تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۱۳۲۸۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۰ فیلم بهتر ساخته شده از سال ۲۰۰۰ به انتخاب منتقدان
سینما همیشه محملی برای بیان دردها و رنج‌های بشری بوده است و جالب این که قصه غم‌بار سرشت تلخ آدمی خاطراتی شیرین را رقم زده است تا آن جا که سینما را کارخانه رؤیاسازی نامیده‌اند و رؤیا یعنی امید و فقط در عین امیدواری است که نوع بشر برای خود فهرستی از بهترین‌ها مهیا می‌کند.

بخش فرهنگی خبرگزاری بی‌بی‌سی برای تهیه فهرستی از ۱۰ فیلم بهتر ساخته شده از سال ۲۰۰۰ از منتقدان عرضه سینما خواست تا فیلم‌های مورد نظر خود را اعلام کنند که در این خصوص ۱۷۷ منتقد به این درخواست بی‌بی‌سی پاسخ دادند. البته با اطلاعاتی که گردآوری شد حتی می‌توان ۱۰۰ فیلم برتر این قرن را نیز مشخص کرد.

در فهرستی که تدوین شد اسامی فیلم‌های پر هزینه نیز دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان از فیلم "ای‌آی: هوش مصنوعی"، "شهسوار سیاه" و نیز عناوینی از فیلم‌های خانه هنر مانند "عمو بون‌می که می‌تواند زندگی گذشته‌اش را به یاد آورد" و "گم شده در ترجمه" نام برد.

منتها هیچ یک از این فیلم‌ها جزو ۱۰ فیلم بهتر قرار نمی‌گیرند.

فیلم‌هایی که در ادامه مطلب نام آنها برده می‌شود، ۱۰ فیلم بهتر قرن بیست و یکم به انتخاب منتقدان سینما و حاصل نظرسنجی خبرگزاری بی‌بی‌سی است.

۱۰. جایی برای پیرمردها نیست (ساخته جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۷)

10-no-country-for-old-men-joel-and-ethan-coen-2007.jpg

این فیلم که اقتباسی از رمانی به قلم کورمک مک‌کارتی است جوایز اسکار در بخش کارگردانی و فیلم‌نامه‌نویسی را برای جوئل و اتان کوئن به ارمغان آورد. همچنین برنده جایزه بهترین فیلم‌برداری شد و جایزه بهترین نقش مکمل مرد را در نقش آنتون چیگور از آن خاویر باردم کرد.

۹. جدایی نادر از سیمین (ساخته اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)

9-a-separation-asghar-farhadi-2011.jpg

«جدایی نادر از سیمین» نخستین فیلم ایرانی است که توانست جایزه بهترین فیلم زبان خارجی اسکار را دریافت کند. این فیلم نگاهی دارد به یک خانواده که باید بین رفتن از ایران و آغاز زندگی جدید و یا ماندن در همان کشور و نگه‌داری از پدر پیر پدر خانواده که دچار بیمار آلزایمر است، تصمیم بگیرد.

۸. یی یی: یک عدد یک و یک عدد دو (ساخته ادوارد یانگ، ۲۰۰۰)

8-yi-yi-a-one-and-a-two-edward-yang-2000.jpg

در این فیلم داستان زندگی یک خانواده طبقه متوسط جامعه در تایپه دستمایه قرار می‌گیرد و ضمن آن سه نسل بررسی می‌شود.

۷. درخت زندگی (ساخته ترنس مالیک، ۲۰۱۱)

scaling_terrence_malicks.jpg

«درخت زندگی» نگاهی است رژف‌کاوانه به پسر جوانی که معصومیت خویش را از دست می‌دهد و کارگردانش، ترسن مالیک، را موفق به نامزدی بهترین کارگردانی اسکار کرد.

۶. درخشش ابدی یک ذهن پاک (ساخته میشل گوندری، ۲۰۰۴)

6-eternal-sunshine-of-the-spotless-mind-michel-gondry-2004.jpg

میشل گوندری در این فیلم منحصر بفرد عاشقانه که گرایش علمی ـ تخیلی نیز دارد، کلمات فیلم‌نامه‌ای از چارلی کافمن را به تصویر کشیده است.

۵. پسرانگی (ساخته ریچارد لینکلیتر، ۲۰۱۴)

5-boyhood-richard-linklater-2014.jpg

ریچارد لینکلیتر برای ساختن یکی از جاه‌طلبانه‌ترین فیلم‌های سبک روایی آمریکا ۱۱ سال دوربین فیلم‌برداری خود را خاموش و روشن کرد! در این فیلم، الار کولترین (بازیگر) در برابر دیده‌گان ما رشد می‌کند و در خلال دوره بلوغ خود در نقش شخصیتی به نام میسن در تگزاس ظاهر می‌شود.

۴. شهر اشباح (ساخته هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)

4-spirited-away-hayao-miyazaki-2001.jpg

«شهر اشباح» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ژاپن است و تنها فیلم پونمایی ژاپنی است که جایزه بهترین فیلم پونمایی اسکار را از آن خود کرده است. این شاهکار میازاکی قصه دختر جوانی است که سر از جهان اشباح درمی‌آورد و می‌بیند که انسان‌ها در این جهان به حیوان تبدیل می‌شوند.

۳. خون به پا خواهد شد (ساخته پل تامس اندرسن، ۲۰۰۷)

3-there-will-be-blood-paul-thomas-anderson-2007.jpg

دانیل دی ـ لوییس، که برنده جایزه اسکار برای بازیگری است، نقش یک سرمایه‌دار خیلی مهم نفت را در آستانه ورود به قرن بیستم در این فیلم حماسی پل تامس اندرسن بازی می‌کند.

۲. در حال و هوای عشق (ساخته وونگ کار وای، ۲۰۰۰)

Picture_5.png

وونگ کار وای، در مقام کارگردان، در این فیلم به سبک کلاسیک خود موردی را واکاوی می‌کند که ضمن آن زندگی دو همسایه را روایت می‌کند و مشلات و مسایل بین آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۱. جاده مالهالند (ساخته دیوید لینچ، ۲۰۰۱)

hrdp-1103-01-o-mulholland-drive-road-vintage-photo.jpg

همین که دیوید لینچ دریافت که نمی‌تواند به مثابه کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی ظاهر شود، رو به ساخت فیلم‌های سینمایی آورد. لینچ در فیلم‌های خاص خود معانی متفاوتی را از دل واقعیت بیرون می‌کشد و به رؤیا پیوند می‌زند و برعکس. فیلم «جاده مالهالند» حکایت دوستی زنی است (لورا هارینگ) که به تازگی به بیماری فراموشی دچار شده‌ با زنی (نوآمی واتس) عاشق بازیگری که سعی دارد به او کمک کند.

همه منتقدان این فهرست معتقدند که این فیلم، بهترین فیلم ساخته شده در قرن حاضر است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار