تیراندازی در آن هستیم.

حمیدرضا بهاروند یادآور می‌شود: این دستاورد بزرگ حاصل حضور مستمر بخشدار فتح‌المبین، عوامل نیروی انتظامی و تلاش فرماندار به عنوان رئیس شورای تأمین شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: با وجود پراکندگی و گستردگی روستاها در این شهرستان، بخشداری‌ها در مسائل مختلف همواره کمک‌رسان نیروی انتظامی شوش بوده و هستند.

*غلبه بر خرده‌فرهنگ غلط تیراندازی

بخشدار فتح‌المبین نیز در این ارتباط اظهار کرد: تیراندازی هوایی مربوط به مراسم‌های عزاداری و عروسی در این بخش طی دو سال گذشته 90 درصد کاهش یافته است.

سیدجمیل موسوی با بیان اینکه فعالیت‌ها و اقدامات بسیاری در بخش فتح‌المبین به منظور کاهش تیراندازی و حوادث مرگبار در مجالس عزا و عروسی صورت گرفته است، افزود: تبلیغات محیطی، حضور در آیین‌های مختلف و مراجعات چهره به چهره، همراه کردن سران عشایر و طوایف منطقه و فرهنگ‌سازی بر اساس اصل جامعه‌محوری از جمله اقدامات بخشداری فتح‌المبین در این ارتباط بوده است.

تیراندازی‌ هوایی مجالس عروسی و عزا در خوزستان بارها منجر به شکل گرفتن حوادث ناگوار شده است. در این میان به نظر می‌رسد که فرهنگ‌سازی در کنار قوه قهریه می‌تواند تا حد قابل توجهی این تیراندازی‌های هوایی را کاهش دهد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار