تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۳۴۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان:
9600 روشندل خوزستانی تحت پوشش بهزیستی‌اند
در ایران از هر 10 هزار نفر 10 تا 15 نفر به تناسب شرایط منطقه‌ای دچار نقیصه بینایی هستند اما 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است؛ به عبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می‌توانست از نعمت بینایی برخوردار باشد
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان گفت: در ایران از هر 10 هزار نفر 10 تا 15 نفر به تناسب شرایط منطقه‌ای دچار نقیصه بینایی هستند اما 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است؛ به عبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می‌توانست از نعمت بینایی برخوردار باشد.

سیدغلامعلی جعفری در مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان که امروز (یکم آبان ماه) با همکاری بهزیستی و انجمن نابینایان خوزستان برگزار شد، عنوان کرد: 9600 روشندل تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند. در مجموع 1200 دانشجوی معلول در استان خوزستان داریم که 240 نفر از آنها روشندل بوده و در دانشگاه‌های مختلف  تحصیل می‌کنند.

وی گفت: این دانشجویان در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل کرده و کلیه شهریه دانشگاه آنها را بهزیستی پرداخت می‌کند.

جعفری افزود: تعداد زیادی از معلولان و روشندلان تحت پوشش بهزیستی، دارای مقام‌های ورزشی در سطح جهانی هستند و  کرسی‌های دانشگاهی را در اختیار دارند و بسیاری از موفقیت‌ها و دانش بشری مدیون افرادی است که دچار نقیصه جسمی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: روشندلان بخشی از افراد جامعه هستند که حق دارند از امکانات معمول در جامعه استفاده کنند و بهزیستی به تنهایی قادر به تامین کلیه نیازهای این عزیزان نیست و از اختیارات و وظایف بهزیستی خارج است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان ادامه داد: برخی به اشتباه بهزیستی را متولی همه امور معلولان می‌دانند ولی این سازمان در خصوص بسترسازی و فرهنگ‌سازی، توانبخشی، تهیه لوازم کمک توانبخشی و مراکز نگهداری معلولان خدمات ارایه می‌دهد و در موضوع مناسب‌سازی اماکن عمومی، شهرداری‌ها و سایر ارگان‌های ذی‌ربط نیز مسئول بود و در بحث اشتغال نیز سازمان‌ها و ارگان‌ها مکلف‌اند 3 درصد از جذب نیرو را به معلولان اختصاص دهند و موضوع خوداشتغالی و تسهیلات اشتغال‌زایی نیز در اختیار نظام بانکی است.

وی افزود:  نقیصه بینایی نزدیک به 80 درصد فعالیت‌های فردی را محدود می‌کند ولی بسیاری از بزرگان علم و هنر مانند رودکی، نابینا یا کم‌بینا بوده‌اند. گاهی اوقات در المپیک‌ها دچار ناکامی می‌شویم ولی در پارا المپیک موفقیت‌های بزرگی توسط معلولان کسب می‌شود که این نشان از توانایی‌های بالقوه افراد معلول دارد و اگر به این افراد توجه شده و بها داده شود، بسیار موفق خواهند بود.

جعفری گفت: در ایران از هر 10 هزار نفر 10 تا 15 نفر به تناسب شرایط منطقه‌ای دچار نقیصه بینایی هستند اما 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است؛ به عبارت دیگر 4 نفر از هر 5 نفر نابینا می‌توانست از نعمت بینایی برخوردار باشد.

تصریح کرد: آنچه که در پیشگیری از نقص بینایی، بیشترین تاثیر را دارد، ارایه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروه‌های پرخطر همانند سالمندان و کودکان است.

در پایان این مراسم از تعدادی از خیرین که ضمن همکاری با انجمن نابینایان، خدمات رایگان و خیرخواهانه به نابینایان ارایه می‌دهند و همچنین نابینایان موفق خوزستانی تقدیر شد.
:
:
:
آخرین اخبار