تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۳۲۸۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم اهواز:
اقدامات مقطعی راهکار مناسبی برای مدیریت ریزگردهای خوزستان نیست
نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از وضعیت بحرانی هوای خوزستان به دلیل افزایش ریزگردها، گفت: رفع ریزگردها که به معضلی جدی تبدیل شده عزم و اراده ملی می طلبد.
جواد کاظم نسب الباجی با تاکید بر اینکه انجام اقدامات مقطعی راهکار مناسبی برای مدیریت ریزگردهای خوزستان نیست، تصریح کرد: رفع  ریزگردهای خوزستان که به معضلی ملی تبدیل شده عزم و اراده ای ملی می طلبد و مستلزم انجام اقدامات دائمی است.

نماینده  مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت هوای خوزستان از آغاز مجلس دهم، گفت: از آغاز این مجلس ما پیگیری هایی را در این رابطه داشتیم که به همین منظور طی سه روز پیش آقای مخبر، رئیس بنیاد برکت اعلام کردند 200 هکتار از اراضی خوزستان را درختکاری خواهند کرد، همچنین به وزیر نفت دستور داده شد که تالاب هورالعظیم که یکی از کانون های ریزگردها است آبگیری شود تا از شیوع ریزگردها جلوگیری شود زیرا وزارت نفت برای حفاری نفت اقدام به خشکاندن تالاب های خوزستان کرده در این رابطه وزارت نفت هم قول مساعد دادند که با یک برنامه ریزی منظم و ویژه که لطمه ای به تالاب های هورالعظیم و هویزه نرسد اقدام به استخراج و حفاری نفت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: طبق پیگیری های به عمل آمده مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت ریزگردهای خوزستان وارد عمل شده و همچنین در برنامه ششم توسعه اعتبارات ویژه ای برای این منظور در نظر گرفته شود.

کاظم نسب الباجی افزود: در این رابطه مقرر شد سازمان منابع طبیعی برای رفع کانون های داخلی ریزگردها اقدام به کاشت نهال یا مالچ پالشی کند، البته هر چند مقرر شد چنین اقداماتی برای کاهش ریزگردها و آلودگی هوای خوزستان صورت بگیرد اما معتقد هستم تا زمانی که خانم ابتکار برنامه های دائمی و ویژه ای را برای رفع معضل ریزگردهای خوزستان در دستور کار قرار ندهد اقدامات مقطعی راه به جایی نخواهد برد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، با بیان اینکه اگر سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون عمل می کرد بدون شک مشکلات زیست محیطی خوزستان به ویژه معضل ریزگردها به درستی مدیریت می شد، تصریح کرد: این دستگاه اگر به صورت جدی از صدور مجوزهای غیرکارشناسانه که منجر به تخریب محیط زیست خوزستان می شود جلوگیری کند قسمت عمده ای از مشکلات زیست محیطی خوزستان مرتفع خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: این دستگاه اگر به صورت جدی پیگیر اخذ اعتبار یک درصد آلایندگی از فروش نفت و نیشکر بود بدون شک امروزه با مشکلات زیست محیطی زیادی در خوزستان مواجه نبودیم.

وی با انتقاد از اینکه تمامی مشکلات زیست محیطی استان خوزستان ناشی از بی توجهی و سوء مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است، تصریح کرد: در حالی در دنیا توجه به محیط زیست حرف اول را می زند که ما با بی توجهی تمام اقدام به تخریب محیط زیست می کنیم.

کاظم نسب با بیان اینکه بحران سد گتوند نتیجه سوء مدیریت ها است، تصریح کرد: ایجاد سدهای غیرکارشناسانه ضربه زیادی به محیط زیست خوزستان وارد کرده که مهمترین بحران شیوع ریزگردها بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با ابراز تاسف از اینکه استان خوزستان با وجود صنایع بیشمار نفت و گاز مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است، یادآور شد: در حالی که عملیات و اکتشافات نفتی موجب افزایش ریزگردها و مختل شدن زندگی مردم شده اما موسسات نفتی توجهی به رفع مشکلات زیست محیطی خوزستان نداشته و علاوه بر این بحران ریزگردها هم مورد غفلت و بی توجهی دولت واقع شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه به صورت جدی مشکلات زیست محیطی خورستان را پیگیری خواهیم کرد، یادآور شد: در طی جلساتی که با معاون برنامه و بودجه و همچنین دکتر لاریجانی رئیس مجلس در رابطه با مشکلات زیست محیطی خوزستان داشتیم مقرر شد رئیس مجلس در نشست امروز کمیسیون کشاورزی مهمان ما باشند که این مشکلات را به سمع و نظر ایشان برسانیم.

وی با بیان اینکه سوزاندن مزارع نیشکر در افزایش آلایندگی هوای اهواز، آبادان، شادگان و همچنین روستاهای اطراف اهواز دخیل بوده است، تصریح کرد: صنایع کشاورزی زمانی که اراضی مردم را گرفتند و زیر کشت نیشکر بردند قول دادند که از دستگاه های مجهیز و پیشرفته ای برای برداشت محصول استفاده کنند اما نه تنها این کار صورت نگرفته بلکه شاهد هستیم مسئولان برای اینکه برداشت محصول تسهیل شود و هزینه نکنند اقدام به سوزاندن برگ های نیشکر می کنند که انتشار دود ناشی از این سوزاندن باعث افزایش آلودگی هوای خوزستان شده است هر چند این صنایع باید 1 درصد آلایندگی را پرداخت کنند اما نسبت به این کار کوتاهی می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه بحران ریزگردها سلامتی مردم خوزستان را در معرض تهدید جدی قرار داده است، ادامه داد: دولت در حالی در مدیریت ریزگردهای خوزستان تعلل می کند که اکثر صنایع نفت و گاز کشور در این استان قرار داشته و در صورت دوام ریزگردها مردم اقدام به مهاجرت کرده و افراد به دلیل ریزگردها قادر نخواهند بود در این فضا مشغول شوند که با این شرایط اقتصاد کشور در معرض تهدید قرار می گیرد.

کاظم نسب با بیان اینکه تعطیلی مدوام در استان خوزستان به دلیل آلودگی هوا مشکلات اقتصادی زیادی را متوجه دولت می کند، تصریح کرد: تعلل دولت در مدیریت ریزگردها به طور کلی به ضرر دولت تمام می شود در حالی اگر در این راستا گام های اساسی بردارد متحمل هزینه های اقتصادی، آموزشی و بهداشتی ناشی از ریزگردها نخواهد شد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم تسریع در احداث بیمارستان تنفسی در اهواز تاکید کرد و یادآور شد: امیدواریم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دولت و بنیاد برکت در جهت هرچه سریع تر عملیاتی شدن احداث بیمارستان تنفسی برای رفع مشکلات تنفسی مردم گام های اساسی بردارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رفع دائمی معضل ریزگردهای خوزستان همت همگانی مجلس، دولت و تمامی دستگاه ها را می طلبد، تصریح کرد: اگر دولت عراق موضوع مالچ پاشی و کاشت نهال در بیابان های خود برای مدیریت ریزگردها را تقبل نمی کند بهتر است از طریق کانال های بین المللی وارد شده و این کشور را مجبور به این کار نماییم زیرا کاشت نهال خیلی هزینه بر نیست که این کشور نسبت به این کار تعلل می کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
کریم
|
United Arab Emirates
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
1
اگر قدرت داشتی جلوی بردن آب به اصفهانو میگرفتی
دلیله کیانی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
1
من با نظرشون موافقم و مسولین لطف کنند که راه چاره درپیش بگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
0
0
امیدوارم نمایندگان خوزستان در خصوص مشکل ریزگردها و آب شرب استان خوزستان اقدامات عملی بیشتری را انجام دهند. نمایندگان استان خوزستان بدانند هر حرکتی که به نفع مردم خوزستان باشد، مردم با قاطعیت از آنها حمایت کرده و در انتخابات های آینده برای آنها حماسه ای بینظیر ایجاد می کنند.
:
:
:
آخرین اخبار