تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۳۴۱۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در نشست خبری:
جزئیات اعزام نمایندگان خوزستان به مسابقات ملی مهارت
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با تبیین جزئیات اعزام نمایندگان استان به هفدهمین مسابقات ملی مهارت، برنامه‌ها و سیاست‌های این اداره در سال جاری در راستای متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار، واگذای امور به بخش خصوصی، کاهش تصدی‌گری دولت و جذب سرمایه‌گذار را تشریح کرد.

عبدالنبی سواعدی در نشست خبری که امروز سه‌شنبه 27 مهرماه در سالن جلسات اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد، اظهار کرد: المپیاد ملی مهارت هرساله در مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار و با توجه به عضویت سازمان فنی و حرفه‌ای در سازمان مهارت جهانی، نمایندگان کشور هر دوسال یک‌بار در سطح جهان به رقابت می‌پردازند؛ بر این اساس هفدهمین دوره مسابقات ملی مهارت و مرحله انتخابی مسابقات 2017 ابوظبی برگزار و برگزیدگان دو ساله جهت آماده‌سازی تیم نهایی به اردوهای مسابقات جهانی دعوت می‌شوند.

وی با بیان این‌که نمایندگان خوزستان در شانزدهمین دوره مسابقات موفق به کسب چهار مدال طلا، یک نقره و سه دیپلم افتخار شدند، گفت: تیم خوزستان در این دوره از مسابقات با 14 نماینده در 13 رشته و یک رشته تیمی حضور پیدا کرد که امسال با تلاش‌های انجام‌شده، نمایندگان استان در 2 رشته تیمی 2 نفره رباتیک و مکاترونیک نیز شرکت خواهند کرد؛ همچنین تعداد رشته‌ها به 17 و تعداد شرکت‌کنندگان استان به 19 شرکت‌کننده افزایش پیدا کرد.

حضور 19 نماینده از استان در هفدهمین مسابقات ملی مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: از تمام ظرفیت‌های مراکز، آموزشگاه‌های آزاد و ... در سطح استان استفاده شد که انتخاب خوبی از میان چهار هزار و 500 شرکت‌کننده مرحله شهرستانی برای حضور در مرحله استانی انجام شود؛ در نهایت نیز 19 نفر برای تیم استانی انتخاب و اعزام آن‌ها به مسابقات ملی در حال انجام است.

سواعدی افزود: همچنین تعدادی از کارشناسان استان به‌عنوان کارشناس ستاد کشوری انتخاب شدند که چهار نفر از آن‌ها در کمیته ستاد اجرایی مسابقات کشوری خواهند بود؛ امیدواریم امسال علاوه بر کسب مقام‌های خوب تجارب خوبی نیز کسب شود که سال‌های آینده حضور مؤثرتری در این عرصه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که هدف اصلی از برگزاری این مسابقات ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مهارتی در استان و کشور است، گفت: این مسابقات ضمن معرفی توان مهارتی آموزش فنی و حرفه‌ای، جایگاه آموزش‌ها در جهت تضمین کیفیت مهارت‌ها را نیز ارتقا می‌دهد. با این هدف برگزاری مسابقات هم برای اطلاع‌رسانی به جامعه هدف و هم توسعه آموزش‌های مهارتی متنابسب با نیاز بازار کار در اولویت‌های کاری استان قرار گرفته است.

شرکت 40 هزار نفر در دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به این‌که در 6 ماهه 95 بیش از 40 هزار نفر در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای استان شرکت کردند، افزود: در این مدت میزان عملکرد آموزشی در هر 2 بخش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد در مجموع 6 میلیون و 578 هزار نفر ساعت بوده که از این میزان تقریباً سه میلیون و 900 نفر ساعت مربوط به بخش دولتی بوده است.

سواعدی عنوان کرد: از مهم‌ترین اولویت‌های کاری در سال جاری، متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار است که تشکیل این کمیته در کارگروه اشتغال استان مصوب و دبیرخانه آن به اداره‌کل فنی و حرفه‌ای واگذار شده است؛ همچنین دستورالعمل شیوه‌نامه اجرایی این طرح را به کارگروه ارائه داده‌ایم که در جلسه آتی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

وی ارتباط و تعامل با صنایع در حال احداث، موجود و آینده را از دیگر اولویت‌های کاری امسال برشمرد و ادامه داد: ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها را بر اساس سند توسعه استان احصا و فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی را بر این مبنا با استفاده از مزیت‌های نسبی و متناسب با نیاز بازار کار انجام داده‌ایم.

تفاهم‌نامه‌ها با صنایع برای سفارشی‌کردن آموزش‌های مهارتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: همچنین اجرای آموزش‌های مورد نیاز بخش‌های مختلف در قالب تفاهم‌نامه‌های آموزشی در اولویت است؛ در زمینه سفارشی‌کردن آموزش‌های مهارتی نیز اقدامات خوبی انجام و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی استان منعقد و مرحله اجرایی آن آغاز شده است.

سواعدی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت ملی گاز ایران، سازمان انرژی‌های نو، پتروشیمی مسجدسلیمان، آلومینیوم مسجدسلیمان، سایت دوم مجتمع پتروشیمی ماهشهر، پالایشگاه خلیج‌فارس بهبهان، شرکت فولاد خرمشهر و صنایع دیگر منعقد شده که این تفاهم‌نامه‌ها جزو برنامه‌هایی است که در جهت متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در صنایع موجود نیز برای ارتقاء مهارت شاغلین و به‌روز رسانی مهارت کارگران ایجاد مرکز جوار صنعت در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا مرکز جوار صنعت شرکت فولاد اکسین به‌زودی افتتاح می‌شود؛ در حال حاضر 6 مرکز فعال جوار صنعت در استان وجود دارد.

اولین مرکز جوار دانشگاهی خوزستان افتتاح می‌شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان توسعه مهارت‌آموزی برای دانشجویان در طول دوره تحصیل با همکاری دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌ها عنوان و تصریح کرد: در این زمینه علاوه بر راه‌اندازی مراکز آموزش‌های پیشرفته در دانشگاه‌ها، به‌زودی یک مرکز جوار دانشگاهی در دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان افتتاح می‌شود.

سواعدی با اشاره به برنامه‌ها در راستای توسعه بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار برای توسعه مهارت‌آموزی اظهار داشت: در این خصوص مردادماه امسال 46 آموزشگاه آزاد به‌طور هم‌زمان افتتاح شد؛ همچنین درصدد جذب سرمایه‌گذار برای کمک به توسعه استان هستیم. از اولویت‌های دیگر، برنامه اقتصاد مقاومتی در سال جاری است که این برنامه جزو برنامه‌های مصوب حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و با تعیین برش استانی و شهرستانی ابلاغ شده است.

وی عنوان برنامه ‌استان را "توانمندسازی فقرا و محرومین" اعلام کرد و گفت: بخشی از منابع موردنیاز برای اجرای این برنامه از محل اعتبارات داخلی سازمان و بخشی از محل اعتبارات دستگاه‌های دخیل در ستاد اقتصاد مقاومتی تأمین می‌شود.

واگذاری امور به بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان این‌که در زمینه واگذاری امور به بخش خصوصی اقدامات خوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در بحث کاهش تصدی‌گری دولت برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم؛ تمدید گواهینامه‌های صنعت ساختمان و واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام و قابل واگذاری به بخش خصوصی از این جمله است.

سواعدی افزود: ظرفیت‌ها و پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی احصا شدند و امیدواریم پس از نهایی شدن آن توسط سازمان مدیریت، آگهی واگذاری پروژه‌ها به شیوه‌ای که در این دستورالعمل بیان شده، منتشر شود؛ همچنین واگذاری فضاها و ظرفیت‌های قابل واگذاری کارگاه‌های آموزشی به بخش خصوصی در دستور کارگروه کاهش تصدی‌گری دولت قرار دارد که پس از تصویب در این کارگروه، آگهی واگذاری این ظرفیت‌ها نیز برای استفاده متقاضیان منتشر خواهد شد.

برنامه توانمندسازی روستاییان در انتظار تصویب سازمان مدیریت

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که امکانات و ظرفیت‌های سازمان محدود است، بهره‌گیری از دانش و اطلاع از نیاز بازار کار از موضوعات مورد توجه ویژه است. بر این اساس نیازسنجی آموزش‌های مهارتی مورد نیاز روستاها در سال 94 به اتمام رسیده و برنامه توانمندسازی روستاییان بر اساس این نیازسنجی و مزیت‌های نسبی شهرستان‌ها بر مبنای سند توسعه استان تدوین و به سازمان مدیریت و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای تصویب، تقدیم شده است.

حضور نمایندگان خوزستان در 17 رشته المپیاد ملی مهارت

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور نمایندگان خوزستان در مسابقات جهانی مهارت، اظهار کرد: امسال هفدهمین دوره مسابقات در سطح کشور برگزار می‌شود که خوزستان در همه این دوره‌ها نماینده داشته است.

سواعدی با بیان این‌که شانزدهمین و هفدهمین مسابقات ملی مهارت، در واقع انتخابی چهل‌و‌چهارمین مسابقات جهانی 2017 ابوظبی برای تشکیل تیم مهارتی کشور خواهد بود، گفت: این مسابقات در هفدهمین دوره در 31 رشته برگزار می‌شود که نمایندگان استان خوزستان در 17 رشته از جمله تهویه و تبرید، تأسیسات الکترونیکی، آجرچینی، نرم‌افزار، کنترل خودرو، کاشی‌کاری، جوشکاری، آشپزی، طراحی مکاترونیک و ... حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری این دوره از مسابقات از دوم تا پنجم آبان‌ماه، خاطرنشان کرد: محل اجرای مسابقات در سه مرکز تربیت‌مربی کرج، مرکز 9 دی و مرکز شهید خدایی در استان البرز خواهد بود و تیم استان نیز روز جمعه 30 مهرماه به محل مسابقات اعزام می‌شود.

آخرین وضعیت تبدیل وضعیت مربیان فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره آخرین وضعیت جذب مربیان حق‌التدریس و تبدیل وضعیت آن‌ها، اظهار داشت: از میان حدود 156 مربی واجد شرایط جذب حدود 113 نفر تعیین وضعیت شد‌ه‌اند و فرآیند جذب آن‌ها با توجه به ردیف‌های استخدامی موجود انجام شده است.

سواعدی افزود: دیگر افراد نیز یا در مراحل گزینش هستند و یا به محض تعیین ردیف سازمانی یا استخدامی، مراحل جذب یا تبدیل وضعیت آن‌ها انجام می‌شود؛ البته این افراد در حال حاضر نیز به صورت حق‌التدریس با اداره‌کل فنی و حرفه‌ای همکاری داشته و رابطه کاری آن‌ها قطع نشده، بنابراین هیچ ظرفیتی از مربیان استان کم نشده است.

تأسیس رشته‌ها و حرفه‌های جدید متناسب با نیاز روز

وی همچنین در خصوص تأسیس رشته‌ها و حرفه‌های جدید متناسب با نیاز روز، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های استان متناسب‌سازی آموزش‌های مهارتی در راستای نیاز بازار کار است که این امر هم در بخش دولتی و خصوص دنبال می‌شود. بر این اساس بخش خصوصی را به سمت ظرفیت‌های جدید هدایت می‌کنیم. به‌طور مثال در حوزه فناوری‌های راهبردی طی 2 سال اخیر یکی، 2 آموزشگاه جدید وارد عرصه شدند؛ همچنین در زمینه گیاهان دارویی یک آموزشگاه جدید تأسیس شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: در زمینه روابط عمومی و سواد رسانه‌ای نیز سرمایه‌گذار از بخش خصوصی جذب شده و کارهای مربوط به تأسیس آموزشگاه در حال انجام است؛ همچنین در خصوص تراش سنگ‌های قیمتی و ساخت طلا و جواهر با جذب سرمایه‌گذار فرآیند تأسیس آموزشگاه آزاد در حال انجام است. در حوزه طراحی گرافیک و صنعت چاپ نیز سرمایه‌گذار دعوت شده و اکنون در حال طی مراحل اخذ پروانه تأسیس است.

سواعدی افزود: برای ارائه آموزش‌های الکترونیک و رشته‌های نوین در حوزه فناوری اطلاعات نیز شرکت‌های توانمندی دعوت شدند که بعضی از آن‌ها آموزش‌های خود را آغاز کرده و برخی دیگر نیز در حال تأسیس آموزشگاه هستند. در بخش دولتی نیز این اتفاق می‌افتد و با توجه به ظرفیت‌های موجود در زمینه ارتقاء مربیان، ‌برنامه‌های ویژه‌ای در سطح استان و مرکز تربیت‌مربی کرج تدارک دیده شده است.

جایگزینی حرفه‌های منسوخ با مهارت‌های جدید

وی با بیان این‌که هر رشته دارای چندین حرفه است و در صورتی که یک حرفه منسوخ شود، حرفه‌های جدید جایگزین می‌شود، گفت: به‌طور مثال اگر رشته مکانیک خودروهای بنزینی اشباع شود، مهارت‌های جدید این رشته مانند تکنولوژی خودرو و یا سیستم‌های الکترونیکی خودرو با تکمیل یا تغییر تجهیزات کارگاه‌ها جایگزین و آموزش آن آغاز می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: در زمینه‌های مختلف هم در بخش خصوصی و هم دولتی این ظرفیت دیده شده است که نیروی انسانی و تجهیزات به‌روز رسانی شود، زیرا تنوع در حرفه‌ها بسیار بالا بوده و سالانه تعداد زیادی حرفه جدید در مراکز ثابت و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان ارائه می‌شود.

سواعدی افزود: به‌طور مثال متناسب با نیاز بازار کار رشته‌های مربوط به صید و صیادی مانند توربافی و گرگوربافی در مرکز هندیجان و بوریا بافی در هویزه راه‌اندازی شد؛ همچنین مشاغل خانگی و مهارت‌های مورد نیاز صنایع و بنگاه‌های اقتصادی کوچک از حرفه‌هایی است که به‌طور مستمر به‌روز شده و به مجموعه فرایندهای آموزشی استان اضافه می‌شود.

توانمندسازی حاشیه‌نشینان، افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب

وی با بیان این‌که یکی از برآیندها و محصول آموزش‌های مهارتی کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: با توانمندسازی افراد جامعه هم می‌توانیم زمینه آسیب‌های اجتماعی و جرم و جنایت را کاهش داده و هم افراد در معرض آسیب یا آسیب‌دیده را از این آسیب‌ها حفاظت‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: با توجه به این‌که دفتر کاهش آسیب‌های اجتماعی سازمان فنی و حرفه‌ای سالانه برنامه‌های خاصی را با هماهنگی حوزه مربوطه در وزارت، برنامه‌ریزی و ابلاغ می‌کند، فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش افراد در معرض آسیب و افراد آسیب‌دیده تا بهبودیافته از آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های ویژه‌ای را در طول سال برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.

سواعدی تصریح کرد: آموزش بهبودیافتگان از اعتیاد، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و افراد در معرض آسیب و زیرنظر نهادهای حمایتی با همکاری بهزیستی و کمیته امداد و توانمندسازی زندانیان در دوران حبس با همکاری اداره‌کل زندان‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که سالانه در این راستا اجرا می شود تا این افراد به سطح جامعه و فعالیت اجتماعی خود بازگردند.

راه‌اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در عین 2 اهواز

وی با بیان این‌که زمینه‌سازی برای کارآفرینی و ایجاد اشتغال و استفاده از فرصت‌های شغلی در کنار تمام آموزش‌های مهارتی دیده شده است، گفت: بخشی از استانداردها و دوره‌های آموزشی به مبحث کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری تخصیص یافته و امیدواریم شرکت‌کنندگان در دوره‌های فنی و حرفه‌ای، با مهارت، توانمندی و خودباوری که از حضور در این دوره‌ها کسب می‌کنند کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: در 6 ماهه امسال در این حوزه حدود 800 نفر تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند؛ همچنین برنامه‌های ویژه‌ای در زندان‌ها، ندامتگاه‌ها، مراکز بهبود یا ترک اعتیاد تدارک دیده شده است. توانمندسازی حاشیه‌نشینان در شهرهای بزرگ نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در این راستا اجرا می‌شود.

سواعدی افزود: در این خصوص مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در منطقه عین 2 فعالیت خود را آغاز کرد و به دستور استاندار اعتبار ویژه‌ای برای تکمیل و بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شد که به محض تخصیص این اعتبار، مرکز به‌طور کامل تجهیز، راه‌اندازی و به‌طور رسمی افتتاح خواهد شد. در بحث آسیب‌های اجتماعی، عملکرد استان در 6 ‌ماهه امسال بیش از 100 در صد بوده و به عبارتی دیگر تعهد سال 95 در 6 ماهه اول اجرا شده است. با این وجود این برنامه با حمایت ستاد کاهش آسیب‌های اجتماعی ادامه می‌یابد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار