تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۱۳۴۰۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین تودیع و معارفه مدیرکل ارشاد خوزستان برگزار شد
معاون امور حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که خوزستان ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی بسیاری دارد، عنوان کرد: این ظرفیت‌ها کمتر از سایر ظرفیت‌های این استان نیست و باید از آن در جهت وفاق ملی استفاده کرد
معاون امور حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که خوزستان ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی بسیاری دارد، عنوان کرد: این ظرفیت‌ها کمتر از سایر ظرفیت‌های این استان نیست و باید از آن در جهت وفاق ملی استفاده کرد.

حسین نوش‌آبادی در مراسم تکریم، تجلیل، تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان که صبح امروز (دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵) در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، در ابتدا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در یکی از سفرهایشان به اهواز گفت: ایشان در آن سفر فرمودند "خصوصیت مردم خوزستان، ‌ایرانی بودن، مسلمان بودن و ایستادگی در برابر متجاوزان است. این شهر از 1200 سال قبل پایگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود و ملت ایران در برابر تشیع خود را وام‌دار خوزستان و اهواز می‌داند".

هوای فرهنگ و هنر خوزستان هم از ریزگردها مبرا شود

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان این‌که جایگاه مردم انقلابی و متدین این استان بر هیچ‌کس پوشیده نیست به سخنان دکتر روحانی در اولین سفر استانی‌اش به خوزستان اشاره کرد و گفت: وی در آن سفر گفت "اولین سفر استانی خودم را از خوزستان شروع کردم و اگر از من بپرسند که چرا سفرهای استانی‌ام را از این استان شروع کردم، خواهم گفت که خوزستان نه به علت زرخیز و نه مرزی بودنش، بلکه به علت مردم غیور و با فرهنگش برای ما اهمیت دارد".

وی تصریح کرد: امروز بیش از هر روز دیگری نیاز به وفاق ملی داریم. ما در این استان ظرفیت‌های بسیار قوی‌ داریم و آن چه بیشتر باید به آن اهمیت داده شود، فرهنگ است. یکی از کارهای مهم فرهنگی تلاش برای وفاق ملی است و این اولین وظیفه‌ای است که به همه حوزه‌ها به ویژه حوزه فرهنگی ارتباط پیدا می‌کند و ما نیز باید از هر فرصتی برای وفاق ملی بهره‌مند شویم.

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ آن قدر اهمیت دارد که همچون هوا و استشمام برای انسان است. چنان چه این هوا پاک باشد سلول‌های بدن سرزنده و شاد می‌شود و اگر ناپاک باشد، بدن آلوده می‌شود. البته امروز در خوزستان، مشکلات هوای آلوده، غبار و گرد و خاک وجود دارد و مسوولان خوزستان باید به موازات زدودن گرد و غبار، هوای فرهنگ و هنر را نیز از ریزگردها مبرا سازند.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: بدون مشارکت اصحاب فرهنگ و رسانه، کار فرهنگی کاری بی‌نتیجه خواهد بود و از طرفی فرهنگ را نیز نمی‌توان حذف کرد. امیدوارم دکتر محمد جوروند (مدیر کل جدید ارشاد خوزستان) با بهره‌گیری از امکانات تلاش خود را مضاعف کند تا موضوع فرهنگی استان را به جایگاه خود برساند چراکه خوزستان نیازمند منابع و ظرفیت‌های بیشتری است.

وی ادامه داد: ما نیز از مرکز نهایت تلاش‎مان را برای رفع نارسایی‌ها خواهیم کرد. این را نیز باید بگویم سفرهای ما حالت صوری ندارد و برای رفع کاستی‌ها مساعدت لازم را به عمل خواهیم آورد.

فرهنگ؛ مغفول‎ترین حوزه جامعه

همچنین سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به بحث فرهنگ در جامعه ایران گفت: درخصوص جایگاه فرهنگ در جامعه ایران ‌باید بگویم وقتی از عاشورا سخن می‌گوییم می‎بینیم که تمام بزرگان ما از فرهنگ عاشورایی سخن می‌گویند و زمانی هم که در مورد انقلاب اسلامی سخن گفته می‌شود و تمایز این انقلاب با سایر انقلاب‌ها بررسی می‌شود باز هم انقلاب ایران از منظر فرهنگی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

علی‌حسین حسین‌زاده افزود: همچنین وقتی از رهبر نظام اسلامی ما سخن گفته می‌شود بیش از این ‎که ایشان به عنوان سیاست‌مدار مطرح باشد به عنوان عالم دینی و فرهنگی مطرح هستند که تمام این‎ها نشان‎گر جایگاه رفیع فرهنگ در جامعه اسلامی ما است.

وی بیان کرد: برای خود من همیشه جای سوال است که چرا علی ‎رغم این همه تجلیل و تکریم فرهنگی، بازهم مغفول‎ترین حوزه، حوزه فرهنگ است؟ بسیاری از ما اعتقاد داریم که بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی ما رشد سریعی دارد. بنابراین باید برای حل این مشکلات راهکاری فرهنگی بیندیشیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار خوزستان در این خصوص اضافه کرد: تجربه دنیا نشان داده است تنها از راهکار فرهنگی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

او با اشاره به پیوند فرهنگ و خوزستان گفت: نگاه بیرون به خوزستان همواره نگاهی اقتصادی و نفتی بوده است و همواره از این استان به عنوان استانی نفت ‌خیز یاد می‌شود اما باید نگاه فرهنگی نیز به استان صورت گیرد تا بتوان فرهنگ و هنر استان را ارتقاء داد.

حسین‎زاده در پایان با تبریک به محمد جوروند مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و همچنین تشکر و سپاس از همایون قنواتی، مدیرکل اسبق این اداره کل بابت خدماتش طی دوران تصدی مسوولیت خاطرنشان کرد: این دو عزیز از جنس فرهنگ هستند و امیدواریم که جوروند نیز با تشریک مساعی و راهکارها و برنامه‌‎هایی که برای فرهنگ و هنر استان تدارک خواهد دید، در منصب خود موفق باشد.

هیچ وقت گله‌ای نکردم

در ادامه همایون قنواتی ضمن تشکر و سپاس از تمام فعالان عرصه فرهنگ و هنر اظهار کرد: تولیدکنندگان عرصه هنر تک‌تک فرهنگیان هستند و نه دولت‌ها و صاحب منصبان. این اندیشمندان و فرهنگیان هستند که مسیر جامعه را تعیین می‌کنند.

مدیرکل سابق ارشاد خوزستان تصریح کرد: تمام سعی من در دوران خدمت این بود که مبنای کارمان همان مسیری باشد که مصوبه دولت و مجلس است.

وی بیان کرد: بنای کار ما این بود که فعالیت‌های هنری و فرهنگی را به خود هنرمندان واگذار کنیم و این کار را تا جایی که تشکیلات اجازه می‌داد انجام دادیم و عمده فعالیت‌های فرهنگی و هنری را خود هنرمندان به دست گرفتند.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به واگذاری مجتمع‌ها و فضاهای هنری نیز گفت: زمانی که ما به این موضوع ورود کردیم با خیلی از سالن‌هایی مواجه شدیم که سال‌های سال راکد بودند و سیاست دولت هم این بود که این مجتمع‌ها توسط بخش خصوصی اداره شوند که خوشبختانه این اتفاق مهم در دوره ما رخ داد و ما 21 سالن را در سطح استان به بخش خصوصی واگذار کردیم و تمام کسانی که این سالن‌ها را به دست گرفتند نیز افراد فرهنگی بودند. ضمن آن‎ که 10 سالن دیگر نیز با اتمام فعالیت‌های آن تا هفته آینده به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

وی اظهار کرد: قرار شد بخشی از این سالن‌ها تبدیل به سالن‌های سینما شود و این قول را می‌دهیم که تا آخر امسال در تمام شهرهای استان تعدادی سالن‌های سینما افزایش پیدا کند. این اتفاقی است که بدون سرمایه‌گذاری دولت در حال انجام است و تنها با فعالیت بخش خصوصی قرار است که به سرانجام برسد.

قنواتی یادآوری کرد: در همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری شاهد این بودیم که تمام مجموعه و عوامل به همگرایی رسیدند که برای توسعه هنر و فرهنگ استان فضایی امن و با ارامش را به وجود آورند؛ هر چند اعتقاد دارم که ضعف‌ها و کاستی‌هایی نیز وجود داشت.

او افزود: زمانی که من مسوول اداره کل شدم جریانی هفت‌ ساله در خانه مطبوعات بود که این جریان شامل گلایه‌مندی‌هایی بود که توانستیم آنها را با همراهی اعضای مطبوعات حل کنیم و اکنون استان خوزستان دارای یک خانه مطبوعات با 120 عضو فعال می‌باشد که این حاکی از آن است که ما همواره در کنار هنرمندان بودیم.

وی تاکید کرد: برای ما مهم نبود که کدام گروه هنری مورد حمایت ویژه قرار گیرد چون همواره خواستیم که تصمیم‌گیرنده اصلی هنرمندان باشند. هرچند در این راه به من انتقاداتی شد؛ ولی بنده هیچ وقت گله‌ای نکردم.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: معتقدم هر کسی باید بتواند در چارچوب سیاست‌هایی که بر مملکت حاکم است از مدیران اجرایی انتقاد کند.

او در ادامه با اشاره به اتفاق مهمی که در حوزه کتاب در استان خوزستان رخ داد توضیح داد: جایگاهی که استان خوزستان در تولید کتاب و اندیشه به خود اختصاص داد جایگاه بسیار والایی بود. از این نظر استان خوزستان در سال 1392 در رتبه بیست ‌و یکم کشور قرار داشت و امروز بر اساس رتبه‌بندی وزارت در رتبه دهم هستیم. ما فضایی را به وجود آوردیم که برای حوزه کتاب سرمایه‌گذاری بهتری صورت گیرد. در دوره ما تعداد ناشران افزایش پیدا کرد و حمایت‌های مالی نیز از آن‎ها بیشتر شد.

قنواتی خبر داد: تا خرداد سال آینده خانه هنرمندان نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین با قول مساعدت دکتر شریعتی، استاندار محترم خوزستان، 2 سالن بسیار حرفه‌ای نیز جنب موزه هنرهای معاصر و با همکاری فرماندار و شهردار اهواز به یاری خدا به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پایان اظهار کرد: جا دارد از همه مدیران، نیروهای اجرایی، انتظامی و امنیتی که برای بهبود شرایط طی این مدت به ما کمک کردند، تشکر کنم. همچنین باید سپاس ویژه‌ای نیز از آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، تمامی فرمانداران و همچنین تمامی همکارانم در اداره‌ کل ارشاد خوزستان و اصحاب رسانه و مطبوعات داشته باشم که موجب شدند فعالیت‌های ما در مسیر سالم و درست حرکت کند و در این راستا کمال همکاری را نیز با شخص بنده و همکارانم داشتند.

  این اداره کل متعلق به همه است

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم گفت: توقع دارم تمام هنرمندان خوزستان، صاحبان رسانه و اهل فرهنگ این احساس را داشته باشند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متعلق به همه آن‎ها است.

محمد جوروند اظهارکرد: اداره ‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با همت فرهنگیان و نیروهای فعلی همواره منشا اتفاقاتی مهم در این حوزه بوده است اما تردیدی نیست که سرزمینی به این عظمت همتی عظیم‌تر می‌طلبد.

وی با بیان این ‎که بررسی شاخص‌ها نشان از مظلومیت استان خوزستان دارد افزود: عاجزانه می‌خواهم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان استان دست به کار شوند و هنرمندان نیز که همواره پابه‎پای نظام جمهوری اسلامی گام برداشتند همچنان به راه خود ادامه دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تشکیل اتاق فکر، بهره‌گیری از نخبگان، گسترش فعالیت‌های انجمن‌های فرهنگی در استان، بسترسازی جهت مشارکت بخش خصوصی، تکریم مفاخر فرهنگی، حمایت از بخش خصوصی، مبادلات فرهنگی و هنری و حمایت و تولید از آثار فرهنگی را از جمله برنامه‌هایش در این اداره ‎کل عنوان کرد.

او در خصوص مهم‌ترین اولویت‌هایش در این اداره ‎کل گفت: در وهله اول تشریک مساعی تمام هنرمندان خوزستان را طلب می‌کنم و توقع دارم تمام هنرمندان خوزستان، صاحبان رسانه و اهل فرهنگ این احساس را داشته باشند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متعلق به همه هنرمندان، فرهنگیان و صاحبان قلم است و هیچ دری به روی آنها بسته نیست. امیدوارم به یاری خدا این افراد بیایند تا در کنار هم فعالیتی مفید در راستای فرهنگ و هنر استان داشته باشم.

جوروند اضافه کرد: بنا داریم اتاق فکری تشکیل دهیم که در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، برنامه‌ریزی‌های مدونی را برای استان خوزستان داشته باشیم.

او درباره برنامه‌هایش در حوزه کتاب نیز تصریح کرد: بنا را بر این داریم که آثار و تولیدات نویسندگان بومی خودمان را حمایت ویژه کنیم. بحث نشر نیز موضوع بسیار مهمی است. بر اساس آمارهای منتشر شده خوزستان در باب چاپ کتاب رتبه دهم کشور را در اختیار دارد که معتقدم استان ما لیاقت این را دارد که در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به جایگاه فعلی قرار گیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار