تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۳۳۱۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یوسفی در نطق میان‌دستور:
دولتمردان نسبت به حل پدیده گردوغبار خوزستان اهتمام ویژه‌ای وزرند
نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان اینکه اگر خطر پدیده گرد و غبار از دشمنان خارجی بیشتر نباشد کمتر نیست،‌ گفت:‌ توجه ویژه دولتمردان به منطقه خوزستان به عنوان سد اول امنیتی و اقتصادی کشور بسیار ضروری به نظر می‌رسد
همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور امروز چهارشنبه خود اظهار داشت: اگر خطر پدیده گرد و غبار از دشمنان خارجی بیشتر نباشد کمتر نیست. اهمیت این پدیده در حال پیشرفت به حدی است که در قرن 21 به یکی از مشکلات جهان و غرب آسیا و اکثر مناطق ایران تبدیل خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه غرب آسیا و ایران در مسیر کمربند گرد و غبار قرار دارد. امروزه حیات استان‌های غرب کشور به ویژه خوزستان به طور جدی تحت تاثیر گرد و غبار است و مردم خوزستان که در زمان جنگ تحت بمباران گلوله‌های توپ و خمپاره بودند امروز تحت آماج پدیده‌ای بدتر به نام گرد و غبار هستند. پدران و مادران خوزستانی که در زمان جوانی خود در ایام جنگ تحت شرایط سخت جنگی بوده‌اند امروز در سنین میان‌سالی و سالمندی باید نگران مسائل مهمی همچون اشتغال فرزندان خود و تهدید سلامت خودشان و آنها به علت پدیده گرد و غبار باشند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: امروز خوزستان به عنوان سد اول امنیتی و اقتصادی کشور به شدت تحت تاثیر این پدیده نامیمون است و مردم شریف خوزستان به عنوان مرزداران وفادار در طول تاریخ کشورمان امروزه شاهد از بین رفتن زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و امنیتی خود به واسطه این پدیده هستند؛‌ لذا توجه ویژه دولتمردان به منطقه خوزستان به عنوان سد اول امنیتی و اقتصادی کشور بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

یوسفی ادامه داد: هر گونه اخلال در این سد مطمئنا به بقیه نقاط کشور تسری خواهد یافت و قوی‌تر بودن خوزستان به عنوان نقطه فوق استراتژیک باعث باز تولید مضاعف امنیت و ثروت ملی و جهش شاخص‌های توسعه در کشور خواهد شد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: پدیده گرد و غبار دارای کانون‌های داخلی و خارجی است. کانون‌های نیازمند ورود جدی دستگاه دیپلماسی خارجی است و به این دلیل به این دستگاه دیپلماسی خارجی علاوه بر مباحث سیاسی باید در مباحث مهمی مانند محیط زیست و اشتغال ورود کند. متاسفانه کانون‌های داخلی گرد و غبار که بنا به آمار 20 تا 35 درصد منابع گرد و غبار را تشکیل می‌دهند در حال حاضر به حال خود رها شده‌اند و بنا به بررسی‌های انجام شده کنترل این کانون‌ها سهم بسزایی در کنترل پدیده گرد و غبار خواهد داشت.

این نماینده در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کانون‌های داخلی  گفت: لازم به ذکر است که علل داخلی مانند سدسازی‌های غیرکارشناسی و انتقال آب بین حوزه‌ای و خشکاندن تالاب‌ها جهت استخراج نفت و برداشت غیرکارشناسی آب زیرزمینی و تغییر الگوی کشت و فرسایش خاک موثر بوده‌ اند.

«متاسفانه این علل هنوز ادامه دارد و تا وقتی که حل نشود چه بسا این پدیده نه تنها کنترل نشود بلکه در آینده نه چندان دور شدیدتر می‌شود و فلات ایران را فرا می‌گیرد. امروزه متاسفانه با موضوع انتقال آب بین‌حوزه‌ای مواجه هستیم که این موضوع باعث شدیدتر شدن پدیده گرد و غبار شده است. در کنار این علل شاید خطرناک‌ترین موضوع در این مورد انفعال مسئولان و عدم سیاست مشخص در مشکلات زیست‌محیطی باشد.»

یوسفی ادامه داد: برای برون‌رفت از وضعیت انفعال فعلی اتخاذ تصمیمات جدید در عرصه ملی لازم است زیرا که با توجه به محیط زیست شکننده ایران مطمئنا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی کشور در آینده نه چندان دور مشکلات محیط زیست خواهد بود.

وی در خاتمه محوریت قرار گرفتن برنامه‌های زیست‌محیطی در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور، ایجاد الزامات قانونی جهت افزایش اقتدار سازمان محیط زیست و ایجاد قدرت حاکمیتی برای، متعهد کردن دستگاه‌های ذیربط برای انجام وظایف مربوطه و تدوین سیاست‌های جامع زیست‌محیطی، فعال شدن دستگاه دیپلماسی خارج و اجرای طرح‌های ملی زیست‌محیطی با استفاده از فاینانس خارجی را از جمله موارد پیشنهادی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی اعلام کرد.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
0
از نمایندگان استان خوزستان بخاطر پیگیری مشکلات استان خوزستان تشکر می کنیم و امیدواریم که شاهد اقدامات عملی در این خصوص باشیم. نمایندگان خوزستان باید بطور جدی مسئله احیای هورالعظیم و انتقال آب کارون و کرخه را پیگیری کنند.
:
:
:
آخرین اخبار