تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۳۴۲۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بلاتکلیفی شالیکاران خوزستان در آغاز فصل برداشت
با وجود آغاز فصل برداشت از شالیزارهای خوزستان، قیمت تمام شده شلتوک هنوز مشخص نشده، این در حالیست که شالیکوب ها حاضر به خرید محصول نیستند و کشاورزان برای فروش محصول خود سرگردان شده اند
نشست هم اندیشی شالیکاران و کارخانه داران برنج به منظور بررسی قیمت برنج و شلتوک، چهارشنبه در سرسرای اجتماعات تعاون روستایی خوزستان در حالی تشکیل شد، که پنج روز از آغاز برداشت شالیزارهای خوزستان می گذرد. در پایان این نشست به دلیل اختلاف نظر کشاورزان و شالیکوب ها نیز قیمت تمام شده شلتوک مشخص نشد و مقرر شد تا هفته آینده و در نشست مجددی با حضور نمایندگان کشاورزان، شالیکوبی ها این قیمت نهایی شود.

رئیس انجمن برنج خوزستان در این نشست گفت: کشاورزان خوزستانی در گرمای شدید بالای 50 درجه و در شرایط بی آبی محصول خود را تولید می کنند و اکنون در زمان برداشت و فروش محصول نیز با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.

محمد سواری افزود: در زمان برداشت برنج در استان های شمالی، دولت واردات برنج را ممنوع می کند که این مساله برای خوزستان که سومین تولیدکننده برنج در کشور است رعایت نمی شود.

وی با تشریح مشکلات این بخش گفت: کارگاه های شالیکوبی برای خرید محصول محدودیت نقدی دارند و با وجود درخواست از جهاد کشاورزی برای دادن تسهیلات به این کارخانه ها، این مساله محقق نشده است.

سواری با اشاره به قطع برق بیشتر شالیکوبی ها افزود: شالیکوبی هایی که فعالیت می کنند حدود 30 سال قدمت دارند و برای بهسازی شبکه برق خود با مشکل روبه رو هستند این در حالیست که شرکت برق برای دادن انشعاب جدید اخذ چهار استعلام را اجباری کرده که از توان آنها خارج است.

وی نظارت سازمان غذا و دارو بر واحدهای تولیدی و شالیکوبی ها را برای تامین کیفیت برنج ضروری دانست و گفت: مصرف کننده از تولیدکنندگان برنج انتظارات به حقی دارد اما تعدادی افراد فرصت طلب و سودجو وجود دارند که برنج خارجی بی کیفیت را با برنج خوزستان مخلوط کرده و به بازار عرضه می کنند که این مساله باعث بدنامی برنج تولید این استان شده است.

سواری خواستار همکاری مسئولان برای بازرگانی برنج خوزستان شد و افزود: تشویق مردم به مصرف برنج خوزستان نیاز به فرهنگسازی و ترویج دارد به طور مثال در استان های شمالی استانداری ها ادارات را ملزم به خرید محصول برنج تولید خود می کنند.

وی با بیان اینکه 50 درصد شالیکوبی های خوزستان سامانه های خود را نوسازی کرده اند اظهارکرد: از امسال بسته بندی برنج را تغییر داده و آن را شناسنامه دار خواهیم کرد به طوری که هر کدام از کارخانه ها باید نام و کد نشانی خود را روی کیسه های برنج درج کند تا امکان تقلب در محصول به حداقل برسد.

سواری با اشاره به اینکه در 12 شهرستان خوزستان نشاکاری صورت می گیرد افزود: ارقام چمپا، عنبربو، شفق و کادوس در خوزستان کشت می شود اما کشت غالب 'عنبر' است.

به گفته وی، بیش از 150 هزار نفر به شالیکاری در خوزستان اشتغال دارند.

* کشاورزان با دلالان روبه رو می شوند

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: شالیکوبی ها با پرداخت قیمت منصفانه به کشاورزان اجازه ندهند کشاورزان با دلالان روبه رو شوند.

سید محمد هاشمی افزود: بر اساس شایعه ای که منتشر شده شالیکوبی ها هم قسم شده اند که شلتوک را به کمترین قیمت از کشاورزان خریداری کنند که در صورت صحت این خبر آن را محکوم می کنیم.

وی تاکید کرد: انتظار کشاورزان از تشکل های کشاورزی، دولت و کارخانه داران این است که در حد معقول کمک کنند تا تنها راه معیشت مردم از بین نرود و از روستاهای خود مهاجرت نکنند.

نیسی یکی از کشاورزان شالیکار خوزستانی نیز در این نشست با انتقاد از برگزاری دیرهنگام این نشست گفت: پنج روز است که برداشت محصول شالیزارها شروع شده و کشاورزان مجبور هستند بدون تعیین نرخ محصول خود را در شالیکوبی ها تخلیه کنند.

وی خواستار راه اندازی کارخانه شالیکوبی تعاون روستایی برای حل مشکل کشاورزان و ایجاد رقابت در بازار شد.

نیسی افزود: شالیکوبی ها اگر چه مدعی هستند که علیه کشاورزان هم قسم نشده اند اما وقتی برای فروش محصول خود می رویم در یک حرکت سازماندهی شده بدون تعیین نرخ، شلتوک ها را تحویل می گیرند.

* سود برای شالیکوبی ها

علی محمدی یکی از کارخانه داران خوزستان در این نشست گفت: رطوبت شلتوکی که تحویل می گیریم بسیار بالاست و 24 درصد آن آب است که پس از قرار گرفتن در دستگاه های خشک کن وزن آن بسیار کاهش پیدا می کند.

وی با اعلام مخالفت با نرخ پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: شالیکوبی ها هزینه های زیادی متحمل می شوند در حالی که هیچ تضمینی برای فروش برنج تولیدی ندارند به همین دلیل اجباری به خرید محصول شلتوک نداریم و در صورتی که هیچ سودی برای ما نداشته باشد، ترجیح می دهیم شلتوک از کشاورزان خریداری نکنیم.

وی تاکید کرد: در صورتی که خرید شلتوک برای ما ضرر داشته باشد و سودی از این معامله نبریم حاضر به خرید محصول نیستیم.

* نرخ پیشنهادی برای شلتوک

مدیر زراعت جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: شالیکوبی ها از امکانات کشور استفاده کرده و این کارخانه ها را راه اندازی کرده اند و یک فرصت شغلی را اشغال کرده اند بنابراین نمی توانند به دلخواه خود رفتار کنند و با فشار آوردن به کشاورزان محصول آنها را خریداری نکنند.

عبدالرضا سیداحمدی افزود: بیش از 100 شالیکوبی در اهواز فعالیت می کنند که در صورتی که این کار سودده نبود، تاکنون تعطیل شده بودند.

وی نرخ پیشنهادی قیمت برای تمام شده شلتوک را 21 هزار تا 22 هزار ریال برای هر کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این قیمت بر اساس هزینه انجام شده و سود کشاورز محاسبه شده است که با نظر شالیکاران و شالیکوب ها قابل تغییر است.

سیداحمدی اضافه کرد: دولت قیمت خرید تضمینی برنج را 26 هزار و 250ریال برای هر کیلو گرم مشخص کرده و این قیمت بر اساس تقاضای بازار قابل افزایش است.

وی افزود: تفاوت برنج با سایر محصولات همچون گندم و کلزا این است که بر اساس ذائقه مردم خرید و فروش می شود و این مساله باعث می شود عرضه و تقاضا تابع کیفیت باشد؛ علاوه بر این زمان عرضه برنج در خوزستان نیز با سایر استان ها متفاوت است.

سیداحمدی با تاکید بر معرفی برنج خوزستان به مردم اظهار کرد: اکنون آگاهی مردم نسبت به ویژگی ها و خصوصیات برنج داخلی بیشتر شده اما باید تلاش بیشتری برای شناساندن آن صورت بگیرد.

* سومین تولیدکننده برنج

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان در خوزستان نیز گفت: دلایل گرایش مردم به مصرف برنج های خارجی و تمایل نداشتن آنها به مصرف برنج خوزستانی باید بررسی و تحلیل شود.

رضا رحمانی خواستار حمایت مسئولان از کشاورزان و تولیدکنندگان برنج در خوزستان شد و اظهار کرد: باید به مردم خوزستان این مساله گفته شود که این استان یکی از قطب های تولید برنج کشور است و همه رستوران ها و مردم برنج تولید این استان را جایگزین برنج بی کیفیت خارجی کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار