تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۳۴۴۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اردوغان حرفش را پس گرفت
رئیس‌جمهور ترکیه که امروز در سخنانی خطرناک گفته بود «موصل برای ماست»، حالا از موضع خود کوتاه آمده و گفته که حتی اگر این کار بر قلبش فشار بیاورد، ولی به حدود جغرافیایی دیگر کشورها احترام می‌گذارد.
اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ساعتی پس از اظهارنظر عجیب و جنجالی در خصوص مالکیت موصل، حرف‌های خود را با لحنی عجیب‌تر پس گرفت.

اردوغان گفته بود که مرزهای شمالی عراق در استان موصل «با نظر مثبت ما» تعیین نشده و این استان نفت‌خیر متعلق به ترکیه است.

اردوغان که در استان بورسا به سر می‌برد،ساعتی بعد این حرف خود را که رسماً به معنای تمایل به الحاق بخشی از خاک یک کشور مستقل به خاک کشورش بود، حرف خود را پس گرفت.

اردوغان گفته: «به مرزهای جغرافیایی همه دولت‌ها احترام می‌گذاریم حتی اگر این کار بر قلب ما فشار بیاورد.»

موصل زمانی جزئی از امپراتوری عثمانی بوده؛ این امپراطوری پس از شکست در جنگ جهانی اول، از هم پاشید.

اردوغان به عملیات ارتش کشورش در همسایه دیگر یعنی سوریه هم اشاره کرد و گفت که پس از آزادی جرابلس، ارتش به سمت «الباب» روانه خواهد شد؛ رئیس‌جمهور ترکیه گفت که از هدف از این پیش‌روی، ایجاد منطقه‌ای امن در زمین‌های نزدیک مرز ترکیه خواهد بود.

دولت ترکیه پیش از این به صورت جدی پیگیر ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه و بالای سر تروریست‌های مورد حمایت خود بود؛ درخواستی که با مخالفت دمشق و عملیات مشترک نیروی هوایی روسیه و سوریه ناکام ماند.

چند روز پیش و در خلال آتش‌بس حلب، جنگنده‌های ترکیه به مناطق شمالی سوریه حمله کردند و غیرنظامیان کُرد را به خاک و خون کشیدند. پس از آن ارتش سوریه تهدید کرد که در صورت ورود مجدد جنگنده‌های ترکیه، آنها را ساقط خواهد کرد.
:
:
:
آخرین اخبار