تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۳۴۳۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:
پیش‌دبستانی در خوزستان با کمبودفضاوتجهیزات مواجه است
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در زمینه پیش دبستانی ها در برخی مناطق استان با مشکل فضا و تجهیزات مواجه هستیم و با این وجود آمار جذب خود را به ۱۰۰ درصد رسانده ایم
محمد تقی زاده صبح امروز شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: پیش دبستانی به عنوان یکی از موضوعات اساسی و کلیدی در فرآیند آموزش و پرورش است. امسال هم به خاطر اهمیت و حساسیت این موضوع برای اولین بار آن را اجباری اعلام کردیم و تاکنون فعالیت های خوبی صورت گرفته و برخی از مناطق سطح جذب پیش دبستانی را به حدودا ۱۰۰ درصد رساندند.

وی افزود:  با توجه به دو زبانه بودن برخی مناطق، آمار بالای بازماندگی از تحصیل فقر فرهنگی و دلایل دیگر اقدام به اجباری کردن دوره پیش دبستانی کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در زمینه پیش دبستانی ها در استان با مشکل فضا و تجهیزات در برخی مناطق مواجه هستیم و با این وجود آمار جذب خود را به ۱۰۰ درصد رسانده ایم ولی برخی از این کلاس ها را در مساجد و حسینیه ها برگزار می کنند.

تقی زاده گفت: برای اولین بار در کشور پیش دبستانی را اجباری کرده و سه هزار نفر از مربیان را تحت عنوان معلمان حق التدریس را از این مجرا جذب آموزش و پرورش خوزستان کردیم. بیشترین اعتبار را در این راستا نیز که یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است، در اختیار خوزستان قرار دادند.

وی اضافه کرد: باید یک مجراهایی را در استان برای حمایت مالی در اختیار ما قرار دهند تا همانطور که از نظر کمی حدودا به پوشش ۱۰۰ درصدی رساندیم بتوانیم از نظر کیفی نیز توسعه داشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: سلامت، تغذیه سالم، آموزش مهارت و زودتر شروع شدن فراگیری خواندن و نوشتن از جمله اهداف اجرای دوره های پیش دبستانی است.

تقی زاده عنوان کرد: در طول دو سال اخیر ارتقای هفت رتبه ای در کنکور داشتیم ضمن اینکه شاخص و اولویت اول برای ما پیش دبستانی است که اگر در این زمینه مشکل ما حل شود دیگر در زمینه کنکور هم مشکلی نخواهیم داشت. به هر حال کنکور برای ما بارانداز نهایی نیست.

وی در پایان افزود: بحث امتحانات نهایی سوم دبیرستان و کنکور دو شاخص برای ارزیابی دانش آموزان ایرانی هستند که هیچ جای دنیا اینطور نیست. ۲۰ شاخص بین المللی وجود دارد که می توان آنها را در نظر گرفت.

مشکل حقوق بازنشستگان آموزش و پرورش نیازمند خلق اعتبار است

مدیر کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۴۰ درصد از بازنشستگان ۷۵۰ هزار تومان حقوق دارند که به پیشنهاد مسئولان ملی باید اعتبارات را خلق کرد.

حبیب کردونی صبح امروز شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: اجباری بودن پیش دبستانی خوب است و مردم ضرورت آن را حس کرده و پذیرفته اند. اصولا مخالفتی با اجباری شدن این پیش دبستانی در جامعه ندیدیم و خیلی کم پیش می آید که مقاومت و مخالفت در مقابل حرکتی صفر باشد.

وی افزود: به هر حال مسئولان ما اگر به طرف خوبی و توسعه هدایت شوند مردم نیز حمایت می کنند.

مدیر کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان در ادامه طرح سوال کرد: این بی توجهی به عشایر را کجا ببریم؟ چرا نباید حداقل مدارس را برای آنها سازماندهی کنیم؟

کردونی تصریح کرد: در پرداخت هزینه های عمومی به آموزش و پرورش کوتاهی می کنند ولی خود مردم به خوبی و بدون در نظر گرفتن شغل خود به مدارس کمک می کنند.

وی ادامه داد: ۴۰ درصد از بازنشستگان ۷۵۰ هزار تومان حقوق داشتند که به پیشنهاد مسئولان ملی باید اعتبارات را خلق کرد. همچنین می شود همت و عزم ملی به خرج داد و این مشکل را حل و فصل کرد.

مدیر کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان گفت: برای اینکه دانش آموزان مسئولیت پذیری، رعایت بهداشت و سلامت را بپذیرند باید فضاهای شهر و روستاها را بهتر ساخته و بهینه سازی کنیم.

۱۵۷میلیارد ریال برای سازماندهی پیش دبستانی در خوزستان نیاز داریم

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان گفت: اعتباری بالغ بر ۱۵۷ میلیارد ریال برای سازماندهی مقطع پیش دبستانی در استان نیاز داریم.

اردشیر شجاعی صبح امروز شنبه اظهار کرد: در خوزستان تعداد زیادی دانش آموزان دوزبانه، مناطق محروم و کمتر توسعه یافته داریم و نظارت بر بحث پیش دبستانی ها بر عهده آموزش و پرورش گذاشته و سال گذشته معاون حقوقی ریاست جمهور آن را به ما واگذار و امسال طی نامه ای به آن تأکید کرده است.

وی افزود: در سال گذشته یک توسعه بیش از ۱۰۰ درصد و از ۳۲ هزار نوآموز به ۷۰ هزار نوآموز رسیدیم. چهار کتاب استانی تدوین کردیم و برای ارتقای سطح علمی و نحوه تدریس معلمان نیز ۲۱۳ کارگاه آموزشی در مناطق و نواحی آموزش و پرورش برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: کارگروه نظارت بر چگونگی توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی را تشکیل دادیم و به صورت مرتب در سطح استان تشکیل جلسه می دهد.

سازماندهی نوآموزان پیش دبستانی

شجاعی اضافه کرد: سازماندهی نوآموزان پیش دبستانی را بر اساس ضریب محرومیت و مناطق دوزبانه انجام می دهیم و برای مربیان این مقطع کارگاه های آموزشی نیز شروع شده است.

وی گفت: برای ۹ هزار و ۶۱۳ نوآموز دوزبانه که سال گذشته دوره پیش دبستانی را نگذراندند یک دوره فشرده یک ماهه برگزار و جشن شکوفه ها را ۳۱ شهریورماه با حضور مهمان وزارتی در شهرستان کارون برگزار کردیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد نوآموزان را سنجش تحصیلی انجام دادیم، عنوان کرد: تعداد ۳۰ هزار نفر از نوآموزان به دلیل مشکلات مالی در سال گذشته نتوانستند جذب شوند ولی به دنبال جذب ۱۰۰ درصدی هستیم که برای تحقق آن به اعتبارات کافی نیاز داریم که هنوز موفق به تأمین اعتبار سهم استانی نشده ایم.

وی ادامه داد: برای مناطق محروم ضریب های ۶ تا ۹ یک سری آمارها را در نظر گرفتیم که در آن باید ۳۰ هزار و ۱۰۰ نوآموز را تحت پوشش قرار بدهیم و هزینه حداقل برای یک سال تحصیلی هر نوآموز ۱۰۰ هزار تومان است و سرجمع آن ۱۵ میلیارد تومان می شود.

شجاعی بیان کرد: ضریب محرومیت های تمامی مناطق و شهرهای استان را مشخص و آماری که باید تحت پوشش قرار دهیم را نیز تعیین کردیم. به خاطر جلوگیری از افت تحصیلی و یا ترک تحصی دانش آموزان نیز به دنبال افزایش کیفیت آموزش های دوره پیش دبستانی هستیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان افزود: برگزاری همایش ها و کلاس های توجیهی برای روانشناسی کودک و کلاس داری و همچنین نمایشگاه دستاوردهای مربیان را نیز در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: مبلغی را برای توسعه کیفی نیاز داریم که برای هر منطقه، پنج برنامه را به منظور توانمندسازی مربیان پیش دبستانی در نظر داریم. یک هزار و ۵۰۰ مربی جدید به جمع سایر مربیان ما اضافه شدند که برای آنها نیز باید آموزش های لازم را داشته باشیم.

شجاعی گفت: ۶۵۰ میلیون تومان برای توسعه کیفی و سرجمع اعتباری بالغ بر ۱۵۷ میلیارد ریال برای سازماندهی این مقطع پیش دبستانی نیاز داریم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار