تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل آب و برق خوزستان:
ساخت سدهای چم شیر و مارون 2 فعلا منتفی شد
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سد چم شیر از دستور کار وزارت نیرو خارج شده گفت: مطالعات سد مارون 2 هنوز انجام نشده و ساخت این سد نیز فعلا منتفی است
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سد چم شیر از دستور کار وزارت نیرو خارج شده گفت: مطالعات سد مارون 2 هنوز انجام نشده و ساخت این سد نیز فعلا منتفی است.

محمدرضا شمسایی شامگاه پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات بخش کشاورزی شهرستان بهبهان که با حضور استاندار خوزستان در سالن اجتماعات هتل مارون این شهر تشکیل شد در پاسخ به مطالبه مسئولان و کشاورزان بهبهان برای توقف سدسازی های جدید در بالادست این شهرستان تاکید کرد: تونل سد چم شیر در حال اجرا بوده که بعد از اعتراض استانداران خوزستان، فعلا از دستورکار وزارت نیرو خارج شده و عملیات متوقف شده است.

وی خبر ساخت سد مارون 2 را رد کرد و افزود: هنوز مطالعات این سد انجام نشده و احداث این سد نیز فعلا در دستور کار وزارت نیرو نیست.

شمسایی اضافه کرد: سد کوثر در استان خوزستان قرار ندارد ولی در هر صورت وزارت نیرو موظف است که حقابه پایین دست آن را مدنظر قرار دهد.

وی اظهار کرد: 70 میلیون مترمکعب از آب سد کوثر به عنوان سهمیه خوزستان در نظر گرفته شده است

شمسایی با اشاره به اعتراض های کشاورزان بهبهان درباره تامین نشدن آب مورد نیاز گفت: آورد رودخانه مارون تا 12 سال پیش 56 مترمکعب برثانیه بوده که اکنون به 32 مترمکعب رسیده است به این معنی که مارون با حدود 40 درصد خشکسالی روبه روست.

وی افزود: دریچه های سد مارون هیچگاه و حتی در بدترین شرایط خشکسالی به طور کامل بسته نمی شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: نه تنها در سد مارون بلکه در هیچکدام از سدهای خوزستان، اولویت سازمان آب و برق تامین برق نیست و اولویت با تامین مصارف پایین دست همچون آب آشامیدنی و کشاورزی است و رهاسازی آب از سدها بر اساس نیاز پایین دست برنامه ریزی می شود.

وی اظهار کرد: در کشت تابستانه امسال و در شرایط سخت آبی، حدود 30 درصد اراضی بهبهان (معادل 6 هزار هکتار) تامین آب شده است که رقم بسیار خوبی است.

وی افزود: کشاورزان بهبهان نباید فقط به فکر تامین سهم آب خود باشند و باید عدالت را در نظر بگیریم زیرا کشاورزانی که در انتهای حوضه آبریز مارون در شهرستان شادگان قرار دارند در شرایط بسیار دشوار خشکسالی هستند و نخیلات آنها در حال خشک شدن است.

به گفته وی شرایط کشاورزان بهبهانی نسبت به سایر حوضه های استان که دچار خشکسالی هستند بهتر است البته با کاهش 40 درصدی آورد مارون نمی توانیم به صورت طبیعی نیاز همه کشاورزان را برآورده کنیم.

وزارت نیرو ظرف 25 سال گذشته در بهبهان سه سد، 20 هزار هکتار شبکه آبیاری و دو نیروگاه ساخته و در مجموع 30 هزار میلیارد ریال هزینه کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه مسئولان محلی و فرمانداران در مدیریت منابع آب با سازمان آب و برق همکاری نمی کنند اضافه کرد: به دلیل خشکسالی ، آب به صورت نوبت بندی توزیع می شود و همه مصرف کنندگان طول مسیر باید حقوق یکدیگر را رعایت کنند.

وی گفت: تلاش می کنیم آب مورد نیاز اولین آبیاری کشاورزان را تامین کنیم و برای عقد قرارداد با کشاورزان آمادگی داریم.

وی درباره چاه های موقت تاکید کرد: برنامه سازمان آب و برق پلمپ چاه های موقت نیست اما استفاده از این چاه ها باید با مجوز این سازمان باشد.

بر اساس این گزارش، سد چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از بزرگترین سدهای مخزنی ایران است که تا پارسال حدود 40 درصد پیشرفت داشت. این سد بر روی رودخانه زهره در 25 کیلومتری شهرستان گچساران (دوگنبدان)قرار دارد.

آنطور که وزیر نیرو اوایل امسال اعلام کرده بود مطالعات ساخت سد مارون 2 نیز در برای تامین آب دهدشت غربی در کهگیلویه و بویر احمد انجام می شود.

شهرستان بهبهان، زادگاه استاندار خوزستان در جنوب شرقی استان قرار دارد که روز پنجشنبه مقصد آخرین سفر شهرستانی استاندار بوده است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
4
0
به چه دلیل یه پروژه ملی که میلیاردها تومن تا الان هزینش شده و قرار بود بخشیش برای ابیاری زمینهای خوزستان باشه متوقف کردن. مگه دل بخواهی هست این یه پروژه ملی هست که چند دولت روش مطالعه انجام دادن . این کشاورزا چی میدونن ، کیفیت اب در بالا دست به مراتب بهتر از پایین دستش،هست و اب با کیفیت رو میشه از این سد به زمینها رسوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
0
0
آب با کيفيت؟؟؟!!!!!
:
:
:
آخرین اخبار