تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۱۳۳۵۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
دولت موظف است مستضعفین را در راس قرار دهد
70 درصد دانش‌آموزان با معلولیت، در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و دولت موظف است مستضعفین را در راس قرار دهد
مشاور رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: 70 درصد دانش‌آموزان با معلولیت، در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و دولت موظف است مستضعفین را در راس قرار دهد.

 دکتر سعیدی در نشست تخصصی آموزش تلفیقی - فراگیر که روز گذشته در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فراگیری یک بحث بسیار وسیع در ارتباط با آموزش و پرورش است و در واقع می‌خواهد کمک کند که کیفیت یادگیری دانش آموز را در نظام آموزش و پرورش افزایش دهد.

وی یادآور شد: البته  این یک بحث جهانی است که از دهه 1980 میلادی در دنیا مطرح شده و پایه آن به سال 1960 میلادی بر می‌گردد. در بعضی از کشورها دانش‌آموزان معلول را در مدارس عادی ثبت‌نام می‌کردند و با بررسی‌های لازم در دهه 1980 میلادی به این نتیجه رسیدند که فراگیرسازی آموزش باید اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش قصد دارد که شعله عشق به یادگیری را در قلب دانش‌آموزان که از اهداف‌های مهم در جهان است را به وجود آورد؛ برای ایجاد عشق به یادگیری باید تلاش شود و به معلمان آموزش داده شود که چطور به دانش آموزان آموزه‌های لازم را انتقال دهند.

مشاور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: پدران و مادران نباید در انتخاب نوع آموزش و پرورش برای فرزندان خود بر دیگران حق تقدم داشته باشند زيرا و بايد قانع شوند که به ضرر دانش‌آموزان تمام می‌شود.

وی افزود: نکته اصلی این است که در آموزش و پرورش، معلمان اخلاق را به دانش‌آموزان آموزش دهند اما جایگاهی برای تمرین آن در نظر نگرفته‌اند و معلمان موظف هستند این محیط را برای دانش آموزان فراهم کنند.

سعیدی گفت: 70 درصد دانش‌آموزان با معلولیت، در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند و دولت موظف است بیشتر به آن‌ها بها دهد و مستضعفین را در راس قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش محور توسعه است؛ بنابراین اگر در آموزش نتوانیم به خوبی اقدام کنیم در توسعه هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.

مدارس تراز برنامه آموزش تلفیقی - فراگیر طراحی شود

همچنین جمشید کمایی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان در این نشست اظهار کرد: آموزش تلفیقی - فراگیر در آموزش و پرورش جهان یک ضرورت است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به عنوان دستگاه متولی آموزش عمومی، باید مهارت‌های زندگی را در کنار توانمندی‌ها از جمله آموختن، نوشتن و حساب کردن به دانش آموزان بیاموزد. اگر آموزش مهارت‌های زندگی اتفاق نیافتد، شاید آموزه‌های دانش‌آموزان چندان کاربرد نداشته باشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: وصف آن زمانی معنا پیدا می‌کند که تبدیل به مهارت‌های زندگی شود و دانش‌آموز بتواند در زندگی روزمره از آن بهره‌های لازم را ببرد.

کمایی افزود: برای باهم زيستن عموماً تفکیک کردن معنا نخواهد داشت؛ زیرا اگر در قالب جداسازی، تفکیک و طبقه‌بندی عمل شود، آموختن برای باهم زیستن هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

وی همچنین پیشنهاد داد که در استان‌ها یا مناطقی از استان، مدارس تراز برنامه تلفیقی - فراگیر تعریف شود و گفت: این مراکز باید با در نظر گرفتن جمعیت آن بخش، با کمک نوسازی مدارس و تغییراتی در طراحی مدارس ایجاد  و با آموزش نیروی انسانی و تأمین تجهیزات مورد نیاز، یک مدرسه تراز برای برنامه تلفیقی - فراگیر باشد.

کمایی تصریح کرد: تجهیزاتی از جمله تجهیزات توانبخشی، پشتیبانی و مددکاری برای این مدارس، نیاز است و باید کمک شود تا این مدارس ساخته شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار