تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۳۳۰۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مناظره داغ معاونان کلینتون و ترامپ
معاونان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نخستین و تنها مناظره انتخاباتی خود، ضمن بیان اولویت های سیاسی،اقتصادی،اجتماعی رئیس جمهوری آتی در طیف گسترده ای از موضوعات متنوع مانند بهبود معیشت مردم آمریکا،حمله نظامی به کره شمالی، دیکتاتورخواندن پوتین، طرح ترور البغدادی برای مقابله با تروریسم،بستن مرزهای آمریکا ، بر اتهام های مطرح علیه کلینتون و ترامپ نیز پافشاری کردند.

مناظره قرار بود در 9 بخش و هر یک به طول 10 دقیقه برگزار شود. مجری مناظره هر بخش را با یک پرسش آغاز کرد و قرار بود تا شرکت کنندگان هر یک با دو دقیقه فرصت به پرسش های وی پاسخ دهند. همچنین قرار بود زمان باقی مانده برای بسط موضوعات مطرح شده مورد استفاده قرار گیرد.

البته برنامه مناظره آن گونه که طراحی شده بود پیش نرفت و تیم کین و مایک پنس معاونان کلینتون و ترامپ بارها سخنان یکدیگر را قطع کرده و موضوعات دیگری را مطرح کردند. این موضوع سبب شد برخلاف مناظره قبلی ریاست جمهوری آمریکا که کلینتون و ترامپ در آن شرکت داشتند، جلسه مناظره با بی نظمی پیش رود و شرکت کنندگان با دخالت های متعدد خود حین اظهارات دیگری، پراکندگی زیادی در موضوعات مطرح ایجاد کنند به گونه ای که 'ایلِین کیهانو' مجری شبکه CBS News که میزبان این مناظره بود،ضمن ابراز گلایه مندی از عدم پاسخگویی کامل به سوال ها از سوی طرفین، بارها این موضوع را به دو طرف تذکر داد و از آنها خواست تا ضمن حفظ زمان بندی ،در نوبت خود به پرسش ها پاسخ دهند.
این مناظره به وقت ایران، بامداد چهارشنبه 14 مهرماه ساعت 4:30 صبح آغاز و ساعت 6 به پایان رسید.تک مناظره نامزدهای معاون اولی ریاست جمهوری آمریکا در دانشگاه لانگ وود ایالت ویرجینیا انجام شد. میزبان این مناظره یکی از مجریان شبکه تلویزیونی سی بی اس بود و خانواده های دو نامزد، مقام های حزبی و یکی از پسران دونالد ترامپ در میان حضار دیده شدند. 
این مناظره را شبکه های مختلف تلویزیونی آمریکا به صورت زنده پخش کردند و در جریان آن نامزدها به بیان برنامه های گروه خود در زمینه اقتصاد، تروریسم، مهاجرت، امنیت سایبری و سیاست خارجی پرداختند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 8 نوامبر-18 آبان- برگزار می شود. 

 آشنایی با مناظره کنندگان
«تیم کین» سناتور ایالت ویرجینیا و معاون هیلاری کلینتون (نامزد حزب دمکرات) با «مایک پنس» فرماندار ایالت ایندیانا و معاون دونالد ترامپ (نامزد حزب جمهوریخواه)مناظره کردند.
پنس برای نخستین بار است که به فرمانداری ایالت ایندیانا منصوب شده و سابقه بیش از یک دهه فعالیت در سنای آمریکا را دارد.
کین هم رئیس سابق کمیته بین المللی حزب دمکرات و سناتور فعلی است که سابقه فعالیت به عنوان فرماندار ایالت ویرجینیا و شهردار ریچموند، مرکز این ایالت را هم در کارنامه دارد.

مشروح مناظره :
**کین: اولویت دمکرات ها بهبود معیشت مردم آمریکاست
تیم کین در ابتدای مناظره قبول وظیفه معاونت ریاست جمهوری در کنار هیلاری کلینتون را امری مهم و افتخار آمیز دانست. وی گفت که کلینتون نه تنها به دنبال دستیابی به اقتصادی قوی است، بلکه اهمیت روابط با متحدان آمریکا را به اندازه قدرت نظامی مهم می داند.
وی با اشاره به سابقه بلند مدت فعالیت در سطوح مختلف سیاسی آمریکا، هدف اصلی کارزار انتخاباتی حزب دمکرات را بهبود زندگی شهروندان دانست.
کین، ترامپ را متهم کرد که کارزار انتخاباتی خود را با توهین به مردم مکزیک و شایعه پراکنی درباره محل تولد اوباما آغاز کرده و مدعی شده که اوباما در آمریکا متولد نشده است.

** پنس: آمریکا تضعیف شده و اقتصاد نابسامانی دارد
مایک پنس نیز ابتدای مناظره گفت: اکنون برهه زمانی بسیار مهمی در تاریخ آمریکاست و اگر من معاون اول رئیس جمهوری آمریکا شوم، یک عمر تجربه کنگره و فرمانداری را در اختیار خواهم داشت. 
وی ادامه داد: بحران خاورمیانه و بخش بزرگی از جهان در دوران وزارت خارجه کلینتون پیش آمد و در دوران او روسیه گستاخ شد و به اوکراین چشم دوخت؛ اکنون آمریکا در جهان تضعیف شده و اقتصاد نابسامانی دارد؛ بنیاد کلینتون کمک های مالی از دولت ها و افراد خارجی دریافت کرد؛
عراق را داعش برداشته است چون کلینتون نتوانست در مورد وضع نیروهای آمریکایی در عراق مذاکره کند. 
وی در مورد اقتصاد آمریکا گفت: در دولت اوباما بدهی داخلی دو برابر شده است. 
پنس با ذکر موفقیت خود در فرمانداری ایندیانا به افزایش مالیاتها در دوران فرمانداری تیم کین در ایالت ویرجینیای اشاره کرد و وی را فرد مناسبی از این لحاظ برای کلینتون و همانند وی دانست. پنس گفت که کلینتون و معاون او هر دو مایل به افزایش مالیاتها هستند که در ویرجینیا جواب نداد؛ آنها می خواهند برنامه خدمات درمانی اوباما را ادامه دهند؛ برنامه ای که حتی بیل کلینتون نیز آن را عجیب و غریب خوانده است؛ تیم کلینتون با معادن ذغال سنگ مخالفند. 
وی افزود: ما باید در انعقاد قراردادهای خارجی اولویت را به کارگران آمریکایی دهیم تا بتوانیم بدهی کشور را کاهش دهیم. 
پنس تأکید کرد که تیم کلینتون مایل به دخالت بیشتر دولت در اقتصاد هستند و اقتصاد آمریکا اوضاع نابسامانی دارد.

** کین : برنامه اقتصادی ترامپ به رکود منجر می شود 
در ادامه، کین در دفاع از عملکرد هیلاری کلینتون در زمان تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا سخن گفت و توقف فعالیت های اسامه بن لادن رهبر القاعده، ساماندهی و خروج نظامیان آمریکایی از عراق، توافق هسته ای با ایران (که به زعم او مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شده) و افزایش ذخایر هسته ای روسیه را از چالش های دوره نخست ریاست جمهوری اوباما در عرصه سیاست خارجی برشمرد.
وی در ادامه سخنان خود به انتقاد از ترامپ پرداخت و وی را به فرار مالیاتی و تلاش برای اعمال معافیت مالیاتی برای اقلیت ثروتمند جامعه آمریکا متهم کرد و گفت که برنامه های اقتصادی او در نهایت به یک رکود بزرگ اقتصادی همچون 10 سال پیش منجر خواهد شد.
کین، طرح اقتصادی هیلاری کلینتون را در پنج بخش تشریح کرد ؛نخست سرمایه گذاری در زمینه صنعت، زیرساخت ها و انرژی پاک، لزوم توجه ویژه به سرمایه های انسانی و وضعیت مالی و تحصیلی دانشجویان، افزایش عدالت اجتماعی از طریق افزایش حداقل دستمزد و برابری حقوق زنان، کمک به توسعه کسب و کار های کوچک و معافیت مالیاتی برای طبقه متوسط جامعه آمریکا.

** پنس: سیاست های کلینتون در مورد مهاجران غیرقانونی است
پنس در زمینه امنیت و مسایل نژادی آمریکا، گفت: نیروهای پلیس بهترین های جامعه آمریکا هستند و نیروهای انتظامی از ترامپ حمایت کرده اند. 
وی از اینکه برخی از هر حادثه ای برای تضعیف پلیس استفاده می کنند، انتقاد کرد و از تیم کلینتون خواست تا از هر فرصتی برای تخریب پلیس و زدن اتهام تبعیض نژادی به آنان استفاده نکنند.
پنس افزود: ما باید اصلاحات قضایی در زمینه عدالت جنایی انجام دهیم؛ نیروی انتظامی این کشور جان خود را هر روز به خطر می اندازند و ما نیازمند رهبری قوی برای حمایت از آنان هستیم.
وی در زمینه پایان دادن به مهاجرت غیر قانونی گفت که کلینتون می خواهد به وضع فعلی و مرزهای باز ادامه دهد. به دلیل سیاستهای ترامپ است که مرزبانان آمریکا برای نخستین بار در تاریخ آمریکا از او و نامزد ریاست جمهوری آمریکا حمایت کردند. 
پنس با اشاره به سخنان کلینتون که نیمی از هواداران ترامپ را مایه تأسف خوانده بود، آن را نشانه توهین های ستاد کلینتون علیه هواداران ترامپ دانست و هر گونه توهین ستاد ترامپ را رد کرد.
وی، سیاستهای کلینتون را منجر به عفو مهاجران غیر قانونی دانست و تأکید کرد که اخراج مهاجران غیر قانونی جنایتکار در وهله نخست خواهد بود و علاوه بر ساخت دیوار مرزی اعمال قوانین مهاجرتی و مرزی در زمره دیگر برنامه های ترامپ خواهد بود.

**کین: ترامپ هنوز اظهارنامه مالیاتی اش را منتشر نکرده است
کین در مقام انتقاد از ترامپ گفت: نخستین وعده او در سال 2014 این بود که اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر می کند. این نخستین خلف وعده اوست. وی در زمان دیگری گفته بود؛ اینکه اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده، باعث می شود که «باهوش» به نظر برسد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود جمهوریخواهان را به تلاش برای خصوصی سازی صنعت بیمه همگانی و تامین اجتماعی متهم و تأکید کرد که حتی زمانی که جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا از این ایده دست کشیده بود، پنس و برخی از دیگر سناتورهای آمریکایی بر آن پافشاری می کردند.
کین با اشاره به خشونت های اخیر در آمریکا و شکل گیری جوی منفی علیه افسران پلیس این کشور، بر لزوم تحکیم روابط جامعه و پلیس تاکید کرد و آن را در اولویت برنامه های کلینتون دانست. 
کین گفت که خود از حامیان متمم دوم قانون اساسی آمریکا ( قانون مالکیت سلاح ) است اما باید نظارتی جدی بر مالکان سلاح وجود داشته باشد و سابقه آن ها به دقت مورد بررسی واقع شود. 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به ادبیات سخیف ترامپ اشاره کرد و گفت : این فردی است که مردم مکزیک را مجرم و متجاوز خوانده بود. زنان را با الفاظی همچون سگ و خوک خطاب قرار داده و گفته بود که یک قاضی فدرال تنها به علت تبار مکزیکی خود لیاقت رسیدگی به پرونده او را ندارد. ترامپ همان فردی است که ملیت اوباما را زیر سوال بوده بود.
کین در پاسخ به اظهارات پنس درباره اینکه هیلاری کلینتون زمانی حامیان ترامپ را 'مشتی مایه تاسف' خطاب کرده بود، گفت که کلینتون فردای آن از این بابت ، اظهار تاسف کرده بود، اما کسی تا به حال ندیده است که ترامپ حتی بابت یکی از اظهارات خود عذرخواهی کند.

**پنس: کلینتون باید برای ایمیل ها محاکمه می شد 
مایک پنس معاون ترامپ گفت که آمریکا امنیت کمتری در مقایسه با روزی که اوباما سر کار آمد دارد و کلینتون نتوانست که در زمینه باقی ماندن نیروهای آمریکایی با عراقیها مذاکره کند و در نتیجه القاعده عراق تبدیل به داعش شد که بخش بزرگی از آن کشور را تصرف کرد. این دولت خلائی در عراق ایجاد کرد که منجر به پیدایش داعش شد. وی با انتقاد از توافق هسته ای مدعی شد اوباما در توافق هسته ای 150 میلیارد دلار به ایرانیها داد. 
وی در زمینه مبارزه با تروریسم گفت که اصلاح قوانین مهاجرتی و گزینش شدید افراد ورودی به آمریکا از جمله برنامه های ترامپ است تا افرادیکه در بخش های تروریسم زده جهان قرار دارند وارد آمریکا نشوند. وی افزود که آلمان به تازگی سه پناهجوی سوری را در ارتباط با تروریسم بازداشت کرد. 
وی در زمینه امنیت سایبری گفت که باید به یاد داشت که کلینتون سرور شخصی در خانه خود داشت که منجر به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا شد و هر کس دیگری جای کلینتون بود محاکمه نظامی می شد. 
پنس گفت که آمریکا باید از غیر نظامیان حلب حمایت کند و پوتین با استفاده از سیاستهای کلینتون برای نزدیکی به سوریه جسور شده است. 
وی افزود: ما باید مانند روسیه و چین نیروهای نظامی خود را تقویت کنیم. باید مناطق امنی در سوریه ایجاد کنیم تا غیرنظامیان از حلب خارج شوند. اگر وضع به این منوال پیش رود آمریکا باید آماده استفاده از نیروی نظامی برای جلوگیری از اقدامات اسد شود. 

**کین: فقط کلینتون می تواند با چالش تروریسم مبارزه کند 
تیم کین در پاسخ به این سوال که تهدید تروریسم در جهان امروزی را چگونه ارزیابی می کند، گفت : تهدید تروریست از سویی به علت مرگ بن لادن و برنامه هسته ای ایران مهار شده است و از سویی دیگر همچنان چالش های بسیاری وجود دارد. 
وی با بیان اینکه کلینتون تنها کسی است که می تواند بر این چالش ها غلبه کند، به تشریح برنامه های نامزد حزب دمکرات برای مقابله با گروه های تروریستی پرداخت که عبارتند از : ترور ابوبکر البغدادی سرکرده داعش، قطع راه های کمک های مالی به گروه های تروریستی، اخلال در شبکه های اطلاعاتی آنها در فضای مجازی و همکاری با متحدان آمریکا در منطقه. 
وی ترامپ را متهم کرد که نه تنها برنامه مشخصی برای مبارزه با داعش ندارد، بلکه حتی نمی تواند یک جدال توئیتری با ملکه زیبایی آمریکا (آلیسیا ماچادو) را بدون دردسر به پایان برد.
وی گفت که ترامپ افکار خطرناکی دارد و دوست دیکتاتور هایی 'نظیر پوتین' است. وی با بیان اینکه فرق میان پوتین و اوباما، فرق بین دیکتاتوری و رهبری است، گفت که ترامپ در اظهار نظری عجیب پوتین را رهبری شایسته تر از اوباما خوانده است.
کین گفت که ترامپ گمان می کند که می توان با تجهیز کره جنوبی، ژاپن و عربستان سعودی به تسلیحات هسته ای، دنیای امن تری داشت.
--نظر ترامپ در مورد استرداد مهاجران تمسخر آمیز است
کین سیاست های ترامپ درباره استرداد مهاجران را تمسخر آمیز خواند و تاکید کرد که دولت کلینتون مهاجران را بر مبنای سابقه آنها گزینش و پذیرش خواهد کرد نه دین و ملیت آنها. 
وی تاکید کرد که می توان با همکاری شرکت های آمریکایی سابقه مهاجران را به درستی بررسی کرد.
وی گفت که اهمیت همکاری با متحدان آمریکا در این زمینه برجسته است ؛ آن هم در شرایطی که ترامپ بارها سازمان های جمعی همچون ناتو را مورد تهاجم قرار داده است.
-- ترامپ لیاقت فرماندهی ارتش امریکا را ندارد 
کین بار دیگر اظهارات خود را درباره ولادیمیر پوتین تکرار و تاکید کرد که روابط تجاری ترامپ با روسیه به شدت موضع او را در این رابطه تحت تاثیر قرار داده است.
کین گفت وقتی که شما نمی توانید تفاوت رهبری و دیکتاتوری را تشخیص دهید، لیاقت فرماندهی ارتش آمریکا را ندارید.هیلاری گرچه پوتین را تحسین نمی کند، اما می داند که چگونه برای کاهش ذخایر اتمی با روسیه مذاکره و حتی حمایت روس ها را برای تحریم ایران جلب کند.
معاون نامزد حزب دمکرات درباره موضوع احتمال دو دهه معافیت مالیاتی ترامپ که توسط نشریه نیویورک تایمز افشا شده بود، گفت که این دو دهه، حادثه تروریستی 11 سپتامبر را هم شامل می شود.
کین افزود : در شرایطی که کلینتون در کمپین جمع آوری کمک های مالی برای کمک به قربانیان حادثه 11 سپتامبر فعالیت می کرد، ترامپ به دنبال راهی برای فرار مالیاتی بود.

**پنس :آمریکا باید تسلیحات هسته ای خود را به روز کند، باید مناطق پرواز ممنوع در سوریه ایجاد کنیم 
معاون ترامپ در مورد اهداف اصلی دولت وی گفت: آمریکا باید تسلیحات هسته ای خود را به روز کند. من در زمان کنگره با دیگر همکاران شدیدترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کردیم. وی مدعی شد با پایان توافق هسته ای راه بر آنان برای دستیابی به سلاح هسته ای باز است و به تازگی نیز به آنان پول پرداخت شده است. 
پنس ادعا کرد: کلینتون در ابتدای وزارت خود گفت که اولویت وی بازسازی روابط با روسیه است که منجر به تجاوز روسیه به اوکراین و نفوذ آن کشور در ایران شد. 
--ایران در پی توافق هسته ای روابط نزدیکی با روسیه دارد 
در حالیکه دولت آمریکا متهم به ایجاد و حمایت از گروههای تروریستی القاعده ، طالبان و داعش است پنس مدعی شد: ایران حامی تروریسم است و در پی توافق هسته ای روابط نزدیکی با روسیه دارد و روزی که ایران چهار زندانی آمریکایی را آزاد کرد 400 میلیون دلار از طرف آمریکا دریافت کرد. آمریکا از روسیه قویتر است و اقتصاد آمریکا نیز از هر لحاظ از اقتصاد فاسد روسیه قویتر است. 

**پنس : آمریکا باید با حضور نظامی از پیشرفت برنامه هسته ای کره شمالی جلوگیری کند
وی در پاسخ به سوالی در زمینه جلوگیری از اقدامات هسته ای کره شمالی گفت که باید با افزایش حضور نظامی آمریکا مانع از این رفتار کره شمالی شویم. وی افزود که بنیاد کلینتون دهها میلیون دلار از کشورها و افراد خارجی دریافت کرد تا راهی برای دخالت این افراد و دولتها در سیاست داخلی آمریکا باشد. 
وی در واکنش به اتهامات تیم کین در مورد بنیاد ترامپ گفت که بنیاد ترامپ خصوصی است و از طرف دیگر تنها 10 درصد از دریافتی های بنیاد کلینتون صرف امور خیریه شده است.

** کین: تصمیم برای حمله به کره شمالی با رئیس جمهوری است / از همکاری چین برای مقابله با کره شمالی استفاده می شود
کین درباره پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون گفت که این پرونده مختومه شده و اف.بی.آی به این نتیجه رسیده که تمامی فعالیت های کلینتون در زمان تصدی وزارت خارجه در راستای منافع آمریکا بوده است. 
کین با بیان اینکه بنیاد کلینتون یک سازمان غیرانتفاعی است اما فعالیت های ترامپ کاملا تجاری است، ترامپ را به پنهان کاری متهم کرد و گفت که علت اینکه او از انتشار اظهارنامه مالیاتی خودداری کرده است، بحث تضاد منافع است. 
کین که مرتب صحبت هایش را نیمه تمام رها می کرد و به موضوع دیگری می پرداخت در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روسیه گفت : ترامپ حتی در جریان تهاجم روسیه به اوکراین نبود. وی زمانی گفته بود که از هرگونه نفوذ روسیه در اوکراین جلوگیری خواهد کرد.
کین در پاسخ به سوال مجری برنامه که چنانچه دولت آمریکایی اطلاعاتی داشته باشد که نشان بدهد کره شمالی در آستانه شلیک یک موشک مجهز به تسلیحات هسته ای است که می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد، آیا در واکنش نظامی پیش دستی می کند یا خیر، گفت : این تصمیم بر عهده رئیس جمهوری خواهد بود و او با استناد به صحت اطلاعات ارائه شده تصمیم نهایی را اتخاذ می کند. اما قطعا باید به این موضوع واکنش نشان داد.
وی گفت که دیپلماسی فعلی آمریکا به نحوی بوده است که حتی چین دارای حق وتو را برای تصویب بسته های تحریمی علیه کره شمالی با خود همراه کرده است، حتی در شرایطی که برخی تحریم ها علیه شرکت های چینی است.
وی افزود : روابط آمریکا با چین رقابتی و چالش برانگیز است و در مواردی همچون کره شمالی نیاز به همکاری با چین خواهیم داشت.
کین با بیان اینکه کلینتون جسارت محکوم کردن برخی موارد همچون وضعیت حقوق بشر در چین را داشته است، گفت که در عین حال ترامپ بیش از 650 میلیون دلار به بانک ها از جمله بانک های چینی بدهکار است و این موضع او را در قبال چین تضعیف می کند.
--کین در بخش های پایانی مناظره اما بحث نگاه خاص ترامپ به جامعه زنان آمریکا را به میان آورد و با اشاره به اختلاف ها در رابطه با سقط جنین گفت که زنان باید هر یک در این زمینه صاحب اختیار باشند. وی تاکید کرد که ترامپ بارها خواستار قانون مجازات در این رابطه شده است که واکنش پنس را به دنبال داشت. 
--وی در پاسخ به سوال پایانی مجری مناظره که برای اتحاد آمریکا پس از اعلام نتایج انتخابات چه برنامه ای خواهد داشت، با بر شمردن موقعیت های مشابه و سابقه خوب کلینتون در این زمینه به خصوص در زمان فعالیت در سنای آمریکا گفت : این همان شعار کارزار انتخاباتی ما بوده است.

** پنس:با سیاست های کلینتون در مورد زنان مخالفم
پنس در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر اعتقاد در زندگی خود گفت که حیات انسان مقدس و محترم دانست و بر خلاف سیاستهای کلینتون که حامی سقط جنین است با آن مخالفم. وی همچنین اتهام کین در مورد حمایت ترامپ از مجازات زنانی که به سقط جنین مبادرت می ورزند را تکذیب کرد. 
پنس در پاسخ به آخرین سوال مجری در مورد متحد ساختن آمریکا در صورت پیروزی گفت: اکنون زمان چالش برانگیزی برای آمریکا است و اقتصاد نا بسامان است و با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و صرفا 'تغییر' می تواند مردم را متحد سازد. وی افزود: مردم می خواهند تا از نیروی نظامی حمایت شود و اقتصاد بهبود یابد. زمانی که ترامپ رئیس جمهور شود مردم خواهند دید که تغییر واقعی پس از دهه ها در آمریکا رخ خواهد داد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار