تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۱۳۲۹۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرمت خانه تاریخی خلج در دزفول
رئیس اداره نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول گفت:خانه تاریخی خلج قصاب از بناهای ثبت ملی شده دزفول مرمت و بازسازی شده است
رئیس اداره نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول گفت:خانه تاریخی خلج قصاب از بناهای ثبت ملی شده دزفول مرمت و بازسازی شده است.

خانه تاریخی خلج قصاب واقع در محله قلعه ،کوچه مجدیان از آثار تاریخی دزفول می باشد که با شماره 7589 ثبت ملی شده است.

مسعود شامدیل روز سه شنبه افزود: خانه تاریخی خلج قصاب از خانه های تاریخی دوره قاجار می باشد که به دلیل عوامل طبیعی و نبود سکنه به مرور زمان دچار آسیب شده برخی قسمت های آن تخریب شده بود.

وی افزود:با همکاری شهرداری و اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول 500 میلیون ریال برای مرمت و بهسازی این خانه تاریخی در سال جاری هزینه شد و اکنون عملیات خاکبرداری و بازسازی شبستان انجام شده و خطر ریزش دیوارهای منتهی به گذر و پیاده روهای آن رفع شده است.

رئیس اداره نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول گفت:با جذب اعتبار از سوی میراث فرهنگی اقدام بعدی جهت رواق بندی و ایوان خانه خلج قصاب نیز انجام خواهد شد.

شامدیل افزود:حدود 104 خانه تاریخی ثبت ملی در دزفول وجود دارد که از این تعداد 50 خانه نیاز به بازسازی و مرمت دارند زیرا با گذر زمان و تخریب بر اثر عوامل طبیعی این خانه های تاریخی دچار خسارت و ریزش می شوند که نیاز است هر هفت سال یکبار مرمت و بازسازی شوند.

وی گفت:هفت سال پیش 23 خانه تاریخی دزفول مرمت و بهسازی شد و در حال حاضر نیز 20 خانه تاریخی در حال ریزش هستند که نیاز فوری به بهسازی و مرمت دارند که به میراث فرهنگی گزارش شده است.

رئیس اداره نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول ضمن تقدیر از همکاری اداره میراث فرهنگی با شهرداری در جهت مرمت بافت قدیم گفت:امسال 40 میلیارد ریال توسط شهرداری به مرمت بافت قدیم که شامل گذرها و خانه های تاریخی است اختصاص یافته است که در این راستا هزینه خواهد شد.

شهرستان دزفول با دارا بودن بیش از 200 هکتار بافت قدیم به شهر بناهای آجری معروف است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار