تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۱۳۳۵۴۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل محیط زیست خوزستان:
تنها 20 درصد درختان کونوکارپوس اهواز هرس شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مصوبه شورای سلامت استان برای پیشگیری از تنگی نفس های پائیزه در اهواز در زمان بارندگی گفت: شهرداری اهواز تاکنون فقط 20 درصد از درختان 'کونوکارپوس' سطح شهر را به منظور پیشگیری از تنگی نفس هرس کرده است.
تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پائیزی از سال 1392 آغاز شد و پائیز این سال ها بیش از 60 هزار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی اتفاق افتاده است.

18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی شد و در نهایت آلرژی ناشی از گرده افشانی گیاهان تشخصی داده شده و درخت 'کونوکارپوس' به عنوان متهم اصلی این عارضه از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی معرفی شد اگر چه گروه باغبانی دانشگاه شهید چمران و شهرداری اهواز هنوز این مطالعات را نپذیرفته است.

شورای سلامت خوزستان در آخرین نشست خود مصوب کرد که تا دهم مهر امسال شهرداری اهواز درختان کونوکارپوس سطح شهر را هرس کند تا از گلدهی و گرده افشانی این گیاهان جلوگیری شود.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با وجود مصوبه شورای سلامت، در خوشبینانه ترین حالت فقط 20 درصد درختان کونوکارپوس سطح شهر اهواز هرس شده است.

وی افزود: لزوم هرس درختان کونوکارپوس بالای چهار متر تاکنون چندین بار به شهرداری اهواز ابلاغ شده است اما بازدیدهای میدانی نشان می دهد که در بسیاری مناطق همچون جاده های ساحلی، بوستان جنگلی فولاد و مناطقی همچون شهرک نفت، فرهنگ شهر، زیتون کارمندی، ملی راه و کوی فرهنگیان حتی یک درخت هم هرس نشده است.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مسئول تحقیقات تنگی نفس معرفی شده است افزود: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین نشست شورای سلامت به طور رسمی اعلام کرد که عامل اصلی مشکلات تنفسی گرده گیاهی است ولی عوامل آلاینده دیگر مانند فلرهای نفتی (مشعل ها)، یا خودروها و یا ریزگردها آن را تشدید می کند.

وی نقش کونوکارپوس در بروز تنگی نفس اظهار کرد: یکی از گیاهانی که گرده زیادی تولید می کند و در اهواز به صورت انبوه کاشته شده کونوکارپوس است که زمان گل دهی آن آبان ماه و همزمان با اولین بارندگی هاست.

به گفته وی این گونه بیش از 10 سال پیش وارد اهواز شده و در سطح وسیعی کشت شده و بخش اعظمی از آنها ظرف پنج سال پیش به گل دهی رسیده است.

لاهیجان زاده با تاکید بر اهمیت تراکم در مباحث زیست محیطی گفت: شاید اگر کونوکارپوس 50 درصد سطح فعلی کشت می شد این اتفاق نمی افتاد اما باید توجه داشت که توان پذیرش محیط بسیار اهمیت دارد و اگر تراکم زیاد شود محیط به حالت اشباع می رسد.

وی اظهار کرد: قرار بود به عنوان اولین اقدام، شهرداری ها در شهریور ماه این گیاهان را هرس کنند و بر همین اساس الگو و دستورالعمل هرس کردن آن نیز توسط دانشگاه شهید چمران اهواز تهیه و ابلاغ شده است.

مدیرکل امورشهری استانداری خوزستان اما با انتقاد از محیط زیست خوزستان گفت: نماینده این اداره در بازدید میدانی از سطح شهر برای ارزیابی میزان هرس کونوکارپوس ها تایید کرده است که حدود 50 درصد از درختان به طور متوسط هرس شده اند.

پیمان کاظمی نژاد افزود: در صورتی که محیط زیست نسبت به عملکرد شهرداری معترض است نباید نماینده این اداره صورت جلسه را امضا می کرد.

*هیچگونه مطالعات علمی وجود ندارد

معاون خدمات شهری شهردار اهواز نیز در این باره گفت: به دلیل حجم بالای درختان کونوکارپوس در سطح شهر عملیات هرس کردن به کندی پیش می رود.

علیرضا حلاج با بیان اینکه فقط درختانی که به گلدهی می رسد باید هرس شوند اظهار کرد: حدود پنج درصد از درختان فضای سبز اهواز به گلدهی می رسد و نیاز به هرس کردن دارد و مابقی درختان کونوکارپوس در حالت پرچین یا فرم دهی هستند که به دلیل هرس مداوم اصولا گلدهی نخواهند داشت.

وی افزود: در جلسه ای که در اداره کل امور شهری استانداری برگزار شده شهرداری های مناطق اهواز مکلف شده اند که هرس کاری درختان را با سرعت بیشتری انجام دهند.

حلاج همچنین تاکید کرد: هرس کاری درختان کونوکارپوس بر اساس مصوبه شورای سلامت استان انجام می شود این در حالی است که شهرداری اهواز هنوز نپذیرفته عامل اصلی تنگی نفس اهوازاین درختان هستند.

وی تصریح کرد: معتقدیم دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطالعه ای در این زمینه نداشته و تنها یک فرضیه ارائه کرده است زیرا حتی یک نسخه از مطالعات به شهرداری ارائه نشده است بنابراین مصوبه ای در این خصوص در شهرداری نداریم.

حلاج افزود: نباید به نابودی درختان کونوکارپوس در اهواز دامن بزنیم زیرا این گیاه هم اکنون غالب پوشش گیاهی و نمای زیبای شهر است که در صورت تخریب لطمه جدی به چهره اهواز وارد می کند.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حسن ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
1
آقای حلاج با شروع شدن اولین باران ها در اهواز باز هم اینجور میتونید حرف بزنید؟؟مگه یادتون رفته پارسال مردم اهواز تو بارندگیها به حالت خفگی و مرگ میرفتن؟حتی به فرض اینکه یه فرضیه هم باشه شهرداری موظفه برای رفاه حال مردم مظلوم اهواز درختان رو هرس کنه.هر چند که با توجه به عملکرد بسیار بسیار ضعیف شهرداری کلانشهر اهواز نمیشه انتظاری بیش از این داشته باشیم!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
0
0
شهر زشت باشه بهتر از اینکه مردم خفه بشن اهواز بدون و درخت و با درخت زشته شهرداری یه سال بیاد کامل این درخت ها هرس کنه اگه مشکل تنگی نفس حل نشد بعد زیر بار نره اینطور راست و دروع محیط زیست هم معلوم میشه
هواشناسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
1
سسلام

واقعا متاسفم برای مردم خوزستان

مسولین هر حرف بی پایه ای بزنند مردم باور میکنند.

کجاست یک برگ از مطالعه انجام شده ؟ بگذارید مردم ببینند مگر نه اینکه تمام مقالات حساس کشورهای پیشرفته در دسترس است آنوقت برای یه همچین مطالعه ای حتی یک صفحه منتشر نشده؟؟؟؟؟

سالهاست که محیط زیست پشت دیوار فرضیه های من دراوردی، افکار عمومی و توقع مردم خوزستان را به بی راهه میبرد.

هنوز دستگاهی مسخره ای که با هزینه هنگفت قرار بود از روسیه وارد کنند و به اصطلاح جلوی گردوغبار را بگیر را فراموش نکردیم.

جای تاسف دارد که حالا مسبب این موضوع صنایع بزرگ آلاینده نفت و گاز و نیشکر .. نشده و برای ندادن کوچکترین امتیازی به خوزستان پای یک درخت در میان باشد که مردم چیزی نگویند و همین فضای سبز کوچک هم از بین برود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
0
0
بعنوان یک کشاورز، خوزستانی و زاده این آب و خاک و دارای تجربه و تخصص در کشاورزی و محیط زیست....الودگی هوا و حجم گسترده تنگی نفس فقط و فقط گازهای خارجه از سوختن فلرهای نفتی در استان می باشد که در ترکیب با آب باران در اولین بارندگی بصورت اسید و خورنده گلو و دستگاه تنفسی بجان مردم افتاده....توجه داشته باشید فقط هنگام اولین بارندگی این موضوع حاد هست؟؟؟؟دقیقا نشان میده اگه علت آلودگی دانه گرده درخت بود خب باید قبل از بارندگی و از طریق باد هم اثر آلرژیکش رو نشان بدهد که دقیقا چنین چیزی مشاهده نشد.......اگه امسال بارندگی با تاخیر اتفاق بیفته و از دوره گرده افشانی این درخت عبور کنه و باز مردم دچار خفگی شدند باز میخواین چه توجهی بیاورند
:
:
:
آخرین اخبار