تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۳۴۳۸۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس اداره بیابان‌زدایی اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان:
تنها 1.4 درصد اعتبار مقابله با ریزگردها به خوزستان رسیده است
از سال 93 تا کنون تنها یک بار آن هم به میزان 1.4 درصد اعتبار مصوب مقابله با ریزگردها به انجام عملیات اجرایی در استان خوزستان اختصاص داده شده است و نه بیشتر
رییس اداره بیابان‌زدایی اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان گفت:‌ از سال 93 تا کنون تنها یک بار آن هم به میزان 1.4 درصد اعتبار مصوب مقابله با ریزگردها به انجام عملیات اجرایی در استان خوزستان اختصاص داده شده است و نه بیشتر.

البرز اسماعیل‌پور با اشاره به صحبت‌های مطرح شده از سوی نماینده اهواز در خصوص نحوه هزینه‌کرد اعتبارات ریزگردها در مناطق کانون ریزگردها در خوزستان، اظهار کرد: با توجه به وقایع زیست‌محیطی بهمن ماه 93 که طی آن استان خوزستان شاهد شدیدترین حملات طوفان‌های گرد و غبار و هجوم ماسه‌زارها بوده است، هیات محترم دولت برنامه‌ای را با عنوان برنامه کوتاه‌مدت مقابله با ریزگردها در سطح 23 هزار هکتار با انواع عملیات اجرایی شامل 3 هزار هکتار مالچ‌پاشی، 8 هزار هکتار نهال‌کاری و 12 هزار هکتار آبخیزداری با اعتباری معادل 113 میلیارد و 700 میلیون تومان تصویب کرد.

وی ادامه داد: در سال 93 از این محل، اعتباری تخصیص نیافت و فقط در سال 94 مبلغ 17 میلیارد تومان معادل 1.4 درصد از کل مصوبه، از محل اعتبارات درآمدی اختصاص یافت که بر اساس مبلغ تخصیصی، 3606 هکتار انواع عملیات اجرایی در 5 شهرستان و 8 ناحیه عملیاتی، متناسب با وضعیت هرمنطقه اجرا شد.

اسماعیل‌پور افزود: این عملیات شامل نهال‌کاری دو ناحیه چشمه‌های مولد گرد و غبار در هندیجان، مالچ‌پاشی ونهال‌کاری سه ناحیه در اهواز، یک ناحیه در شوش، یک ناحیه در سوسنگرد و یک ناحیه در امیدیه بوده است که درحال حاضر پیشرفت فیزیکی کار، بالای 90 درصد است و تا پایان سال به 100درصد خواهد رسید.

وی گفت: نکته اول این‌که پایه علمی و کارشناسی این اقدام مبارزاتی، مبتنی است بر انجام مطالعات چشمه‌های مولد ریزگرد توسط کارگروه مقابله با ریزگردهای ملی و استانی.

رییس اداره بیابان‌زدایی اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: این کارگروه مرکب از دانشگاه، سازمان زمین‌شناسی، هواشناسی، سازمان حفاظت از محیط زیست، استانداری خوزستان و چندین دستگاه اجرایی دیگر بوده که دارای ابلاغ‌های قانونی از وزرات متبوع بوده‌اند و همگی تحت مدیریت وزارت کشور و در استان‌های زیر نظر استاندار خوزستان با تشکیل جلسات منظم فعالیت کرده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها، به کارگروه کارگروه مقابله با ریزگردها ماموریت شناسایی چشمه‌ها و انواع عوامل مولد ریزگرد داده شد. این کارگروه در ماموریت شناسایی خود که پشتوانه تخصصی قوی و قانونی و اجرایی داشته است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به حدود 350 هزار هکتار سطوح آلاینده و مولد ریزگرد با خاستگاه‌های ماسه‌ای، اراضی شور و شوره‌زار، اراضی رسی و کشاورزی و سایر کاربری‌ها دست یافت.

اسماعیل‌پور گفت: کارگروه مقابله با ریزگردها این نتایج را پس از مستند کردن و تدقیق زمینی و تهیه نقشه‌های مربوطه و تلفیق آن با مطالعات موجود در دستگاه‌های اجرایی دیگر از جمله منابع مطالعاتی اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان به دست آورده است.

وی ادامه داد: این کانون‌ها از هر جنس و با هر خاستگاهی که تولید گرد و غبار می‌کرده‌اند، در تاریخ 28 آبان ماه 94 با ابلاغ استاندار خوزستان برای اجرای روش‌های رایج مقابله‌ای و براساس میزان اعتبار تخصیصی، به اعضای کارگروه از جمله اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان ابلاغ شد که تا کنون 3606 هکتار آن در معرض مقابله قرار دارد.

رییس اداره بیابان‌زدایی اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان اظهار کرد: نکته دوم این است که از سال 93 تا کنون تنها یک بار آن هم 1.4 درصد اعتبار مصوب اختصاص داده شده است و نه بیشتر.

اسماعیل‌پور گفت: نکته سوم این است که این اعتبارات مقطعی و از محل درآمدها بوده است، درحالی که کار مقابله با ریزگردها باید مداومت داشته باشد و نیاز است که دارای ردیف اعتبارات در قوانین بوده و ردیف مربوط به آن، مستقل و مستمر باشد.

همایون یوسفی پیش از این در گفت‌وگویی اظهار کرده بود که هزینه‌کرد اعتبارات ریزگردها در مناطق غیرکارشناسی بوده است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
4
خیلی جالبه 40درصد بودجه کشور از خوزستان تامین میشه ولی دارن مردم رو نابود میکنن ، یک نابودی خیلی زیبا افزایش قیمت دلار به بهانه تحریم بود که از 950 تومان به 3500تومان رسوندن ولی وقتی تحریمها بعد از 4سال پایان گرفت دلار نه کمتر بلکه باز گرانتر شد ، چطور انتظار دارید توی روز روشن سر مردم کلاه بزارید و باز فکر کنید مردم با جان و دل پشت دولتن ؟
پاسخ ها
خوزستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
سسلام
نع عزیز 40 درصد رو مسولین میگن که مردم زیاد توقع نداشته باشند.
بفرمایید اگر نفت و گاز و پتروشیمی و.. کشاورزی و صنایع خوزستان 40 درصد است.
پس 60 درصد دیگه چی هست؟؟؟

نیم کیلو زعفران و گز و پسته؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
2
خوزستان فقط با پول نفت خود به ابادترین استان کشور تبدیل می شود ولی دریغ از یک درصد پول نفت که با این استان اختصاص داده شود!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
آقایون خوزستانی مشکل دارید لطفا برید خارج اینجا دولت داره قانون داره ، تمام زیرنظر مصلحت نظامه ، هم آبتون زیاده هم حقوقتون ، آب و فاضلاب پروتین داره ، خاک هم املاح معدنی ، کار براچیتونه وقتی همه چی از هوا و آب دریافت میکنید ، والا با نوناتون
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
جان من خیلی جنکجاو شدم این 1درصدم چکارش کردن ، من بودم میدادمش حمومی
:
:
:
آخرین اخبار