تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۱۳۲۷۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حذف قلیان از سفره خانه های دزفول
با توجه به ممنوع بودن عرضه قلیان در سفره خانه های سنتی بازرسی از آنها در دستور کار قرار گرفت و سه سفره خانه به دلیل عرضه قلیان پلمب شدند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول از حذف عرضه قلیان در سفره خانه های این شهرستان خبر داد و گفت:با توجه به ممنوع بودن عرضه قلیان در سفره خانه های سنتی بازرسی از آنها در دستور کار قرار گرفت و سه سفره خانه به دلیل عرضه قلیان پلمب شدند.

مهدیه توکلی روز شنبه در نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول به مناسبت چهارم مهر روز جهانی بهداشت محیط در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن هشدار نسبت به پائین آمدن سن استعمال قلیان و رواج آن بین بانوان افزودبا تلاش صورت گرفته تعداد 11 سفره خانه سنتی از قلیان پاک شده و برخورد با 2 سفره خانه دیگر طبق قانون در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به مضرات استعمال دخانیات افزود: شایع ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در دنیا دخانیات می باشد ضمن اینکه دخانیات دومین عامل مرگ و میر در دنیاست که می توان به راحتی با پیشگیری جلوی این مرگ و میر را گرفت.

وی گفت:متاسفانه در حال حاضر قبح استفاده از قلیان در جامعه ریخته شده و به عنوان یک تفریح درآمده و به جمع خانوادگی نیز کشیده شده است لذاباید جامعه با مضرات آن آشنا شود.

دکتر توکلی با بیان اینکه ضرر یک وعده قلیان 20 دقیقه ای معادل استعمال 70 تا 100 نخ سیگار است گفت:تنباکوهای صنعتی آلودگی هایی بیشتر از تنباکوهای سنتی دارند به طوری که در یک ارزیابی صورت گرفته از 75 نوع تنباکویی که توسط وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی مورد آزمایش قرار گرفت مشخص شد 80 در آنها حاوی مواد سرطان زا و دیگر مواد روان گردان است.

وی افزود:در ارزیابی دیگری که انجام شد 77 نوع تنباکو وارداتی در کشور مورد ارزیابی قرار گرفت که 100 درصد آنها دارای عوامل سرطان زا تشخیص داده شد و در برخی موارد حشیش و دیگر مواد مخدر نیز به تنباکوها افزوده شده است.

توکلی به ضرورت آموزش دانش آموزان در راستای مبارزه با دخانیات تاکید و اظهار کرد:در سال تحصیلی 95-94 آموزش های لازم جهت مبارزه با دخانیات به 16 هزار و 496 دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه ارائه شد که امیدواریم با آموزش های ارائه شده شاهد کاهش استعمال دخانیات در جامعه باشیم.

وی به جمع آوری یک هزار و 300 قلیان در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول در شهرهای شمالی خوزستان نیز اشاره کرد و افزود:در این خصوص 57 مکان غیرمجاز عرضه دخانیات پلمب و 30 مکان تبلیغات دخانیات نیز پاکسازی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین به کشف 11 هزار و 692 بسته سیگار قاچاق از سطح شهرهای دزفول ،شوش و گتوند اشاره کرد و گفت:آموزش جهت کاهش تقاضا در مدارس شمال خوزستان آغاز شده است.

وی همچنین از راه اندازی مرکز ترک دخانیات در دزفول خبر داد و گفت: در سایر شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز این مراکز امسال راه اندازی می شوند.

وی در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در شمال خوزستان نیز گفت:در سال 93 طرح پزشک خانواده در حاشیه شهرهای دزفول،شوش و گتوند اجرا شد و به ازای هر 2 هزار و 500 نفر یک مراقب سلامت در حاشیه این شهرها در نظر گرفته شد.

توکلی به افتتاح شش پایگاه در آبانماه امسال در سطح شهرهای شمالی خوزستان اشاره کرد و گفت:بین 120 تا 170 نیرو جهت اجرای طرح پزشک خانواده به کار گرفته شدند و 400 ساعت آموزش دیدند .

وی گفت:برای اجرای طرح پزشک خانواده در شهر با کمبود پزشک مواجه هستیم که امیدواریم تا آذرماه این مشکل رفع و جمعیت 800 هزار نفری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تحت پوشش این طرح قرار گیرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار