تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۱۳۲۷۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
10 درصد مصدومان حوادث جاده ای کشور مربوط به ایلام، لرستان و خوزستان است
براساس گزارش پزشکی قانونی 10 درصد مصدومان حوادث جاده ای کشور مربوط به سه استان ایلام، لرستان و خوزستان است
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور گفت: براساس گزارش پزشکی قانونی 10 درصد مصدومان حوادث جاده ای کشور مربوط به سه استان ایلام، لرستان و خوزستان است.

سید حمید جمال الدینی شامگاه جمعه در دوره آموزشی مدیریت بحران در آبادان اظهار کرد: آمار کل مصدومان تصادفات جاده ای در پارسال نزدیک به 311 هزار نفر بود که نزدیک به 30 هزار نفر مصدوم آن به سه استان خوزستان، لرستان و ایلام مربوط است.

وی افزود: یک هزار و500 نفر از آمار فوتی های تصادفات جاده ای نیز در این سه استان بوده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور با اشاره به شعار 'هر خانواده یک امدادگر' گفت: برای رسیدن به خانواده آموزش دیده به 85 سال زمان نیاز داریم و تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر بیش از 100 سال طول می کشد و به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد در حالی که کل اعتبار آموزش های امداد و نجات در کشور 60 میلیارد ریال است.

جمال الدینی با بیان اینکه سیلی که در خوزستان آمد، یک عامل تحریکی قوی برای برگزاری دوره های مدیریت بحران داشت، اظهارکرد: مدل های مدیریت بحران باید نقد و آسیب شناسی، و نقاط ضعف و وقت آنها شناسایی شوند.

وی اضافه کرد: در هشت سال گذشته در عملیات امدادی بحث بر این بوده که عملیات امداد مبتنی بر شواهد تجربی باشد در حالی که امروزه علم، حکمت محور است و از فعالیت های دانش محور عبور کرده است.

وی گفت: باید به موضوعات مرتبط با بحران و حوادث چند بعدی نگاه کنیم و تسکین آلام بشری و اقدامات بشردوستانه را هم در آن بگنجانیم.

جمال الدینی ادامه داد: حکمت و خردمحوری به معنای نگاه چند بعدی به پدیده های مرتبط با حوادث است و باید به تمام ابعاد وجودی انسان نگاه کرد چون قسمتی از بعد سلامت، بخش اجتماعی آن است.

وی با اشاره به لزوم به کارگیری آمار و ارقام واقعی در حوادث، بیان کرد: آموزش مبتنی بر نیاز جامعه یعنی اینکه براساس آمار و ارقام واقعی اظهار نظر و قضاوت کنیم و مدیریت بحران بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیق امکانپذیر نیست.

وی افزود: آموزش های همگانی باید در مباحث مدیریت بحران گنجانده و به برنامه ملی تبدیل و آنقدر تکرار شود که دغدغه ملی شود و در هر خانوار باید یک نفر آشنا با کمک های اولیه وجود داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیاده روی زائرین اربعین حسینی(ع) اظهار کرد: یکی از سرفصل های این دوره سه روزه در خصوص مدیریت بحران تجمعات انبوه و جمعیت متحرک است که با توجه به نزدیک بودن برپایی اجتماع عظیم اربعین به ویژه در سه مرز شلمچه، چذابه و مهران، این موضوع در این دوره گنجانده شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور افزود: با توجه به اینکه هلال احمر به عنوان یکی از ارکان اساسی مدیریت بحران در کشور تلقی می شود، پرداختن به بحث بحران های مربوط به تجمعات انبوه، بسیار ضروری به نظر می رسد.

جمال الدینی با اشاره به درس های تلخ حادثه منا در خصوص تجمعات انبوه و جمعیت متحرک گفت: ایجاد آمادگی در عوامل موثر ارائه کننده خدمات امدادی و بهداشتی به زائران اربعین و پیشگیری از ایجاد سوانح و حوادث احتمالی ناشی از تجمع های انبوه در حرکت زائران اربعین از جمله مطالب این سرفصل درسی در دوره سه روزه مدیریت بحران سطح پایه بوده است.

این دوره از هفتم تا نهم مهر با حضور 80 نفر از مسئولان استانی و شهرستانی جمعیت هلال احمر استان های خوزستان، ایلام و لرستان در اردوگاه میثاق آبادان برگزار شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار