تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۲۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان:
عملیات آبرسانی دائمی به چذابه پس از اربعین آغاز شود
مشکل آب شرب در پایانه شلمچه برطرف شده است اما آب شرب دائمی به پایانه چذابه نرسیده است که پس از پایان مراسم اربعین، کار آبرسانی به این پایانه باید شروع شود
معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان گفت: مشکل آب شرب در پایانه شلمچه برطرف شده است اما آب شرب دائمی به پایانه چذابه نرسیده است که پس از پایان مراسم اربعین، کار آبرسانی به این پایانه باید شروع شود.

قدرت‌الله دهقان‌ در نشست ستاد ویژه اربعین استان خوزستان که امروز (۲۸ مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، ادامه داد: جلسه ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور برگزار شد و اعضای این جلسه از هماهنگی، همدلی و عملکرد مطلوب استان خوزستان قدردانی کردند.

وی ادامه داد: اگر همه کارهای دیگر ما همانند اربعین بدون ریا و خودنمایی بود و همه امکانات خود را در طبق اخلاص می‌گذاشتیم، هیچ مشکلی دیگر برای مردم باقی نمی‌ماند.

دهقان با بیان این‌که امکان رسیدگی به 10 هزار نفر در هر روز در دو پایانه شلمچه و چذابه وجود دارد، افزود: اقدامات بسیاری در زمان استانداری آقای مقتدایی انجام شد و اکنون نیز بخش جدیدی از کارها با فعالیت شبانه‌روزی آقای شریعتی در حال انجام است. پارکینگ چذابه به مساحت 10 هکتار از سوی سپاه آماده شده و قسمت دیگر آن را راه و شهرسازی بر عهده گرفته است. همچنین اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان متعهد شده که جاده خاکی را به جاده نفت وصل کند و البته این عمل انجام شده است.

معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان ادامه داد: اداره برق امسال و سال گذشته نسبت به تامین روشنایی پایانه اقدام کرده و البته مشکل آب شرب شلمچه نیز برطرف شده است اما متاسفانه آب شرب دائمی به پایانه چذابه نرسیده است که پس از پایان مراسم اربعین کار آبرسانی به این پایانه باید شروع شود.

بازگشت ریلی زائران اربعین از کربلا نیازمند عزم عراقی‌ها است

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۱۵ موکب در ایام پیاده‌روی اربعین در شلمچه و چذابه مستقر شده و در هر وعده ۷۰ هزار پرس غذا و روزانه ۲۱۰ هزار پرس غذا توزیع شود.

احمد سیاحی با بیان این‌که در فرصت اندک باقی‌مانده تا ایام اربعین بخشی از کارها نیمه‌تمام مانده است، اظهار کرد: باید به صورت جدی به فکر امکانات بازگشت زائران باشیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۷۴۷ هزار و ۴۳۵ نفر اتباع ایرانی و خارجی از مرز زمینی شلمچه وارد و خارج شده‌اند.

سیاحی گفت: استقرار تعداد بسیاری مواکب در مسیر منتهی به شلمچه و چذابه به صورت خودجوش بوده و از اعتقادات مردم نشات می‌گیرد؛ در سال ۹۴ تعداد ۱۲۵ موکب با تعداد پرس غذای توزیع شده در یک روز به تعداد ۱۳۵ هزار نفر خدمات‌رسانی کردند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد ۲۱۵ موکب مستقر شده و در هر وعده ۷۰ هزار پرس غذا و روزانه ۲۱۰ هزار پرس غذا توزیع شود.

سیاحی اظهار کرد: در ایام اربعین سال گذشته آمار 70 هزار نفری تردد ریلی به خرمشهر به ثبت رسیده است. همچنین تردد دریایی از بندر خرمشهر با دو کشتی یکی مربوط به سپاه و دیگری مربوط به بخش خصوصی انجام شد و امسال نیز می‌توانیم این عمل را انجام دهیم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان اینکه امسال با ۷۵ هزار هکتار پارکینگ ظرفیت ۳۷ هزار ماشین از میدان مقاومت تا شلمچه وجود دارد، گفت: امسال ۵۰۰ سرویس بهداشتی با حمام آماده استفاده زائران است.  احداث ۵ موقعیت استقرار مواکب، احداث ۱۶۰ چشمه سرویس بهداشتی، راه‌اندازی فاز یک پمپاز، تأمین روشنایی مسیر شلمچه، شروع عملیات اجرایی پارکینگ ۵۰ هکتاری در سه‌راهی یادمان شهدا، ایجاد پارکینگ میدان مقاومت، تجهیز سالن جدید پایانه مسافربری شلمچه از جمله دیگر اقدامات در این پایانه است.

وی عنوان کرد: اگر پارکینگ دارای روشنایی نباشد با معضلی جدید روبرو هستیم. البته وزارت نیرو اعتباری را به این امر اختصاص داده و باید تا ۲۰روز آینده کار آن به پایان برسد. این اقدامات فرصتی برای آبادانی شهرهای استان نیز است. همچنین بازگشت ریلی زائران از کربلا به بصره که ما تاکید بسیاری بر روی آن داریم نیازمند عزم جدی عراقی‌ها است.

سیاحی درباره اقدامات انجام گرفته در پایانه چذابه نیز گفت: از پارکینگ شهرداری به سمت جاده نفت 10.5 کیلومتر مسیر است که با این تعداد افراد کار به پایان نمی‌رسد.

روزانه ۷۰۰ قالب یخ میان مواکب توزیع می‌شود

حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی، مسئول کمیته تغذیه اسکان ستاد اربعین خوزستان نیز با بیان این‌که هماهنگی استفاده از مساجد و حسینیه‌ها با اوقاف استان به منظور اسکان زائران انجام گرفته است، گفت: مواکب مرز شلمچه در خرمشهر در حال تحویل است و زمین مواکب چذابه نیز روز گذشته تحویل داده شد. به دلیل اهمیت مواکب بین‌راهی دو همایش با حضور موکب‌داران برگزار کردیم و نظرات و انتقادات و پیشنهادات آنها شنیده شد.

وی با بیان این‌که 2 هزار تن آرد برای پخت نان در این ایام تدارک دیده شده است، افزود: آمادگی پخت روزانه ۱۰۰ هزار قرص نان وجود دارد و به صورت روزانه ۷۰۰ قالب یخ میان مواکب توزیع می‌شود. همچنین ۱۵ تریلی و ۲۵ کامیون از سوی صندوق کوثر و خیران آب شرب معدنی اهدا شده است. همچنین مقرر شده که همه فرآورده‌های شرکت پگاه در مرزها توزیع شود.

دکتر شهیار میرخشتی، رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان و مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی، نیز با بیان این‌که رسیدگی به وضعیت بهداشتی مرز شلمچه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی آبادان و مرز چذابه به عهده دانشگاه علوم پزشکی اهواز است، گفت: دغدغه اصلی ما پیرامون وضعیت بهداشتی مواد غذایی و آب آشامیدنی است.

پیش‌بینی حضور 2 میلیون زائر در مرزهای شلمچه و چذابه

علی خدادادی مدیر جمعیت هلال احمر خوزستان و مسئول کمیته امداد و نجات ستاد اربعین نیز با بیان این‌که پیش‌بینی حضور 2 میلیون زائر در مرزهای شلمچه و چذابه شده است، گفت: به منظور آمادگی امدادگران در جمعیت هلال احمر دوره آموزشی در آبادان برگزار شد. مانور پدافند غیرعامل نیز برگزار شد.

وی افزود: همچنین ۳۰۰ چادر امدادی استقرار اضطراری، استقرار ۳ اتوبوس آمبولانس و ۵ آمبولانس در چذابه از دیگر امکاناتی است که از سوی این جمعیت فراهم شده است. درخواست ما این است که شرایط برای حضور آمبولانس‌ها در نقطه صفر مرزی فراهم شود.

سالن مسافربری پایانه شلمچه با وسعت ۷۵۰۰ مترمربع آماده شده است

ولی‌اله حیاتی،‌ فرماندار خرمشهر، نیز در این جلسه گفت: سالن مسافربری پایانه شلمچه با وسعت ۷۵۰۰ مترمربع و ۲۷۶ میلیارد ریال آماده شده است.

وی ادامه داد: راه‌آهن در حال احداث پل است که این پل از سمت شمال تکمیل شده اما کار ساخت از سمت جنوب اکنون در حال انجام است. با توجه به فرصت اندک برای اربعین سال نمی‌توان از آن استفاده کرد. بنابراین درخواست دادیم که این عملیات متوقف شود زیرا موجب ایجاد ترافیک می‌شود.

فرماندار خرمشهر افزود: همچنین درخواست داریم که آب روستایی از مرز جدا شود تا با افت فشار آب مواجه نشویم. روشنایی پارکینگ ۵۰ هکتاری عملیاتی نشده است. از سویی دیگر پایانه شلمچه برای ورود و خروج اتباع خارجی در نظر گرفته شده که باید امکانات مرتبط با این موضوع فراهم شود.

نادر عمیدزاده فرماندار دشت‌آزادگان نیز در این نشست گفت: ۵ آبان مانور نمادین استقرار همه دستگاه‌های مرتبط با پیاد‌ه‌روی اربعین در دشت‌آزادگان برگزار می‌شود که نیاز به کانکس برای استقرار آنها داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرویس‌های بهداشتی منتهی به مرز با توجه به آنکه جاده ساخته نشده قابل بهره‌برداری نیستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار