تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۳۴۰۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی خوزستان برای استقبال از زئران
جزئیاتی از اقدامات انجام شده در مرزهای خوزستان/ شرایط مهیااست
مرزهای خوزستان هم اکنون آماده استقبال از روزهای پر تب و تابی است که زائرانی از سراسر ایران برای حضور در مراسم باشکوه اربعین حسینی در کربلا آنها رقم می زنند
تا چند روز دیگر در هر مسیری در خوزستان که قدم می گذاری فقط بوی عاشقی به مشام می رسد، عطری که دل‌انگیز و سرمست از کربلاست و رد پایی که نشان از دلدادگی لایتناهی کربلاییان دارد، تا چند روز آینده دیگر شمیم «منیت» به مشامت نمی‌رسد و تا دوردست‌ها فقط صدای یکرنگی افراد پیر و جوان و مرد و زن است که با در دست گرفتن یک پرچم متبرک از رنگ سرخ شهادت کربلا را نمایان و مسیری را دنبال می‌کنند که به منزلگه عشاق می‌رسد.

خیل عظیم کربلاییان امسال نیز بنا به رسم دیرینه عاشقی‌شان به اباعبدالله‌الحسین(ع) و خاندان مطهرش، دل به دریایی مقدس در مرزهای کشور زده، با پای بندگی، قدم در خاک کربلا می‌گذارند تا ندای یکرنگی عشق و بندگی‌ خود را به این خاندان به اثبات برسانند.

هر ساله درست همین حوالی است که کاروان های عشق راهی کربلای معلی می شوند تا خالصانه و از نزدیک برای نخستین و یا چندمین بار مرقد آقا اباعبدالله الحسین(ع) را زیارت کنند و جان و دلی تازه تر. کاروان های چند نفره و یا چند صد نفره با عزمی راسخ و عشقی لبریز از نام و یاد شهدای دشت کربلا، دل را رهسپار مرز و دیاری می کنند که جز با نوای «یا حسین» شنیده نمی شود.

هر ساله در ایام محرم و صفر، زمزمه های باز شدن مرز کربلا از سوی مرز شلمچه و چذابه شنیده می شود و مسئولان در تکاپو برای برنامه ریزی اقدامات لازم در این خصوص می شوند تا این سفرهای زیارتی به سهولت انجام پذیرد و مشکلی گریبانگیر زائری نشود. زائران نیز از اقصی نقاط کشور در انتظار چنین روزهایی هستند و از کوله باری که بر دوش داشته و بار سفری که بسته اند به خوبی می توان حال و هوایشان را دریافت.

البته زوار کم و بیش با مشکلاتی هم مواجه می شوند که رفع این موانع با سیاست های مسئولان، گاهی زود و گاهی با تاخیری غیرقابل انتظار روبه رو می شود اما با وجود همه این خستگی ها، عاشقان اباعبدالله دست از تصمیمشان برای عزیمت به کربلا برنمی دارند و بسیاری پیاده و تعدادی هم سواره به سوی حرم امام حسین(ع) عازم می شوند.

در همین راستا مسئولان نیز با تکاپو و تلاش شبانه‌روزی برای رفع مشکلات ریز و درشت زوار دست از کار نکشیده و تا جایی که ممکن است راه را برای پیاده‌های منزلگه عشق و امید هموار می سازند.

به توصیه های پلیس عمل شود

در همین زمینه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان با تشریح توصیه های مختلف برای زائران عتبات عالیات از آنها خواست به این توصیه ها عمل کنند.

«سرهنگ علی قاسمپور» اظهار کرد: از تمامی زائران عتبات عالیات تقاضا داریم که هنگام اعزام از تحویل گذرنامه و مدارک هویتی و کارت ملی به افراد ناشناس جدا پرهیز کنند. همچنین در صورت مفقود شدن مدارک مذکور، مراتب را در اولین فرصت به مراجع ذیصلاح اعلام و تقاضای صدور المثنی کنند تا ضمن پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی افراد سودجو، مسئولیتی متوجه آنها نشود.

وی افزود: زائران باید در حفظ و نگهداری اسناد مسافرتی از جمله گذرنامه، روادید، قبض عوارض خروج از کشور و بلیط تردد، دقت لازم را داشته باشند و از همراه داشتن گذرنامه به غیر از در موارد ضروری اجتناب کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه صدور گذرنامه المثنی به جای گذرنامه مفقود و مخدوش مستلزم بررسی و انجام تشریفات اداری طولانی است، در همین راستا زائران باید در حفظ و نگهداری آن نهایت دقت را داشته باشند.

سرهنگ قاسمپور بیان کرد: هنگام ثبت نام برای تورهای سیاحتی و اعزام به عتبات عالیات، تنها از آژانس های معتبر سیاحتی و زیارتی که دارای مجوز سازمان حج و زیارت هستند، استفاده شود.

وی توصیه کرد که زائران به تاریخ اعتبار گذرنامه و درج ورود و خروج از کشور هنگام تردد از مرزهای زمینی کشور دقت لازم را داشته باشند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان عنوان کرد: زائران باید در حفظ و نگهداری «مانیفست» بیانیه های پخش شده بین زائران  عتبات عالیات و روادیدهای دسته جمعی کوشا باشند.

وی تأکید کرد: هوشیاری و دقت نظر مسافران و زوار عتبات عالیات هنگام مسافرت به خارج از کشور مانع از بروز اتفاقات ناگوار می شود البته از به همراه داشتن زیور آلات، ارز اضافی و مدارک شخصی نیز خودداری کنند.

قاسمپور یادآور شد: برخی کشورها قرص های اعصاب، فنوباربیتال، والیوم و غیره را مواد مخدر تلقی کرده و مانند مصرف کنندگان مواد مخدر با حاملان آنها برخورد قانونی می کنند، بنابراین زائران باید از حمل چنین قرص هایی جدا خودداری کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان ادامه داد: کسانی که در خارج از کشور مرتکب اعمال خلاف قانون از قبیل سرقت، کلاهبرداری، خرید و فروش مواد مخدر، ولگردی، فساد اخلاقی و سایر اعمال خلاف شئونات اسلامی می شوند، از خروج مجددشان جلوگیری می شود.

به زائران توصیه می شود احترام به قوانین بین المللی و الزامات داخلی سایر کشورها، از جمله توجه به علائم و تابلوهای هشدار، عدم عکسبرداری از مناطق طبقه بندی شده کشور مقصد و غیره را در نظر داشته باشند وی تصریح کرد: به زائران توصیه می شود احترام به قوانین بین المللی و الزامات داخلی سایر کشورها، از جمله توجه به علائم و تابلوهای هشدار، عدم عکسبرداری از مناطق طبقه بندی شده کشور مقصد و غیره را در نظر داشته باشند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان اضافه کرد: همراه داشتن شماره تماس شخصی، آدرس، تلفن سفارت و نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد، ضروری است.

قاسمپور بیان کرد: زائران هرچه بیشتر بهداشت فردی و اجتماعی در هنگام برقراری ارتباط با بیگانگان را رعایت کنند، از انتقال بیماری های غیر بومی و واگیر جلوگیری می شود. همچنین به منظور تهیه سوغاتی و هدایا حتما از فروشگاه های معتبر خریداری و از پذیرش بسته و چمدان اشخاص دیگر جدا خودداری کنند.

وی تأکید کرد: به هیچ عنوان خروج زائران بدون گذرنامه امکان پذیر نیست و در صورت خروج غیر قانونی علاوه بر امکان دستگیری در کشور مقابل، هنگام برگشت نیز با مشکلات جدی در مرز روبرو می شوند.

روند خروج زائران از مرزهای خوزستان عادی است

مدیرکل حج و زیارت خوزستان نیز گفت: از شنبه فرآیند استقرار دو دفتر کنسولگری عراق در اهواز انجام می شود و تا پایان ایام اربعین در صورت نیاز اقدام به استقرار در شهرهای مرزی نیز خواهیم کرد.

«ناصر حویزاوی» اظهار کرد: روند خروج زائران حسینی از مرزهای خوزستان طبیعی و عادی است. با توجه به اینکه اکثر مردم خوزستان به ویژه ساکنان شهرهای مرزی همه خود اهل تکیه و هیئت هستند، طی روزهای اخیر خیلی کم شاهد ترددهای انفرادی از مرزها بودیم ولی کاروان ها مرتب اعزام می شدند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان با بیان اینکه تا کنون ۴۰۰ دفتر پستی و ۶۰ دفتر حج و زیارت در استان خوزستان برای دریافت مدارک به منظور صدور ویزا فعال شده است، تصریح کرد: به همه علاقمندان زیارت عتبات عالیات توصیه می کنیم که حتما ویزای خود را از طریق دفاتر رسمی بگیرند.

حویزاوی ادامه داد: در ایام عرفه و دهه اول محرم ویزاهایی صادر شد که جعلی شناخته شده و مرزبانی ایران و عراق نیز از تردد زائران با چنین ویزاهایی جلوگیری کرد، بنابراین خیلی از مردم در مرزها پاگیر شدند.

وی بیان کرد: از تمامی مردم تقاضا داریم که حتما ویزای خود را از طریق دفاتر قانونی و با انجام بیمه دریافت کنند.

اربعین نماد قدرت شیعه در دنیا است

استاندار خوزستان گفت: انتظار می‌رود استاندار بصره همانند گذشته با جدیت ساز و کار لازم برای برگزاری مراسم اربعین را فراهم کند.

«غلامرضا شریعتی» اما در نشست با استاندار بصره اظهار کرد: انتظار داریم با تلاش و جدیت خاص برای تحکیم و گسترش روابط و تبادلات میان استان‌های بصره و خوزستان در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، این تبادلات متناسب با پتاسیل‌های دو استان‌ پیش برود.

وی با اشاره به اشتراکات میان دو استان در بخش‌های فرهنگی عنوان کرد: اقوام زیادی در ایران و عراق وجود دارند که رابطه خویشاوندی و رفت و آمد این اقوام بین دو کشور، نشانگر عمق ارتباط و نزدیکی میان دو استان خوزستان و بصره است و این مسئله امکان گسترش روابط و مدرنیزه کردن ارتباط میان استان‌های مذکور را بسیار تسهیل می‌کند.

وی بیان کرد: حج ابراهیمی نماد قدرت اسلام در جهان و اربعین حسینی نیز در حال تبدیل شدن به نماد قدرت شیعه در دنیا است.

تردد بیش از ۲۵ هزار نفر از مرز شلمچه

مدیر پایانه مرزی شلمچه از تردد بیش از ۲۵ هزار نفر از گذرگاه بین المللی شلمچه طی دهه اول ماه محرم برای سفر به عتبات در عراق خبر داد.

«جمال حمیدی» نیز اظهار کرد: از اول محرم و به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله(ع)، ۲۵ هزار  و ۶۰۱ نفر از اتباع ایرانی و غیر ایرانی از مرز شلمچه به عراق تردد کردند.

وی افزود: ۱۴ هزار و ۱۳۳ نفر از این تعداد ایرانی و ۱۱ هزار و ۴۶۸ نفر اتباع خارجی بودند.

مدیر پایانه مرزی شلمچه تاکید کرد: هیچ مشکلی در روند خروج این افراد وجود نداشت.

حمیدی در ادامه، به پیشرفت پروژه ساخت سالن مسافری شلمچه اشاره کرد و گفت: پروژه مراحل نهایی خود را سپری می کند. سالن مسافری آماده است و محوطه پایانه نیز تا قبل از اربعین آماده می شود و در آینده ای نزدیک به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

وی عنوان کرد: تمام تمهیدات برای میزبانی باشکوه و تردد بدون مشکل زائران اربعین از مرز شلمچه فراهم شده است.

مشکلات ترددی مرزها تا اربعین برطرف می شود

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان گفت: هم اکنون پارکینگ مرزهای شلمچه و چذابه برای خدمت به زائران حسینی در حال ساخت است و تا اربعین آماده می شود.

«پیمان کاظمی نژاد» نیز اظهار کرد: در خصوص اربعین با توجه به اینکه این اجتماع بزرگ به عنوان بزرگترین تجمع انسانی و شیعی در جهان است به هر حال حساسیت بالایی دارد و چند سال است که این حرکت از ابتدا به شکل خودجوش با توجه به ارادت مردم به امام حسین شروع شده ولی از سال گذشته در کشور ستادی تشکیل شد و کار بسیار خوبی در وزارت کشور انجام شد.

وی افزود: در همین راستا یک سری کمیته هایی برای این ستاد مشخص شد که در بحث عمرانی نیز کمیته زیرساخت هست و عمده مسائل مربوط به خدمات رسانی زائران نیز در این کمیته است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان تصریح کرد: استان هایی را به عنوان استان معین مشخص کردند که تهران از دو سال قبل در مرزهای این استان حضور داشته و تمام امکانات استان نیز بسیج شده و چند جلسه به ریاست استاندار و معاون عمرانی تشکیل و کارهای خوبی صورت گرفته است.

کاظمی نژاد ادامه داد: جلسات مربوطه در وزارت کشور هم تشکیل شده و مسئولان کمیته های زیرساخت و خود وزیر کشور بازدید داشته و وضعیت بسیار مناسب است و اکنون در شلمچه به جز پارکینگ ها که در حال ساخت است کمبود دیگری نداریم.

وی گفت: پایانه و ترمینال خروجی مرز شلمچه به سمت عراق هم راه افتاده که بسیار خوب و بزرگ است. پارکینگ ها نیز تا زمان اربعین با تقسیم کار آماده می شود و چشمه های توالت نیز به همین صورت آماده است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان عنوان کرد: در چذابه یک مقدار مشکل مسیرهای ترددی داشتیم که اکنون زیرساخت ها از سمت سوسنگرد به چذابه در حال انجام و با سرعت بسیار مناسبی مسیرهای ترددی در حال ساخت هستند.

پیش بینی خدمات رسانی بهتر امسال 

 دبیر ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند از توافق با عراق برای ۲۴ ساعته شدن فعالیت دایره صدور گذرنامه (ویزا) این کشور خبر داد.

«سید علی موسوی» با اشاره به نشست امروز نمایندگان سازمان منطقه آزاد اروند، نماینده استاندار، سرکنسول جمهوری اسلامی در بصره، فرماندار خرمشهر و برخی دیگر از مسئولان محلی با مسئولان مرزی عراق در مرز شلمچه اظهار کرد: در این نشست آخرین هماهنگی ها و بررسی از وضعیت خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و البته تعهداتی را نیز در پی داشت.

وی، موضوع طرح درخواست های طرفین را یادآور شد و افزود: قرار شد تا در اسرع وقت موارد درخواستی پیگیری و رفع شود.

دبیر ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در این نشست مقرر شد تا  به منظور جلوگیری از ازدحام زائران در دریافت ویزا، اداره گذرنامه عراق در ایام اوج تردد زائران اربعین به طور ۲۴ ساعته خدمات رسانی کنند تا حتی برای ساعتی توقفی در خدمات رسانی به زائران وجود نداشته باشد.

موسوی با اشاره به کمبودهای مطرح شده از سوی طرف عراقی و درخواست برای تامین این کمبودها عنوان کرد: در بازدید میدانی که به اتفاق مسئولان دو طرف از مسیر ورودی شلمچه تا بخش غربی خروجی داشتیم، برای ایجاد و استقرار سه گیت در این مسیر توافق شد.

موسوی از افزوده شدن ۵۰ هکتار زمین دیگر در ورودی شلمچه برای افزوده شدن به ظرفیت پارکینگ در سال گذشته اضافه کرد: مقرر شد تا در زمینه راه اندازی مراکز بهداشتی و درمانی سیار، انجام  تنظیفات و ارائه خدمات امدادی در قسمت شلمچه در خاک عراق با استقرار تعدادی از نیروهای امدادی هلال احمر و اورژانس و پاکبانان شهرداری نسبت به این امر اقدام کنیم.

مقرر شد تا دو استان آذربایجان غربی و شرقی نیز با استقرار در مرز شلمچه در خاک عراق به طور روزانه کار عرضه سه وعده غذای گرم مورد نیاز به زائران را به انجام برسانند وی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا دو استان آذربایجان غربی و شرقی نیز با استقرار در مرز شلمچه در خاک عراق به طور روزانه کار عرضه سه وعده غذای گرم مورد نیاز به زائران را به انجام برسانند.

دبیر ستاد اربعین سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به تاکید طرفین بر پیگیری و رفع مشکلات تصریح کرد: علاوه بر سه درمانگاهی که در مرز شلمچه در خاک خود داریم، قرار شد تا تعدادی از نیروهای متخصص اورژانس به همراه آمبولانس ضمن استقرار در مراکز درمانی سیار نسبت به ارائه خدمات به زائران در مرز شلمپه در خاک عراق اقدام کنند.

۱۳ شهرستان معین مستقر در مرز چذابه

فرماندار دشت آزادگان گفت: برای شهرستان دشت آزادگان ۱۳ شهرستان به عنوان معین تعیین شده تا در زمینه خدمت رسانی به زائران حسینی در منطقه با ما همکاری داشته باشند.

«نادر عمیدزاده» اظهار کرد: با توجه به اینکه مرز چذابه یکی از سه مرز خروجی زائران حسینی در کشور است و سال گذشته حدود ۴۸۰ هزار نفر از این مرز وارد و خارج شدند در این چند ماه اخیر آسیب شناسی های لازم انجام و مشکلاتی که در سال های قبل برای این مرز وجود داشت را شناسایی کردیم.

وی افزود: راه، پارکینگ و آب سه مشکل شناسایی شده بود و با پیگیری های استاندار خوزستان و تأکیدات لازم در دو موضوع راه و پارکینگ نتایج بسیار خوبی حاصل شد. امسال در حوزه راه تا نقطه پارکینگ یک جاده رفت و برگشت خواهیم داشت.

فرماندار دشت آزادگان تصریح کرد: ۱۰ و نیم کیلومتر هم تا نقطه پارکینگ توسط راه و شهرسازی استان آماده سازی می شود . ۴۰ هکتار پارکینگ نیز آماده سازی می شود که در نزدیک ترین نقطه به مرز باشد، یعنی مسیری چهار و نیم کیلومتری را در نظر گرفتند در حالی که سال گذشته باید ۲۵ کیلومتر را از پارکینگ تا مرز با اتوبوس جابه جا می شدند.

عمیدزاده ادامه داد: با وجود کاهش مسیر پارکینگ ولی باز هم برای جابه جایی زائران از نقطه پارکینگ تا مرز اتوبوس هایی را در نظر گرفتیم.

وی بیان کرد: سال گذشته دو کیلومتر روشنایی داشتیم ولی امسال هشت کیلومتر دیگر به مسیر روشنایی مسیر تردد زائران حسینی افزوده شد. از چند روز قبل نیز شهرداری تهران کار احداث ۱۰۰ چشمه توالت را در دو نقطه پارکینگ شروع کرده است.

فرماندار دشت آزادگان گفت: جلسات و هماهنگی های مختلفی با هیئت ها و شهرستان های معین طی روزهای اخیر برگزار شده است. برای شهرستان دشت آزادگان ۱۳ شهرستان دیگر را به عنوان معین تعیین کردند تا در این زمینه با ما همکاری داشته باشند. دزفول، شوش، شوشتر، اندیکا، لالی، اندیمشک، باوی و کارون از جمله شهرستان های معین هستند.

پوشش خدمات مسافری دریایی به زائران

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بر لزوم همکاری دولت عراق برای رفع کاستی ها برای تردد آسان زائران اربعین تاکید کرد.

«اسماعیل زمانی» در نشست هماهنگی ستاد اربعین که با حضور سفیر عراق برگزار شد، با توضیح اینکه این جلسه عملیاتی به جهت بررسی موانع احتمالی تردد زائران در مرز شلمچه و در کشور عراق و ارائه راهکارهای عملی رفع آنها در یک همکاری دو جانبه تشکیل شده است، اظهار کرد: سال گذشته کار تردد زائران از مرز شلمچه در شرایط خوب و با کمترین مشکل انجام شد و در تلاش هستیم تا امسال نیز با کیفیتی برتر از سالهای گذشته این کار را انجام دهیم.

وی افزود: انتظار می رود دولت عراق امکانات بیشتر و مطلوب تری در مسیر نجف اشرف به سمت کربلای معلی فراهم کند ضمن آنکه ما نیز همچون گذشته در فراهم سازی بخشی از این امکانات با دولت عراق همکاری می کنیم.

به منظور کاهش بار ترددی زائران در مرز شلمچه امسال نیز کار انتقال بخشی از زائران حسینی از طریق مرز آبی به عراق را در دستور کار داریم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: به منظور کاهش بار ترددی زائران در مرز شلمچه امسال نیز کار انتقال بخشی از زائران حسینی از طریق مرز آبی به عراق را در دستور کار داریم.

زمانی ادامه داد: امروز نخستین شناور عراقی از طریق مرز آبی اروندرود وارد آبهای ایران شد تا به این ترتیب کار انتقال مسافر میان طرفین به طور رسمی انجام شود.

وی با اشاره به بسیج شناورهای منطقه برای پوشش خدمات مسافری دریایی به زائران حسینی گفت: از شرکت‌های کشتیرانی می‌خواهیم تا در این زمینه ورود کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، از بازگشت زائران به کشور به عنوان یکی از مشکلات حاد مرزی به خصوص در ایام اربعین نام برد و ابراز امیدواری کرد تا در یک همکاری و توافق دوجانبه قوی و مطلوب ضمن فراهم سازی تعدادی اتوبوس، امکان ورود این اتوبوسها به داخل خاک عراق برای انتقال زائران تا حدود مشخص و حتی تا کربلای معلی فراهم شود.

به راستی مرزهای خوزستان این روزها کربلا و مأمن شهداست. زوار با پاهایی برهنه و با تنپوش هایی سیاه قصد طی کردن این مسیر کربلایی را دارند خدمت به آنها دلی پاک می خواهد و صمیمی. چه بهتر است این دل ها را با نگاهی کربلایی همراهی کنیم. ‌

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار