تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۳۳۹۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افزایش آب‌بها و اجاره زمین، چالش جدی بخش کشاورزی
افزایش بی رویه تعرفه اجاره زمین های دولتی و چند برابر شدن نرخ آب بها به چالش جدی بخش کشاورزی دزفول در سال 95 تبدیل شده است
افزایش بی رویه تعرفه اجاره زمین های دولتی و چند برابر شدن نرخ آب بها به چالش جدی بخش کشاورزی دزفول در سال 95 تبدیل شده است.

از منابع محلی تعرفه اجاره زمین های کشاورزی دولتی در دزفول در سال جاری بعضا تا 500 برابر افزایش یافته به طوریکه کشاورزی در این زمین ها مقرون به صرفه نیست.

از سویی نرخ آب بهای زمین های کشاورزی زیر پوشش شبکه آبیاری نیز در سال زراعی جاری با افزایش چند برابری همراه بوده است که این افزایش اعتراض کشاورزان شمال استان خوزستان را به دنبال داشته است.

کشاورزان شمال خوزستان در حالی شاهد این افزایش بی رویه اند که خسارت وارده به بخش کشاورزی منطقه ناشی از سیل فروردین ماه امسال تاکنون پرداخت نشده و کشاورزان از این بابت با مشکل جدی مواجه اند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی دزفول با انتقاد از افزایش بی رویه تعرفه اجاره زمین و آب بهای کشاورزی گفت:نرخ اجاره بهای اراضی کشاورزی دولتی امسال تا 500 درصد افزایش یافت و کشاورزان دزفولی را با مشکلات زیادی مواجه کرده و با این افزایش کشاورزی در زمین های اجاره ای دولتی مقرون به صرفه نیست.

بهمن دریکوندی با تاکید بر اینکه افزایش اجاره بها و آب بهای کشاورزی آنها را از عقد قرارداد منصرف می کند افزود:طبق قانون از 30 سال پیش مقرر شده زمین های کشاورزی دولتی به کشاورزان واگذار شود ولی نه تنها به قانون عمل نشده و اراضی کشاورزی به کشاورزان واگذار نشده است بلکه هرساله کشاورزان با افزایش اجاره بهای بی رویه روبرو می شوند که ناچار به پرداخت آن می باشند.

وی گفت:بی مسئولیتی برخی مدیران و اجرا نشدن قانون باعث شده کشاورزان همچنان متضرر شوند و توان ادامه کشت نداشته باشند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزان دزفول اظهار کرد:در حال حاضر پیگیری در این رابطه صورت گرفته و در حال انجام است و طبق آخرین نشست ها نظر اداره امور اراضی در این رابطه مثبت است و قول داده اند جهت تعدیل اجاره بهای زمین های دولتی کشاورزی اقدام کنند.

دریکوندی در خصوص افزایش آب بهای کشاورزی نیز گفت:سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده با وجود چندین بار مکاتبه جهت ارسال قیمت محصولات کشاورزی که بر اساس آن قیمت آب بها تعیین می شود اداره کل جهاد کشاورزی قیمت ها را ارسال نکرده و این امر موجب تعیین تخمینی آب بها از سوی سازمان آب و برق خوزستان شده است.

وی افزود:در حال حاضر قیمت محصولات از سوی اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان ارسال شده و بزودی قیمت نهایی آب بهای کشاورزی تعیین و ابلاغ خواهد شد.

وی با قدردانی از تعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان با کشاورزان گفت:با همکاری این شرکت ،کشاورزان بدون قرارداد اقدام به کشت محصولات کشاورزی کرده اند که جای تقدیر دارد.

شهرستان دزفول دارای 90 هزار هکتار زمین کشاورزی است که سالانه سه میلیون تن محصول از این زمین ها برداشت می شود.

نبود بازار مناسب داخلی و میسر نبودن صادرات محصولات کشاورزی منطقه به خارج از کشور به دلیل مشکل مجوز مرز هوایی فرودگاه دزفول از دیگر مشکلات عمده بخش کشاورزی شمال استان خوزستان می باشد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار